A human, as a being who produces a meaning and value, perceives a world and realities around through the lenses of these meaning and values. And education as one of the most important factor in this perception is a process where a human is aware of his/her consciousness on the individual and social environment. In short, the individual shapes his/her identity and social system in this process. Therefore, the phenomenon of education is considered to be more than just a professional formation; it is a process where the individuality is architected; sensitivity on social issues is increased; world perspectives are extended; the sense of tolerance, mutual understanding and empathy is the formed and developed. As a matter of fact, one of the most basic principles of effective and best-balanced communication is empathy. The empathy that directs to the ability to understand and perceive someone else is at the heart of many problems encountered in the interpersonal communication process. This study aims to measure the empathy level of university students in Bishkek, Kyrgyzstan. The research sample includes the students from Kyrgyz-Turkish Manas University, American University in Central Asia, Kyrgyz National University and Kyrgyz-Russian Slavic University. The data obtained from the study are to be analyzed with multivariate statistical techniques
Anlam ve değer üreten bir varlık olarak insan, içinde yaşadığı dünyayı ve etrafındaki gerçeklikleri, yarattığı bu anlam ve değerler üzerinden algılar. Bu algılama sürecinin en önemli faktörlerinden biri olan eğitim; bir anlam ve değer yaratma aracı olarak bireyin kendi kendisinin ve sosyal çevresinin bilincine vardığı bir süreçtir. Birey bu süreçte, benliğini ve sosyal evrenini şekillendirmektedir. Dolayısıyla eğitim olgusu, tek başına belli bir mesleki formasyonun kazandırılmasından daha fazlasını ifade etmekte; bireyselliğin inşa edildiği, toplumsal meselelere duyarlılığın arttığı, dünyaya bakış açısının genişlediği, tolerans ve hoşgörünün geliştiği, empati eğiliminin şekillendiği bir ortam ve süreç olarak değerlendirilmektedir. Nitekim etkili ve sağlıklı bir iletişimin en temel ilkelerinden biri empatidir. Başkasını doğru anlama ve algılama yetisine işaret eden empati, kişilerarası iletişim sürecinde karşılaşılan pek çok sorunun da merkezinde yer almaktadır. Bu çalışmada da Kırgızistan’ın başkenti Bişkek’te bulunan Üniversite öğrencilerinin empati düzeylerinin ölçülmesi hedeflenmektedir. Araştırmanın örneklemini, Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi, Orta Asya Amerikan Üniversitesi, Kırgız Milli Üniversitesi ve Kırgız-Rus Slavyan Üniversitesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmadan elde edilen veriler çok değişkenli istatistiksel tekniklerle analiz edilmektedir
Diğer ID | JA82NH52ZD |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)