EDUCATIONAL PHILOSOPHY OF İSMET İNÖNÜ
(An Qualitative Analyse of His Speeces and Writings)
Yıl 2015,
Cilt: 4 Sayı: 2, 155 - 182, 01.04.2015
Erdal Toprakçı
Gözde Yilmaz
Öz
This research aims at unfolding Ismet Inonu’s philosophical views regarding the issue of education under the light of his speeches and writings. This study destines to draw a large philosophical frame that is expected to guide the Turkish educators in their professional activities. In this study, theoretical sampling method of the qualitative analyze is employed. In congruent with the premises of system-form-theory-opinion approach, İsmet İnönü's speeches and writings were scanned to diagnose the fundamentals of his philosophical view relating the methodology and priorities of education through a variety of dimensions for an educational philosophy. If one takes the structure of a full-fledged philosophy of education unbridged and monolithical, it can be thought that Ismet Inonu’s views are primarily “essentialist” , and hence his philosophy can be called “essentialism.”
Kaynakça
- Cevizci, A. (2010) Eğitim Felsefesi. 2. Basım. Ankara: Say Yayınları.
- Erdal, A. E.(2012) İnönü Döneminde Tarih ve Eğitim: Tarih Anlayışındaki Süreklilik, Değişim ve Eğitim Uygulamalarına Yansımaları. Yayınlanmış Doktora Üniversitesi,Tarih Anabilim Dalı, Ankara <https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/SearchTez>14.06.2013. Orta Doğu Teknik
- Gazalcı, M.; Mustafa A.(2013) İnönü'nün Cumhurbaşkanlığı Döneminde İlköğretim, İnönü Vakfı, Ankara koy-enstituleri/inonunun-cumhurbaskanligi-doneminde-ilkogretim> 6.11.2013
- Gutek, L. G. (2001) Eğitimde Felsefi Ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çeviren: Nesrin Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Kaplan, İ. (2013) Türkiye'de Milli Eğitim İdeolojisi. İstanbul :İletişim Yayınları. Kaygısız, İ. (1997) Eğitim Felsefesi ve Türk Eğitim Sisteminin Felsefi Temelleri<http://felsefe.kku.edu.tr/belgeler/ ders/egitim_felsefesi/egitim_felsefesi_akimlari.pdf> 06.09.2013
- Macquarrie, J. (1973) Existenatialism: An Introduction, Guide and Assessment. İngiltere: Pelican Books.
- Maftoon, P. ve Nima S. (2013) On Situating The Stance of Perennialism in The History of Curriculum Development In Iran: A Philosophical Look, International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World. Sayı:3 <http://www.ijllalw.org/finalversion344.pdf > 6.10.2014
- Sezer, İ. (2005) İsmet İnönü Döneminde Eğitim ve Kültür Politikaları, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı .
- Slater, T. (2013) Critique of Various Philosophies and Theories of Education, Philosophy of Education.EDFND 570 <http://www.tedslater.com/archives/personal/papers/slater_educational_philosophies.pdf>16.10.2014
- Sönmez, V. (2005) Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sönmez, V. (2012) Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şeker, K. ( 2000) İnönü Dönemi Kültür Hayatı (1938-1950), Yayınlanmış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı. <http://eprints.sdu.edu.tr/300/1/TS00464.pdf > 28.08.2014
- Shaw, L. J. (2004) Teacher Education, Humanistic and Social Aspects of Teaching <http://www.edu-design- principles.org/docs/educational_philo.pdf]> 15.10.2014
- Slater, T. (2013) Critique of Various Philosophies and Theories of Education, Philosophy of Education.EDFND 570<http://www.tedslater.com/archives/personal/papers/slater_educational_philosophies.pdf> 16.10.2014
- Spring, J. (2010) Özgür Eğitim (Çeviren: Ayşen Ekmekçi). 3.Baskı. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
- Uhie ve Osuji (2006) Philoshophy of Education. National Open University of Nigeria, School of Education, DUCATION.pdf>06.08.2014
- Üstüner, M. (2011) Eğitimin Felsefi Temelleri, Eğitbilime Giriş (Editör: Erdal Toprakçı). 2. Baskı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Toker, Ö. (2006) İsmet İnönü Eğitim Öğretim Üzerine. Ankara: Türk Eğitim Derneği İnönü Vakfı.
- Toprakçı, E. (2011) Atatürk'ün Eğitim Felsefesi (Atatürk'ün Söyledikleri ve Yazdıkları Işığında), e-International Journal of Education Research, Sayı: 2, No: 4 <file:///C:/Users/ACER/Downloads/165- 790-1- PB%20(5).pdf>14.06.2014
- Toprakçı, E.; Eren, G.; Buldur, S.; Bozpolat, E. ve Dağdeviren, İ. (2013) The Philosophy of Turkish Higher Education and National Education, (A Qualitative Analysis Based on the Related Laws) [Türk Milli Eğitiminin Ve Yükseköğretiminin Felsefesi- (Yasaları Temelinde Nitel Bir Analiz)]- Yayına Gönderilmiş Bir Çalışma.
- Tuncel, G. (2002) Eğitim Felsefelerinin Sosyal Bilgiler Programına Etkileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimlerri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Öğretmenliği Bilim Dalı e3cbba77ad5c6bea40e0fcf992c813ce243cc6dbee113da4ef >14-06-2014
- Turan, İ. (2002) İsmet İnönü: Eğitim ve Öğretim Üzerine, Ankara: Türk Eğitim Derneği İnönü Vakfı
- Turan, Ş. (2000) İsmet İnönü, Yaşamı, Dönemi ve Kişiliği. Ankara: T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları
- Weiss, S. G.; Anthony, A. D. ve Eileen M. W. (2005) Progressive=Permissive? Not According to Dewey. Subject Matter Long Island University <http://usca.edu/essays/vol142005/defalco.pdf >16.10.2014
- Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006) Sosyal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yiğit, A. A. (1992) İnönü Dönemi Eğitim ve Kültür Politikası, İstanbul : Boğaziçi Yayınları
İSMET İNÖNÜ'NÜN EĞİTİM FELSEFESİ
(Konuşmaları ve Yazdıkları Işığında Nitel Bir Analiz)
Yıl 2015,
Cilt: 4 Sayı: 2, 155 - 182, 01.04.2015
Erdal Toprakçı
Gözde Yilmaz
Öz
Araştırmanın amacı, İsmet İnönü’nün konuşmaları ve yazdığı eserleri ışığında somutlaşan eğitim felsefesini ortaya koymaktır. Bu çalışmanın hedefi Türk eğitimcilerine profesyonel faaliyetlerinde rehberlik edeceği beklenen derli toplu bir felsefi çerçeve çizmektir. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden “kuram oluşturma” yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırmada bir eğitim felsefesinin taşıması gereken olmazsa olmaz boyutlar (parçalar) bağlamında İsmet İnönü'nün konuşmalarını ve yazdıklarını içeren kaynaklar taranmış, elde edilen verilerden yola çıkılarak İnönü'nün eğitim felsefesinin ne olabileceğine yönelik bir yapı (sistem-model-kuram-görüş) oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda: bir eğitim felsefesinin yapısı bütün olarak düşünüldüğünde, İsmet İnönü'nün eğitim felsefesinin "Esasicilik" olduğu saptanmıştır
Kaynakça
- Cevizci, A. (2010) Eğitim Felsefesi. 2. Basım. Ankara: Say Yayınları.
- Erdal, A. E.(2012) İnönü Döneminde Tarih ve Eğitim: Tarih Anlayışındaki Süreklilik, Değişim ve Eğitim Uygulamalarına Yansımaları. Yayınlanmış Doktora Üniversitesi,Tarih Anabilim Dalı, Ankara <https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/SearchTez>14.06.2013. Orta Doğu Teknik
- Gazalcı, M.; Mustafa A.(2013) İnönü'nün Cumhurbaşkanlığı Döneminde İlköğretim, İnönü Vakfı, Ankara koy-enstituleri/inonunun-cumhurbaskanligi-doneminde-ilkogretim> 6.11.2013
- Gutek, L. G. (2001) Eğitimde Felsefi Ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çeviren: Nesrin Kale). Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Kaplan, İ. (2013) Türkiye'de Milli Eğitim İdeolojisi. İstanbul :İletişim Yayınları. Kaygısız, İ. (1997) Eğitim Felsefesi ve Türk Eğitim Sisteminin Felsefi Temelleri<http://felsefe.kku.edu.tr/belgeler/ ders/egitim_felsefesi/egitim_felsefesi_akimlari.pdf> 06.09.2013
- Macquarrie, J. (1973) Existenatialism: An Introduction, Guide and Assessment. İngiltere: Pelican Books.
- Maftoon, P. ve Nima S. (2013) On Situating The Stance of Perennialism in The History of Curriculum Development In Iran: A Philosophical Look, International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World. Sayı:3 <http://www.ijllalw.org/finalversion344.pdf > 6.10.2014
- Sezer, İ. (2005) İsmet İnönü Döneminde Eğitim ve Kültür Politikaları, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı .
- Slater, T. (2013) Critique of Various Philosophies and Theories of Education, Philosophy of Education.EDFND 570 <http://www.tedslater.com/archives/personal/papers/slater_educational_philosophies.pdf>16.10.2014
- Sönmez, V. (2005) Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Sönmez, V. (2012) Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık.
- Şeker, K. ( 2000) İnönü Dönemi Kültür Hayatı (1938-1950), Yayınlanmış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Tarih Anabilim Dalı. <http://eprints.sdu.edu.tr/300/1/TS00464.pdf > 28.08.2014
- Shaw, L. J. (2004) Teacher Education, Humanistic and Social Aspects of Teaching <http://www.edu-design- principles.org/docs/educational_philo.pdf]> 15.10.2014
- Slater, T. (2013) Critique of Various Philosophies and Theories of Education, Philosophy of Education.EDFND 570<http://www.tedslater.com/archives/personal/papers/slater_educational_philosophies.pdf> 16.10.2014
- Spring, J. (2010) Özgür Eğitim (Çeviren: Ayşen Ekmekçi). 3.Baskı. İstanbul : Ayrıntı Yayınları.
- Uhie ve Osuji (2006) Philoshophy of Education. National Open University of Nigeria, School of Education, DUCATION.pdf>06.08.2014
- Üstüner, M. (2011) Eğitimin Felsefi Temelleri, Eğitbilime Giriş (Editör: Erdal Toprakçı). 2. Baskı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
- Toker, Ö. (2006) İsmet İnönü Eğitim Öğretim Üzerine. Ankara: Türk Eğitim Derneği İnönü Vakfı.
- Toprakçı, E. (2011) Atatürk'ün Eğitim Felsefesi (Atatürk'ün Söyledikleri ve Yazdıkları Işığında), e-International Journal of Education Research, Sayı: 2, No: 4 <file:///C:/Users/ACER/Downloads/165- 790-1- PB%20(5).pdf>14.06.2014
- Toprakçı, E.; Eren, G.; Buldur, S.; Bozpolat, E. ve Dağdeviren, İ. (2013) The Philosophy of Turkish Higher Education and National Education, (A Qualitative Analysis Based on the Related Laws) [Türk Milli Eğitiminin Ve Yükseköğretiminin Felsefesi- (Yasaları Temelinde Nitel Bir Analiz)]- Yayına Gönderilmiş Bir Çalışma.
- Tuncel, G. (2002) Eğitim Felsefelerinin Sosyal Bilgiler Programına Etkileri. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimlerri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilimler Öğretmenliği Bilim Dalı e3cbba77ad5c6bea40e0fcf992c813ce243cc6dbee113da4ef >14-06-2014
- Turan, İ. (2002) İsmet İnönü: Eğitim ve Öğretim Üzerine, Ankara: Türk Eğitim Derneği İnönü Vakfı
- Turan, Ş. (2000) İsmet İnönü, Yaşamı, Dönemi ve Kişiliği. Ankara: T.C.Kültür Bakanlığı Yayınları
- Weiss, S. G.; Anthony, A. D. ve Eileen M. W. (2005) Progressive=Permissive? Not According to Dewey. Subject Matter Long Island University <http://usca.edu/essays/vol142005/defalco.pdf >16.10.2014
- Yıldırım A. ve Şimşek H. (2006) Sosyal Bilimlerde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yiğit, A. A. (1992) İnönü Dönemi Eğitim ve Kültür Politikası, İstanbul : Boğaziçi Yayınları