In this study respectively, success level of 4. and 5. grade students aimed at scientific process skills and level of belief in science are tried to find answer of whether there is a significant relationship between scientific process skills and belief in science or not. The study was conducted with a total of 410 students from Kirikkale. Descriptive survey model was used in the study. The achievement of science process skills tests, which was prepared by the researchers, was used to determine science process skill levels of the students. The questions of achievement tests made up of these scientific skills: observation, comparison-classification, forecast, inference, recognizing and using the experiment equipments, interpretation and conclusion, measurement, presentation and lastly data record. In addition, the instrument for determining the views about scientific knowledge developed by Çoban and Ergin (2008) was used to determine the belief in science levels of the students. At the end of the research, significant and positive correlations were determined between the scientific process skills and the beliefs in science of the 4th and 5th elementary school students
Science Science and Technology Science Literacy Science Process Skills Belief in Science
Yapılan bu çalışmada 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin; bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasındaki ilişki araştırılmaya çalışılmıştır. Araştırma Kırıkkale il merkezinde öğrenim gören toplam 410 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Yapılan çalışmada, öğrencilerin başarılarını belirlemek üzere araştırmacılar tarafından geliştirilen bilimsel süreç becerilerine yönelik Başarı Testi kullanılmıştır. Öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini belirlemeye yönelik hazırlanan başarı testindeki sorular; gözlem, karşılaştırma-sınıflama, tahmin, çıkarım yapma, deney tasarlama, deney malzemelerini araç ve gereçlerini tanıma ve kullanma, yorumlama ve sonuç çıkarma, ölçme, sunma ve veri kaydetme becerilerinden oluşmaktadır. Ayrıca öğrencilerin bilime olan inanç düzeylerini belirlemek için ise Çoban ve Ergin (2008) tarafından geliştirilen Bilimsel Görüş Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonunda ilköğretim 4. ve 5. öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile bilime olan inançları arasında anlamlı ve pozitif ilişkiler tespit edilmiştir
Bilim Fen ve Teknoloji Fen Okuryazarlığı Bilimsel Süreç Becerileri
Diğer ID | JA78DU98YT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)