In this study, it was investigated the effect of firm innovation strategy on supplier innovativness and firm innovation performance in manufacturing firms. In addition, the mediator role of supplier innovativeness in the impact of firm innovation strategy on innovation performance is examined. For this purpose, data gathered with survey technique from Turkey's first 1000 exporting firms. The data obtained from 115 firms were analyzed by structural equation modelling and sobel test. As a result of the analyzes, it has been found that the innovation strategy has a positive effect on innovation performance and supplier innovativeness. At the same time, it has been determined that supplier innovativeness has a partial mediation role in the impact of firm innovation strategy on innovation performance.
Innovation Strategy Supplier Innovation Product Innovation Performance
Bu çalışmada imalat
firmalarında firma inovasyon stratejisinin tedarikçi inovatifliği ve firma
inovasyon performansı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Ayrıca firma inovasyon
stratejisinin inovasyon performansı üzerindeki etkisinde tedarikçi inovatifliğinin
aracılık rolü incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye’nin ilk 1000 ihracatçı
firmasından anket tekniği ile veri elde edilmiştir. 115 firmadan elde edilen
veriler yapısal eşitlik modeli ve sobel testi ile analiz edilmiştir. Yapılan
analizler sonucunda firma inovasyon stratejisinin inovasyon performansını ve
tedarikçi inovatifliğini pozitif yönde anlamlı olarak etkilediği bulgusuna
ulaşılmıştır. Aynı zamanda firma inovasyon stratejisinin inovasyon performansı
üzerindeki etkisinde tedarikçi inovatifliğinin kısmi aracılık rolü bulunduğu
tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)