Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği)

Yıl 2019, , 2432 - 2443, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.479200

Öz



Eğitim sistemi
içinde öğrenci kişilik hizmetleri önemli bir noktada yer almaktadır. Öğrenci
kişilik hizmetleri öğrencinin gelişim süreci ile ilgilidir ve eğitsel ve sosyal
etkinlikleri, sağlık hizmetlerini, sosyal yardımları ve psikolojik danışma ve
rehberlik faaliyetlerini kapsamaktadır. Psikolojik danışma ve rehberlik ise bu
hizmetler içinde önemli bir yere sahiptir. Bu yardım hizmeti eğitim bütün
kademelerinde yer almaktadır. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin
sürdürülebilmesi ise başta okul psikolojik danışmanları olmak üzere; okul
müdürü, müdür yardımcıları, öğrenciler, öğretmenler ve veliler olmak üzere
okulu oluşturan unsurların birlikte çalışması ve iş birliği içinde olması ile
mümkündür. Bu araştırmanın amacı ortaokullarda okul müdürü, müdür yardımcısı ve
öğretmen olarak çalışan bireylerin psikolojik danışma ve rehberlik servisine
yönelik algı ve beklentilerinin değerlendirilmesidir. Bu araştırmada betimsel
tarama yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 Eğitim Öğretim
yılında Malatya ili Battalgazi ve Yeşilyurt merkez ilçelerinde ortaokullarda
görev yapmakta olan okul müdürleri, müdür yardımcıları ve öğretmenler
oluşturmaktadır. Toplam 517 (%62’si öğretmen, %21’i müdür yardımcısı, %17’si
müdür) kişiye ulaşılmıştır. Araştırmanın birinci alt amacı “Okul psikolojik
danışma ve rehberlik hizmetleri servisi sizin için ne ifade ediyor?” şeklinde
ifade edilen soruya yanıt bulmaktır. Bu alt amaca dair 7 ana tema vardır.
Bunlar; “Yol gösteren / rehberlik eden”, “Yardım eden / destek olan”,
“Yönlendiren”, “Bilgi veren / danışmanlık yapan”, “Önlem alan”, “Öğrenciyi
tanıma faaliyetlerinde bulunan” ve “Öğretmen veli idare ilişkilerinde köprü /
işbirliği sağlayan” şeklindedir. Araştırmanın ikinci alt amacı “Öğrencilerinizi
okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri servisine hangi durumlarda
yönlendiriyorsunuz?“ biçiminde ifade edilen soruya yanıt aramaktır. Görüşler 4
ana tema altında toplanmıştır. Bunlar; “Sınıf rehber öğretmeni sorunu
çözemediğinde”, “Sorunu olan öğrenciler”, “Sorunu olmayan öğrenciler” ve “Okul
idaresi sorunu çözemediğinde” şeklindedir. Araştırmanın üçüncü alt amacı “Okul
psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri servisinden mesleki, eğitsel ve
kişisel rehberlik konusunda beklentileriniz nelerdir?“ biçiminde ifade edilen
soruya yanıt aramaktır. Cevaplar 7 ana tema altında toplanmıştır. Bunlar; İşini
severek / isteyerek yapma / duyarlı olma”, “Alanında uzmanlık”, “Daha çok
mesleki rehberlik”, “Daha çok eğitsel rehberlik”, “Daha çok kişisel rehberlik”,
“Velilerle daha çok iletişim /aileleri daha yakından tanıma” ve “Öğrencilere
PDR servisinin ne olduğunu kavratma” şeklindedir. Müdür, müdür yardımcısı ve
öğretmenlerin işbirliği içinde çalışması ve bu görüşün benimsenmesi ve
beklentilerin karşılanabilmesi için; Okul psikolojik danışmanlarının rehberlik
servisini tanıtıcı hem okul yönetimi ve öğretmenler hem de öğrencileri kapsayan
seminerler verebilir.




Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2015). Çağdaş eğitim sisteminde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik (16.baskı). G.Can (Ed.) Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 1-29). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (1994). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Turhan Kitabevi Basım Yayım.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1995). Talim terbiyede inkılap. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Canel, N. (2014). Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri ve önemi (6.baskı). B.Aydın (Ed.) Rehberlik içinde (s.117-151). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çam, S. (2015). Okullarda rehberlik hizmet alanları-birimleri (16.baskı). G.Can (Ed.) Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 53-80). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kaya, A. ve Çivitçi, A. (2015). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının geliştirilmesi (16.baskı). G. Can (Ed.). Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 255- 285). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kepçeoğlu, M. (2010). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Kitabevi.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara : ÖSYM.
  • Meşeci, F., Özcan, N., & Bozdemir, P. (2007). Öğretmen ve müdürlerin okul psikolojik danışma ve rehberlik servisine yönelik algıları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Özdemir, E. İ. (1991). Bazı Değişkenlerin Liselerdeki Öğrenci, Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerinin Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (2000). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik (2. baskı). Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Tan, H., Baloğlu, M. (2013). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim Okullarında Profesyonel Olmayan Rehberlik Çalışmaları Ve Eksikliği Hissedilen Hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi: Malatya.
  • Yeşilyaprak, B. (2010). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Expectations Of Secondary School Administrators and Teachers From Psychological Counseling and Guidance Services (Malatya Province)

Yıl 2019, , 2432 - 2443, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.479200

Öz

The aim of the study is to evaluate the perception and expectations of the director, deputy director and teachers about the psychological counseling and guidance services in secondary schools. Descriptive screening method was used in this study. Sample of the study consists administrators and teachers who work in secondary schools in Malatya province and districts in the academic year 2016-2017.First question is ”What does the school counseling and guidance service mean to you?”. As a result of the answers received; Themes that provide guidance, help, directing, providing information, taking precautionary measures, learning activities of students, and providing bridge / cooperation in teacher-parent relations are reached. Second question is “In which situations are you directing your students to the school counseling and guidance services? Answers; When the class guidance counselor cannot solve the problem, students with the Problem are in the form of pupils without a Problem and when the School administration cannot resolve the problem. The third question is What are your expectations for vocational, educational and personal guidance from school counseling and guidance services? Answers; Doing his job, Loving his field, More vocational guidance, More educational guidance, More personal guidance, More communication with parents and Understanding what psychological counselling and guidance service is for students. In order for the manager, assistant manager and teachers to work in cooperation and meet the expectations; The school counseling and guidance services of the school counselors can be given both by the school administration and by teachers and teachers.

Kaynakça

  • Altıntaş, E. (2015). Çağdaş eğitim sisteminde öğrenci kişilik hizmetleri ve rehberlik (16.baskı). G.Can (Ed.) Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 1-29). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bakırcıoğlu, R. (1994). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Turhan Kitabevi Basım Yayım.
  • Baltacıoğlu, İ. H. (1995). Talim terbiyede inkılap. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Canel, N. (2014). Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri ve önemi (6.baskı). B.Aydın (Ed.) Rehberlik içinde (s.117-151). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çam, S. (2015). Okullarda rehberlik hizmet alanları-birimleri (16.baskı). G.Can (Ed.) Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 53-80). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kaya, A. ve Çivitçi, A. (2015). Okul psikolojik danışma ve rehberlik programlarının geliştirilmesi (16.baskı). G. Can (Ed.). Psikolojik danışma ve rehberlik içinde (s. 255- 285). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Kepçeoğlu, M. (2010). Psikolojik danışma ve rehberlik. İstanbul: Alkım Kitabevi.
  • Kuzgun, Y. (1992). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara : ÖSYM.
  • Meşeci, F., Özcan, N., & Bozdemir, P. (2007). Öğretmen ve müdürlerin okul psikolojik danışma ve rehberlik servisine yönelik algıları. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
  • Özdemir, E. İ. (1991). Bazı Değişkenlerin Liselerdeki Öğrenci, Öğretmen, Danışman ve Yöneticilerin Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetlerinden Beklentilerinin Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi.
  • Özgüven, İ. E. (2000). Çağdaş eğitimde psikolojik danışma ve rehberlik (2. baskı). Ankara: Pdrem Yayınları.
  • Tan, H., Baloğlu, M. (2013). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim Okullarında Profesyonel Olmayan Rehberlik Çalışmaları Ve Eksikliği Hissedilen Hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi: Malatya.
  • Yeşilyaprak, B. (2010). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezgi Sumbas

Nuri Erdemir

Zeynep Umur Bu kişi benim

Aslı Tunca

Hulisi Genç

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sumbas, E., Erdemir, N., Umur, Z., Tunca, A., vd. (2019). Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2432-2443. https://doi.org/10.33206/mjss.479200
AMA Sumbas E, Erdemir N, Umur Z, Tunca A, Genç H. Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği). MJSS. Temmuz 2019;8(3):2432-2443. doi:10.33206/mjss.479200
Chicago Sumbas, Ezgi, Nuri Erdemir, Zeynep Umur, Aslı Tunca, ve Hulisi Genç. “Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya Ili Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 3 (Temmuz 2019): 2432-43. https://doi.org/10.33206/mjss.479200.
EndNote Sumbas E, Erdemir N, Umur Z, Tunca A, Genç H (01 Temmuz 2019) Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği). MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 3 2432–2443.
IEEE E. Sumbas, N. Erdemir, Z. Umur, A. Tunca, ve H. Genç, “Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği)”, MJSS, c. 8, sy. 3, ss. 2432–2443, 2019, doi: 10.33206/mjss.479200.
ISNAD Sumbas, Ezgi vd. “Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya Ili Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/3 (Temmuz 2019), 2432-2443. https://doi.org/10.33206/mjss.479200.
JAMA Sumbas E, Erdemir N, Umur Z, Tunca A, Genç H. Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği). MJSS. 2019;8:2432–2443.
MLA Sumbas, Ezgi vd. “Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya Ili Örneği)”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, 2019, ss. 2432-43, doi:10.33206/mjss.479200.
Vancouver Sumbas E, Erdemir N, Umur Z, Tunca A, Genç H. Ortaokul Yöneticilerinin Ve Öğretmenlerinin Psikolojik Danışma Ve Rehberlik Hizmetleri Servisinden Beklentilerinin İncelenmesi (Malatya ili Örneği). MJSS. 2019;8(3):2432-43.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155