Community
oriented policing is a philosophy that underlines the requirement of citizens'
involvement in crime prevention activities. One of the major traffic crime was
red light running in Karakopru town of Sanliurfa Province of Turkey. Because of
the inadequate enforcement resources, however, police department couldn’t
succeed to prevent red light violations. The police department, hence, initiated
a community red light watch program to decrease the violations. The purpose of
this study was to quantify the effect of the community red light watch program,
which was performed by the honorary traffic inspectors. To assess the effect of
this program, we employed a pre/post-implementation design. For the current
study, the camera records of the five program sites, two non-program sites, and
two control sites were utilized. Findings of this study revealed that red light
violations did not decrease at the beginning period; however, six months after
the program commenced the violations decrease overall 27% at program sites. Friedman
test analyze results suggested a Chi-square value of 7,600 which was
significant (p<.05) for the program sites. The program did not yield a
significant violation change for non-program and control sites. The results
suggest that community-oriented policing programs can be implemented in traffic
enforcement area successfully. However, to prevent traffic violations the
programs need to be supported with tactics of deterrence theory, and other
policing strategies.
Toplum destekli polislik suç önleme
çalışmalarına vatandaşların dahil olması gerektiğinin altını çizem bir
felsefedir. Şanlıurfanın karaköprü ilçesinde başlıca trafik suçlarından biri
kırmızı ışık ihlalleridir. Fakat yetersiz denetleme kaynaklarından dolayı
emniyet müdürlüğü kırmızı ışık ihlallerini önlemede başarılı olamamıştır. Bu
sebeple emniyet müdürlüğü ihlallerin sayısını azaltabilmek için tıplum destekli
bir kırmızı ışık denetim programı başlatmıştır. Bu çalışmanın amacı fahri
trafik müfettişleri tarafından gerçekleştirilen toplum destekli kırmızı ışık
denetim programının etkisini ölçmektir. Bu programın etkisini değerlendirmek için
uygulama öncesi / sonrası ölçme yöntemi kullanılmıştır. Bu çalışma için beş
program alanı, iki program dışı alan ve iki kontrol alanının kamera kayıtları
kullanılmıştır. Çalışmanın bulguları, başlangıç döneminde kırmızı ışık
ihlallerinin azalmadığını; ancak, programın başlamasından altı ay sonra
ihlallerin, program alanlarında genel olarak% 27 oranında azaldığını ortaya
koymuştur. Friedman test analiz sonuçları, program alanları için anlamlı olan
(p <.05) Ki-kare 7.600 değerini göstermiştir. Program, program dışı ve
kontrol alanları için önemli bir ihlal değişikliği sağlamamıştır. Sonuçlar, toplum odaklı polislik programlarının
trafik uygulama alanında başarıyla uygulanabileceğini göstermektedir. Bununla
birlikte, trafik ihlallerini önlemek için, programların caydırıcılık teorisi
taktikleri ve diğer polislik stratejileriyle desteklenmesi gerekmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)