Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler
Birliği’nin dağılmasından sonra Türkistan coğrafyasının dini yapısında önemli
değişiklikler yaşanmıştır. Bağımsızlıktan sonra bölgede cami, medrese ve hacca
giden kişi sayısında artış yaşanmıştır. Din, kimliğin bir parçası olarak hem
özel hem de kamusal alanda daha görünür olmuştur. Bu çalışmada Sovyetler
Birliği ve bağımsızlık sonrası dönemde Kırgızistan’da dindarlığın
biçimlenmesinde etkili olan mekanizmalar incelenmiştir. Saha çalışması
kapsamında Kırgızistan’ın Bişkek, Oş, CelalAbad ve Narın bölgelerinden nitel
veri toplanmıştır. Bağımsızlıktan sonra Kırgızistan’da dini canlanmayı analiz
ederken iki ana dinamik özellikle dikkate alınmıştır. Bunlardan birinci grubu
din adamları ve faaliyet gösterdikleri mescitler oluşturmuştur. Bölgede din
alanını şekillendiren ve bu çalışma kapsamında ele alınan ikinci başlık ise
müderrisler ve faaliyet gösterdikleri medreseler ve diğer eğitim kurumları
olmuştur. Çalışma kapsamında Kırgızistan için Müslüman tipolojisi oluşturulmaya
çalışılmıştır. Bu tipoloji kapsamında ‘geleneksel Müslümanlar’, ‘radikal
Müslümanlar’ ve ‘kültürel kimlik olarak Müslümanlar’ kategorileri
oluşturulmuştur. Geleneksel Müslüman kategorisi ise geleneksel dindar
Müslümanlar ve sekülerdindar Müslümanlar olarak ikiye ayrılmıştır.
After the dissolution of USSR, a significant change has occurred in the religious structure of Turkistan region. In the region, there is a significant increase in the number of mosques, madrasas, and the number of persons making a pilgrimage. The religion as a part of identity has become more visible in both public and private spheres. In this study, the mechanisms shaping the religiosity in Kyrgyzstan during Soviet Union period and post-independence period are elaborated. Qualitative data have been collected during the field work conducted in Bişkek, Oş, CelalAbad, and Narın regions. In analyzing the revival of religion in post-independence Kyrgyzstan, special attention is paid to two groups of dynamics. The first group of dynamic is religious personnel and the mosques in which those personnel serve. The second group of Dynamics shaping the religious field in the region is mudarrises and madrasahs, and other religious education institutions in which religious instruction is conducted. In this study, it is also aimed to create Muslim hood typologies for Kyrgyzstan. For this purpose, three main typologies are formed namely; ‘traditional Muslims’, ‘Radical Muslims’ and ‘Cultura Muslims’. Moreover, the category of ‘traditional Muslims’ has divided into two as ‘traditional pious Muslims’ and ‘secular pious Muslims’.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)