Tükenmişlik
duygusu yaşayan bireylerin işlerine karşı ilgisizlikleri önemli bir sorun
oluşturmaktadır. Tükenmişlik duygusuyla baş edemeyen öğretmenler hem fiziksel
hem de zihinsel olarak yorgun hissetmektedir.
Bu duygunun üstesinden gelemeyen öğretmenler derslerini gerektiği
şekilde yapamamaktadır. Bu araştırmada tükenmişlik
yaşayan matematik öğretmenlerine nasıl müdahale edilmeli sorusu araştırılmıştır.
Bu kapsamda Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık adaylarının görüşleri
incelenmiştir. Araştırmanın problemi, “Rehberlik ve Psikolojik Danışman
adaylarının tükenmişlik yaşayan matematik öğretmenlerine müdahale önerileri nelerdir?”
olarak belirlenmiştir. Araştırma özel durum çalışması yöntemi ile yapılmıştır. Araştırmanın
katılımcılarını Türkiye’deki bir üniversitenin RPD bölümündeki üçüncü sınıf
öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 48 RPD adayı katılmıştır. Bunlardan
18’si erkek, 30’u bayandır. Araştırma eğitim öğretim yılı sonunda yapılmıştır.
Araştırma kapsamında katılımcılara, mesleğe başladıklarında danışanlarının
matematik kaygısıyla baş etmeleri için ne tür çalışmalar yapacakları
sorulmuştur. Araştırmanın verileri yapılan görüşmeler
yoluyla toplanmıştır. Araştırma sonucunda RPD adayları, tükenmişlik yaşayan
matematik öğretmenine müdahale de bulunmadan önce öğretmenlik mesleği,
çevresindeki kişiler ve kişisel sebeplerle ilgili bilgi toplamaya ilişkin
önerilerde bulunmuşlardır. Rehberlik ve Psikolojik Danışman adaylarının
tükenmişlik yaşayan matematik öğretmenine müdahale önerileri incelendiğinde
bunların üç başlık altında toplandığı görülmektedir. Bunlar, kurama dayalı
psikolojik danışmanlık yapmak, öğretmenlik mesleği ile ilgili durumlar hakkında
ve çevresindekilere/çevresindekilerle işbirliği içinde yapılabilecek müdahale
önerileri şeklinde isimlendirilmiştir. Araştırma sonucunda tükenmişlik
sebeplerinin öncelikle iyi tespit edilmesi ve buna uygun müdahale yöntemlerinin
kullanılması önerilmiştir.
Tükenmişlik Matematik Öğretmeni Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Aday Önerileri
Teachers who cannot cope with the sense of burnout feel tired both physically and mentally. Teachers who cannot overcome this emotion cannot do their lessons properly. In this study, the question of how to help mathematics teachers who are living burnout is investigated. Within the scope of the research, participants were asked what kind of studies they would do to deal with their math anxiety when they started their profession. As a result of the research, GPC candidates made recommendations about collecting information about the teaching profession, the people around them and personal reasons before they intervened in the burnout mathematics teacher. When the suggestions of the Guidance and Psychological Counselors' candidates for the intervention to the mathematics teacher who are living in burnout are examined, it is seen that they are grouped under three headings. These are referred to as (1) counseling based on theory, (2) the situations related to the teaching profession and (3) the intervention suggestions that can be done in cooperation with the people around them.
Burnout Mathematics teachers Suggestions of guidance and psychological counseling candidates
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)