ÖZET
Bu çalışmanın
amacı tüketicilerin fast food restoranları seçiminde etkili olan faktörleri
tanımlamak ve bu faktörleri önceliklendirmektir. Bu amaçla yiyecek içecek
servisi verilen işletmeler tercih edilirken tüketiciler tarafından algılanan
önemli faktörleri tanımlamak üzere literatür taraması yapılmıştır. Çalışmada literatüre
göre fast food restoranlarının seçiminde etkili olan fiyat, temizlik, yiyeceklerin
tadı ve lezzeti, personelin yardım severliği ve tutumu, servis hızı, marka
bilinirliği, menü çeşitliliği, ortam/ambiyans, restoranın konumundan oluşan
dokuz kritere yönelik analizler yapılmıştır. Analiz yöntemi olarak Analitik
Hiyerarşi Süreci (AHS) yöntemi kullanılmıştır. AHS, çok kriterli durumlar
karşısında karşılaştırmalı olarak kriterlerin önceliklendirmesinde ve en iyi
performans gösteren birimlerin belirlenmesinde uygulanmaktadır. Analize ilişkin
verilerin toplanmasında anket yöntemi kullanılmıştır. Anketler S.Ü. Beyşehir
Ali Akkanat Kampüsünde okuyan 180 üniversite öğrencisine basit örnekleme
yöntemiyle seçilmek suretiyle uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre tüketicilerin
fast food restoranlarını tercih ederken en fazla etkilendikleri faktörler;
Temizlik, Yiyeceklerin Tadı ve Lezzeti ve Personelin Tutumu şeklinde
sıralanmıştır.
Comparisons towards the effectiveness of marketing activities of businesses have not taken much place in marketing literature due to the lack of appropriate methodological means to assist the benchmarking process. Besides, studies evaluating the performance of food and beverage companies are occasional. This study aims to contribute to both points and prioritizes the factors that are effective in customers' purchasing. For this purpose, human behaviors have been analyzed based upon multiple criteria such as price, customer service, environment, cleanliness, service speed, location, which are stated to be effective in the selection of fast food restaurants in the literature. Analytical Hierarchy Process (AHP) method was used as analysis method. AHP is useful in prioritizing criteria comparatively and identifying the best performing units under multiple criteria circumstances. Four fast food restaurant brands were included in the study and were evaluated over six criteria. Survey method was used for data collection. The surveys were applied to the university students studying at Beyşehir Ali Akkanat campus by selecting with simple random method.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)