Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Effects Of The Mindful Self-Compassion Program On The University Student's Self-Compassion

Yıl 2019, , 2381 - 2399, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.522935

Öz

 The aim of this research is to develop a psycho-education program with
the intention of increasing the individuals' level of self-compassion and test
the aforementioned program's efficiency on the university students. An
experimental design with experimental-control groups, pre-test, post-test and
follow-up tests is used in the research. Mindful Self-Compassion Program, which
is 8 session, is implemented on the experimental group, and for the control
group, no experimental procedure is implemented. Self-Compassion Scale, which
is developed by Neff and adapted to Turkish by Deniz, Kesici and Sümer, and
personal information form, is used as data collection tool. Descriptive
statistics, Wilcoxon Signed Rank Test, and Mann Whitney U Test were used when
testing hypotheses. There is no significant difference between the experimental
and control groups' self-compassion scores before the experimental procedure. After
the experimental procedure, participants' self-compassion scores in the
experimental group were found to be significantly higher than those in the
control group. In the follow-up measurement applied one month after the
experimental procedure, there was no significant difference between the
post-test scores of the experimental group and the follow-up test scores.
According to these results, it can be said that the Mindful Self-Compassion
Program is effective in increasing the self-compassion levels of the
individuals.

Kaynakça

  • Akın, A. (2009). Akılcı duygusal davranışçı terapi odaklı grupla psikolojik danışmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Akın, A. (2010). Self-compassion and loneliness. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 702–718.
  • Akın, Ü., Akın, A., & Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 01–10.
  • Akkaya, Ç. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve öz-duyarlık düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz-Anlayış, Yaşam Doyumu, Negatif ve Pozitif Duygu: Türk ve Diğer Ülke Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 428–446.
  • Deniz, M. E., Kesici, Ş., & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(9), 1151–1160. Scientific Journal Publishers.
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı Özanlayış Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete ve Stresin Değerlendirilmesi. Education and Science, 35(158).
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışıları İle Değer Tercihlerinin İncelenmesi, 18, 9–24.
  • Duran, S. (2014). Zi̇hi̇nsel engelli̇ bi̇reyleri̇n ebeveynleri̇ne veri̇len psi̇koeği̇ti̇mi̇n öznel i̇yi̇ oluş ve öz duyarlığa etki̇si̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.Eker, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-duyarlık ve duyarlı sevgi düzeylerinin ebeveyn tutumları açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eraydın, Ş. (2010). Farklı müfredat programlarında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık, öz güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Germer, C. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Guilford Press.
  • Germer, C. K., & Neff, K. D. (2013). Self-compassion in clinical practice. Journal of Clinical Psychology, 69(8), 856–867.
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). for People with High Shame and Self-Criticism : Overview and Pilot Study of a Group Therapy Approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13, 353–379.
  • Heffernan, M., Quinn Griffin, M. T., McNulty, S. R., & Fitzpatrick, J. J. (2010). Self-compassion and emotional intelligence in nurses. International Journal of Nursing Practice, 16(4), 366–373.
  • İkiz, E., ve Totan, T. (2012). Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlık ve duygusal zekânın incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 51–71.
  • Kantaş, Ö. (2013). Impact of relational and individuational self-orientatıons on the well-being of academicians: The roles of ego- or eco- system motivations, self-transcendence, self-compassion and burnout. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing Self-Compassion Using a Gestalt Two-Chair Intervention Committee. The University of Texas at Austin.
  • Neff, K. (2003a). Self-Compassion : An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101.
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2, 223–250.
  • Neff, K. D., & Harter, S. (2002). The authenticity of conflict resolutions among adult couples: Does women’s other-oriented behavior reflect their true selves? Sex Roles, 47(9–10), 403–417.
  • Springer.Neff, K. D., Hsieh, Y.-P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, Achievement Goals, and Coping with Academic Failure. Self and Identity, 4(3), 263–287.
  • Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Young Adults. Self and Identity, 9(3), 225–240.
  • Neff, K. D., Pisitsungkagarn, K., & Hsieh, Y.-P. (2008). Self-Compassion and Self-Construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39(3), 267–285.
  • Öveç, Ü. (2007). Öz-duyarlık ile öz-bilinç, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Özyeşil, Z., & Akbağ, M. (2013). Self-compassion as a protective factor for depression, anxiety and stress: A research on Turkish sample. The Online Journal of Counseling and Education, 2(2), 36–43.
  • Sarıcaoğlu, H., & Arslan, C. (2013). An Investigation into Psychological Well-being Levels of Higher Education Students with Respect to Personality Traits and Self-compassion. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2097–2104.
  • Smeets, E., Neff, K., Alberts, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self-compassion intervention for female college students. Journal of Clinical Psychology, 70(9), 794–807.
  • Sümer, A. S. (2008). Farklı öz-anlayış (self-compassion) düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tel, F. D. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyum düzeyi ve öz duyarlık düzeyinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Terry, M. L., Leary, M. R., & Mehta, S. (2012). Self-compassion as a Buffer against Homesickness, Depression, and Dissatisfaction in the Transition to College. Self and Identity, 12(3), 1–13.
  • Yamaguchi, A., Kim, M.-S., & Akutsu, S. (2014). The effects of self-construals, self-criticism, and self-compassion on depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 68, 65–70.
  • Zhou, L., Chen, J., Liu, X., Lu, D., & Su, L. (2013). Self-compassion and hopelessness depression. Social Behavior and Personality, 41(9), 1511–1518.

Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi

Yıl 2019, , 2381 - 2399, 16.07.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.522935

Öz

Bu araştırmanın amacı bireylerin öz-anlayış
düzeylerini yükseltmeye yönelik bir psiko-eğitim programı geliştirilmesi ve
geliştirilen programın üniversite öğrencileri üzerinde etkililiğinin deneysel
olarak sınanmasıdır. Araştırmada deney-kontrol gruplu, ön-test, son-test ve izleme
ölçümlü deneysel desen kullanılmış; deney grubundaki 13 öğrenciye 8 oturumluk
“Bilinçli Öz-Anlayış Programı” uygulanmış, kontrol grubundaki 15 öğrenciye ise
herhangi bir deneysel işlem uygulanmamıştır. Veri toplama aracı olarak
“Öz-Anlayış Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Hipotezlerin test
edilmesinde betimsel istatistikler, Wilcoxon Sıralı İşaretler Testi ve Mann
Whitney U Testi kullanılmıştır. Deneysel işlem öncesinde deney ve kontrol
gruplarının öz-anlayış puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı;
deneysel işlem sonrasında deney grubundaki katılımcıların öz-anlayış
puanlarının kontrol grubundaki katılımcılar-dan anlamlı olarak yüksek olduğu
görülmüştür. Deneysel işlemden bir ay sonra uygulanan izleme ölçümünde; deney
grubunun son-test puanları ile izleme testi puanları arasında anlamlı bir fark
olmadığı bulunmuştur. Bu sonuçlara göre Bilinçli Öz-Anlayış Programı’nın
bireylerin öz-anlayış düzeylerini artırmada etkili olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Akın, A. (2009). Akılcı duygusal davranışçı terapi odaklı grupla psikolojik danışmanın psikolojik iyi olma ve öz-duyarlık üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Akın, A. (2010). Self-compassion and loneliness. International Online Journal of Educational Sciences, 2(3), 702–718.
  • Akın, Ü., Akın, A., & Abacı, R. (2007). Öz-duyarlık Ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 01–10.
  • Akkaya, Ç. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve öz-duyarlık düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Bolat, Z. (2013). Üniversite öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve öz-anlayışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Deniz, M. E., Arslan, C., Özyeşil, Z., & İzmirli, M. (2012). Öz-Anlayış, Yaşam Doyumu, Negatif ve Pozitif Duygu: Türk ve Diğer Ülke Üniversite Öğrencileri Arasında Bir Karşılaştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 428–446.
  • Deniz, M. E., Kesici, Ş., & Sümer, A. S. (2008). The validity and reliability of the Turkish version of the Self-Compassion Scale. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(9), 1151–1160. Scientific Journal Publishers.
  • Deniz, M. E., & Sümer, A. S. (2010). Farklı Özanlayış Düzeylerine Sahip Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Anksiyete ve Stresin Değerlendirilmesi. Education and Science, 35(158).
  • Dilmaç, B., Deniz, M., & Deniz, M. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışıları İle Değer Tercihlerinin İncelenmesi, 18, 9–24.
  • Duran, S. (2014). Zi̇hi̇nsel engelli̇ bi̇reyleri̇n ebeveynleri̇ne veri̇len psi̇koeği̇ti̇mi̇n öznel i̇yi̇ oluş ve öz duyarlığa etki̇si̇ni̇n değerlendi̇ri̇lmesi̇. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, İstanbul.Eker, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin öz-duyarlık ve duyarlı sevgi düzeylerinin ebeveyn tutumları açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Eraydın, Ş. (2010). Farklı müfredat programlarında öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin öz-duyarlık, öz güven ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Germer, C. (2009). The mindful path to self-compassion: Freeing yourself from destructive thoughts and emotions. Guilford Press.
  • Germer, C. K., & Neff, K. D. (2013). Self-compassion in clinical practice. Journal of Clinical Psychology, 69(8), 856–867.
  • Gilbert, P., & Procter, S. (2006). for People with High Shame and Self-Criticism : Overview and Pilot Study of a Group Therapy Approach. Clinical Psychology & Psychotherapy, 13, 353–379.
  • Heffernan, M., Quinn Griffin, M. T., McNulty, S. R., & Fitzpatrick, J. J. (2010). Self-compassion and emotional intelligence in nurses. International Journal of Nursing Practice, 16(4), 366–373.
  • İkiz, E., ve Totan, T. (2012). Üniversite öğrencilerinde öz-duyarlık ve duygusal zekânın incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 51–71.
  • Kantaş, Ö. (2013). Impact of relational and individuational self-orientatıons on the well-being of academicians: The roles of ego- or eco- system motivations, self-transcendence, self-compassion and burnout. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kirkpatrick, K. L. (2005). Enhancing Self-Compassion Using a Gestalt Two-Chair Intervention Committee. The University of Texas at Austin.
  • Neff, K. (2003a). Self-Compassion : An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101.
  • Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2, 223–250.
  • Neff, K. D., & Harter, S. (2002). The authenticity of conflict resolutions among adult couples: Does women’s other-oriented behavior reflect their true selves? Sex Roles, 47(9–10), 403–417.
  • Springer.Neff, K. D., Hsieh, Y.-P., & Dejitterat, K. (2005). Self-compassion, Achievement Goals, and Coping with Academic Failure. Self and Identity, 4(3), 263–287.
  • Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and Psychological Resilience Among Adolescents and Young Adults. Self and Identity, 9(3), 225–240.
  • Neff, K. D., Pisitsungkagarn, K., & Hsieh, Y.-P. (2008). Self-Compassion and Self-Construal in the United States, Thailand, and Taiwan. Journal of Cross-Cultural Psychology, 39(3), 267–285.
  • Öveç, Ü. (2007). Öz-duyarlık ile öz-bilinç, depresyon, anksiyete ve stres arasındaki ilişkilerin yapısal eşitlik modeliyle incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Özyeşil, Z., & Akbağ, M. (2013). Self-compassion as a protective factor for depression, anxiety and stress: A research on Turkish sample. The Online Journal of Counseling and Education, 2(2), 36–43.
  • Sarıcaoğlu, H., & Arslan, C. (2013). An Investigation into Psychological Well-being Levels of Higher Education Students with Respect to Personality Traits and Self-compassion. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 2097–2104.
  • Smeets, E., Neff, K., Alberts, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self-compassion intervention for female college students. Journal of Clinical Psychology, 70(9), 794–807.
  • Sümer, A. S. (2008). Farklı öz-anlayış (self-compassion) düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon anksiyete ve stresin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Tel, F. D. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyum düzeyi ve öz duyarlık düzeyinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Terry, M. L., Leary, M. R., & Mehta, S. (2012). Self-compassion as a Buffer against Homesickness, Depression, and Dissatisfaction in the Transition to College. Self and Identity, 12(3), 1–13.
  • Yamaguchi, A., Kim, M.-S., & Akutsu, S. (2014). The effects of self-construals, self-criticism, and self-compassion on depressive symptoms. Personality and Individual Differences, 68, 65–70.
  • Zhou, L., Chen, J., Liu, X., Lu, D., & Su, L. (2013). Self-compassion and hopelessness depression. Social Behavior and Personality, 41(9), 1511–1518.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Halim Sarıcaoğlu 0000-0002-2567-9641

Coşkun Arslan Bu kişi benim 0000-0003-0247-9847

Yayımlanma Tarihi 16 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Sarıcaoğlu, H., & Arslan, C. (2019). Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 2381-2399. https://doi.org/10.33206/mjss.522935
AMA Sarıcaoğlu H, Arslan C. Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi. MJSS. Temmuz 2019;8(3):2381-2399. doi:10.33206/mjss.522935
Chicago Sarıcaoğlu, Halim, ve Coşkun Arslan. “Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 3 (Temmuz 2019): 2381-99. https://doi.org/10.33206/mjss.522935.
EndNote Sarıcaoğlu H, Arslan C (01 Temmuz 2019) Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 3 2381–2399.
IEEE H. Sarıcaoğlu ve C. Arslan, “Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi”, MJSS, c. 8, sy. 3, ss. 2381–2399, 2019, doi: 10.33206/mjss.522935.
ISNAD Sarıcaoğlu, Halim - Arslan, Coşkun. “Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/3 (Temmuz 2019), 2381-2399. https://doi.org/10.33206/mjss.522935.
JAMA Sarıcaoğlu H, Arslan C. Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi. MJSS. 2019;8:2381–2399.
MLA Sarıcaoğlu, Halim ve Coşkun Arslan. “Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 3, 2019, ss. 2381-99, doi:10.33206/mjss.522935.
Vancouver Sarıcaoğlu H, Arslan C. Bilinçli Öz-Anlayış Programının Üniversite Öğrencilerinin Öz-Anlayışına Etkisi. MJSS. 2019;8(3):2381-99.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155