Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki

Yıl 2019, , 3685 - 3697, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.546820

Öz

Bu araştırma
ergenlerin sahip olduğu değerler, öznel iyi oluşları ve sosyal kaygıları
arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul
ilinde farklı liselerde öğrenim gören 177’si
(%34.8) kız, 331’i (%65.2) erkek olan 508 lise öğrencisi
oluşmaktadır.

Ergenlerin insani
değer düzeylerinin belirlenmesinde
İnsani Değerler Ölçeği, öznel iyi oluş düzeylerinin
belirlenmesinde

Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği,
sosyal kaygı düzeylerinin belirlenmesinde Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeği
ve kişisel özelliklere ilişkin veriler
araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılarak elde
edilmiştir.

Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; ergenlerin öznel iyi oluşları ile
sahip oldukları değer arasındaki yordayıcı ilişkiler incelendiğinde, pozitif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Ergenlerin öznel iyi oluşları
ile sosyal kaygıları arasındaki yordayıcı ilişkiler incelendiğinde ise, negatif
yönde anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir. Aynı zamanda ergenlerin sosyal
kaygıları ile sahip oldukları değerler arasındaki yordayıcı ilişkiler
incelendiğinde de, negatif yönde anlamlı bir ilişkinin var olduğu
görülmektedir. 

Kaynakça

  • Aydın, A., ve Tekinsav-Sütçü, S. (2007). Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeğinin (ESKÖ) Geçerlik Ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89.
  • Bandura, A. (2008). An Agentic Perspective On Positive Pyschology. Lopes S.J. (Ed) Positive Pyschology, London: Greenwood Publishing Groupe.
  • Beck, A. ve Emery, G. (2011). Anksiyete Bozukluklar ve Fobiler. (Ed: Özakkaş, T.). İstanbul: Litera Yayınları.
  • Bollen, K.A. (1989). A newincremental fit indexfor general structurale quation models. Sociological Methodsand Research, 17(3):303-316.
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık Ve Okul Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişki: Empatik Eğilimin Aracı Rolü. (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. İstanbul.
  • Byrne, B. M. (2010). Structura lequation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Taylor and Francis, New York.
  • Demir, Y., Kutlu, M., (2016). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Etkileşim Kaygısı İle Mutluluk Arasındaki İlişki: Yalnızlığın Aracı Rolü, Gefad / Gujgef 36(1): 195-210.
  • Diener, E. ve M. Diener (1995). Cross cultural correlates of life satisfaction and selfesteem. Journal of Personality and Social Psychology 68, 653–663.
  • Dilmaç, B. (2007). Fen Lisesi Öğrencilerine İnsani Değerler Eğitiminin Verilmesi ve İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Du, Y., ve Wei, M. (2015). A Culturation, Enculturation, Social Connectedness, And Subjective Well-Being Among Chinese İnternational Students. The Counseling Psychologist, 43(2), 299-325.
  • Ercan, L. (2001). Ergenlik Döneminde Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(2), 47-58.
  • Eren Gümüş, A. (2010). Uygulamalı Grup Rehberliği Programları Dizisi Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Eryılmaz, A. (2009). Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Eryılmaz, A. (2011). Relationship Of High School Student’s Subjective Welll-Being And School Burnout. İnternational Online Journal Of Educational Sciences, 3(1), 181-199
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji Nedir, (Çeviri: Çelebi, N.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gilman, R. Ve Huebner, E. S. (2006). Characteristics Of Adolescents Who Report Very High Life Satisfaction. Journal Of Youth And Adolescence, 35 (3), 311- 319.
  • Haslam, N., Whelan, J., ve Bastıan, B. (2009). Big Five Traits Mediate Associations Between Values And Subjective Well-Being. Personality And Individual Differences, 46, 40-42.
  • Hefferon, K., ve Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research And Applications. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Hu, L. T. ve Bentler, P. M. (1999). Cutoffcriteria for fit indexes in covarian cestructure analysis: Conventional criteria versusnew alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar, Anksiyete Bozuklukları, Somatoform Bozukluklar, Dissosiatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar. Ankara: Baskı Kent.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Kermen,U., İlçin Tosun, N., Doğan, U., (2016). Yaşam Doyumu Ve Psikolojik İyi Oluşun Yordayıcısı Olarak Sosyal Kaygı, Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2( 2), 20-29.
  • Kızıler, H ve Canikli, İ., (2015). Değerler Eğitimi, Karabük: Deneme Yayınları.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structuralequation modeling. The Guilford Press, New York.
  • Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobiklerde Dikkat Sorunları Ve Hiperaktivite. İstanbul: Liman Yayınları.
  • La Greca, A. M., ve Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(2), 83-94.
  • Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite Öğrencilerinde Değerler Ve Mutluluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 190-210.
  • Santrock, J. W., (2017). Ergenlik (Adolescence), (Çeviri Ed. Siyez, D.M),Ankara: Nobel Yayınları.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modelling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Seki, T., (2014). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygısı Ve Öznel İyi Oluşlarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tanaka, J. S. ve Huba, G. J. (1985). A fit index for covarian cestructure model sunder arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38(2), 197-201.
  • Telef, B. B., Uzman, E., Ergün, E., (2013). Öğretmen Adaylarında Psikolojik İyi Oluş Ve Değerler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8(12), 1297-1307.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite Öğrencilerinde Temel İhtiyaçların Karşılanma Düzeyinin Öznel İyi Oluş Düzeyini Yordamadaki Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2016). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalom, I. (2012). Anksiyete Terapisi. İstanbul: Prestij Yayınları.

The Values Related To Values Of Owners, Problems Between Ownership and Social Owners

Yıl 2019, , 3685 - 3697, 15.10.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.546820

Öz

This study was conducted to examine the relationship between adolescents' values, subjective well-being and social anxiety. The study group of the study consisted of 177 (34.8%) female and 331 (65.2%) male and in total 508 high school students studying in different high schools in Istanbul. The data related to the research “Human Values Scale”, “Adolescent Subjective Well-being Scale” and “Social Anxiety Scale for Adolescents” was collected. According to the findings of the study when the predictive relationships between the subjective well-being of adolescents and their values are examined, it is seen that there is a significant positive relationship. When the predictive relationships between the subjective well-being of adolescents and their social anxieties are examined, it is seen that there is a significant negative relationship. At the same time, when the predictive relationships between the social anxieties of adolescents and their values are examined, it is seen that there is a negative meaningful relationship.

Kaynakça

  • Aydın, A., ve Tekinsav-Sütçü, S. (2007). Ergenler için Sosyal Kaygı Ölçeğinin (ESKÖ) Geçerlik Ve Güvenirliğinin İncelenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89.
  • Bandura, A. (2008). An Agentic Perspective On Positive Pyschology. Lopes S.J. (Ed) Positive Pyschology, London: Greenwood Publishing Groupe.
  • Beck, A. ve Emery, G. (2011). Anksiyete Bozukluklar ve Fobiler. (Ed: Özakkaş, T.). İstanbul: Litera Yayınları.
  • Bollen, K.A. (1989). A newincremental fit indexfor general structurale quation models. Sociological Methodsand Research, 17(3):303-316.
  • Browne, M. W. ve Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. Sage Focus Editions, 154, 136-136.
  • Büyükcebeci, A. (2017). Ergenlerde Sosyal Dışlanma, Yalnızlık Ve Okul Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişki: Empatik Eğilimin Aracı Rolü. (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı. İstanbul.
  • Byrne, B. M. (2010). Structura lequation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). Taylor and Francis, New York.
  • Demir, Y., Kutlu, M., (2016). Üniversite Öğrencilerinde Sosyal Etkileşim Kaygısı İle Mutluluk Arasındaki İlişki: Yalnızlığın Aracı Rolü, Gefad / Gujgef 36(1): 195-210.
  • Diener, E. ve M. Diener (1995). Cross cultural correlates of life satisfaction and selfesteem. Journal of Personality and Social Psychology 68, 653–663.
  • Dilmaç, B. (2007). Fen Lisesi Öğrencilerine İnsani Değerler Eğitiminin Verilmesi ve İnsani Değerler Ölçeği İle Sınanması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Selçuk Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Du, Y., ve Wei, M. (2015). A Culturation, Enculturation, Social Connectedness, And Subjective Well-Being Among Chinese İnternational Students. The Counseling Psychologist, 43(2), 299-325.
  • Ercan, L. (2001). Ergenlik Döneminde Rehberlik Ve Psikolojik Danışma Hizmetleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(2), 47-58.
  • Eren Gümüş, A. (2010). Uygulamalı Grup Rehberliği Programları Dizisi Sosyal Kaygı İle Başa Çıkma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Eryılmaz, A. (2009). Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeğinin Geliştirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), 975-989.
  • Eryılmaz, A. (2011). Relationship Of High School Student’s Subjective Welll-Being And School Burnout. İnternational Online Journal Of Educational Sciences, 3(1), 181-199
  • Fichter, J. (2009). Sosyoloji Nedir, (Çeviri: Çelebi, N.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gilman, R. Ve Huebner, E. S. (2006). Characteristics Of Adolescents Who Report Very High Life Satisfaction. Journal Of Youth And Adolescence, 35 (3), 311- 319.
  • Haslam, N., Whelan, J., ve Bastıan, B. (2009). Big Five Traits Mediate Associations Between Values And Subjective Well-Being. Personality And Individual Differences, 46, 40-42.
  • Hefferon, K., ve Boniwell, I. (2011). Positive Psychology: Theory, Research And Applications. New York: Mcgraw-Hill Education.
  • Hu, L. T. ve Bentler, P. M. (1999). Cutoffcriteria for fit indexes in covarian cestructure analysis: Conventional criteria versusnew alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar, Anksiyete Bozuklukları, Somatoform Bozukluklar, Dissosiatif Bozukluklar, Yapay Bozukluklar. Ankara: Baskı Kent.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi (28. Bas.). Ankara: Nobel Akdemi Yayıncılık.
  • Kermen,U., İlçin Tosun, N., Doğan, U., (2016). Yaşam Doyumu Ve Psikolojik İyi Oluşun Yordayıcısı Olarak Sosyal Kaygı, Eğitim Kuram Ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2( 2), 20-29.
  • Kızıler, H ve Canikli, İ., (2015). Değerler Eğitimi, Karabük: Deneme Yayınları.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structuralequation modeling. The Guilford Press, New York.
  • Koyuncu, A. (2012). Sosyal Fobiklerde Dikkat Sorunları Ve Hiperaktivite. İstanbul: Liman Yayınları.
  • La Greca, A. M., ve Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of Abnormal Child Psychology, 26(2), 83-94.
  • Özdemir, Y. ve Koruklu, N. (2011). Üniversite Öğrencilerinde Değerler Ve Mutluluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 190-210.
  • Santrock, J. W., (2017). Ergenlik (Adolescence), (Çeviri Ed. Siyez, D.M),Ankara: Nobel Yayınları.
  • Schumacker, R. E. & Lomax, R. G. (2004). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modelling. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Seki, T., (2014). Ergenlerin Sosyal Görünüş Kaygısı Ve Öznel İyi Oluşlarının Sahip Oldukları Değerler Açısından İncelenmesi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tanaka, J. S. ve Huba, G. J. (1985). A fit index for covarian cestructure model sunder arbitrary GLS estimation. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38(2), 197-201.
  • Telef, B. B., Uzman, E., Ergün, E., (2013). Öğretmen Adaylarında Psikolojik İyi Oluş Ve Değerler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 8(12), 1297-1307.
  • Türkdoğan, T. (2010). Üniversite Öğrencilerinde Temel İhtiyaçların Karşılanma Düzeyinin Öznel İyi Oluş Düzeyini Yordamadaki Rolü. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli.
  • Ulusoy, K. ve Dilmaç, B. (2016). Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yalom, I. (2012). Anksiyete Terapisi. İstanbul: Prestij Yayınları.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bülent Dilmaç 0000-0001-5753-9355

Ayşegül Baş Bu kişi benim 0000-0003-3720-6590

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 29 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Dilmaç, B., & Baş, A. (2019). Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(4), 3685-3697. https://doi.org/10.33206/mjss.546820
AMA Dilmaç B, Baş A. Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki. MJSS. Ekim 2019;8(4):3685-3697. doi:10.33206/mjss.546820
Chicago Dilmaç, Bülent, ve Ayşegül Baş. “Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları Ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 4 (Ekim 2019): 3685-97. https://doi.org/10.33206/mjss.546820.
EndNote Dilmaç B, Baş A (01 Ekim 2019) Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 4 3685–3697.
IEEE B. Dilmaç ve A. Baş, “Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki”, MJSS, c. 8, sy. 4, ss. 3685–3697, 2019, doi: 10.33206/mjss.546820.
ISNAD Dilmaç, Bülent - Baş, Ayşegül. “Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları Ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/4 (Ekim 2019), 3685-3697. https://doi.org/10.33206/mjss.546820.
JAMA Dilmaç B, Baş A. Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki. MJSS. 2019;8:3685–3697.
MLA Dilmaç, Bülent ve Ayşegül Baş. “Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları Ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 4, 2019, ss. 3685-97, doi:10.33206/mjss.546820.
Vancouver Dilmaç B, Baş A. Ergenlerin Sahip Oldukları Değerler, Öznel İyi Oluşları ve Sosyal Kaygıları Arasındaki Yordayıcı İlişki. MJSS. 2019;8(4):3685-97.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155