Usul-u
fıkıh alimleri illet için o illete delalet edecek bir karinenin bulunmasını
şart koştular. Bunu da Mesalikul İlle veya Turuk'ul İlle diye adlandırdılar. İllette
delaletlerinin kuvvetlerinin farklılık gösterdiğini bildikleri halde kat’i ve
zanni delaleti tek bir çatı altında toplayarak birinin diğerinin yerine
kullanılacağını söyleyip neredeyse bu delaleti tek bir şekil olarak kabul
ettiler. Bu iki delaletin araştırma ve öğrenim yollarının sanılanın aksine
birbirlerinden farklı olduğunun daha uygun olduğu, bunları mesalik'ul illetül
kat’iyye (kat’i illete delalet etme yolları) ve mesalik'ul illetül zanniye (zanni
illete delalet etme yolları) şeklinde iki ayrı çeşit olarak farklı bir şekilde
tertip olduğu görüşündeyim. Ayrıca bu taksim benim için daha doğru, usul-u
fıkıh ilminin aslına daha münasip görünmektedir: ayrıca illet hakkında tam ve
uygun bir tasavvur vermekte, illetin doğru bir şekilde tatbikinde bize yardımcı
olmaktadır.
ملخص
البحث: اشترط
علماء أصول الفقه في العلَّة وجود الطرق التي تدلّ عليها، أسموها مسالك العلَّة أو
طرق العلَّة، وعرضوها
بطريقة واحدة تقريبًا، تجمع بين القطعي والظني منها، وتجعل كلّ واحد منهما بمنزلة
الآخر، علمًا أنَّ تلك المسالك تختلف في قوة دلالتها على العلَّة، فرأيت من
المناسب دراستها بطريقة تختلف عن المعتاد، وترتيبها ترتيبًا مختلفًا؛ بإدخالها ضمن
نوعين من المسالك، أولها: مسالك العلَّة القطعيَّة، وثانيها: مسالك العلَّة الظنيَّة.
وهذا التقسيم يبدو لي أنَّه أدق، ويتناسب مع طبيعة علم الأصول، ويعطينا تصورًا
متكاملًا ودقيقًا لها، ويساعدنا في تطبيق العلَّة تطبيقًا صحيحًا، ثمّ تعديتها على
بصيرة.
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 6 |