In recent years, the demand for tourism, sea, sand, sun is moving away and it is preferred over alternative types of tourism, so this situation heads countries for the diversification of the tourist product. The fact that presenting natural and cultural attractions of the new products is a policy that is causing tourism activities spreading all year and, on this occasion it has a contribution both on national and regional scale. In mass tourism mobility, together with the change occurring in the consumption demands of tourists, it is seen that there is a rise on tendency of preferring regions for holidays that still conserve natural and cultural values. Changing to meet the demand, in the name of eco-tourism in our country, the central explored, and bring the supply of tourism. Konya, which is rich in natural and cultural resources, should be assessed considering the tourist product and variations in the use of this potential. In this study, prepared in the direction of 2023 Tourism strategy of Turkey, Konya's eco-tourism potential on a variety of approaches has been put forward, and tried to develop ecotourism, alternative routes proposed. The purpose of the study is to reveal the necessity of diversification of the tours, organized only for visiting Mevlana Museum, using the natural and cultural values that Konya has. Ecotourism in the region examined, and the supply of ecotourism activities, can be applied to the region were identified. Considering the practice in the ecotourism center trekking based routes, one of the most demanded ecotourism activities, the county basis, were included in the study. In the part of conclusions and recommendations, some suggestions are offered in the frame of the province of Konya diversification of the tourist product of the policies of ecotourism and directed in accordance with this prepared in the context of ecotourism routes in the destination management
Touristic Product Touristic Product Diversification Ecotourism Konya
Son yıllarda alternatif turizm türlerine talebin artması, ülkeleri turistik ürün çeşitlendirmesine yöneltmektedir. Doğal ve kültürel değerlerin yeni turistik ürünler olarak turizm arzına sunulması, turizm faaliyetlerinin tüm yıla, çeşitli güzergâhlara yayılmasına ve bu vesileyle turizmin ekonomiye katkısının hem bölgesel hem de ülkesel ölçekte artırılmasına neden olan bir politikadır. Değişen talebi karşılamak adına, ülkemizde de ekoturizm merkezleri keşfedilmekte ve turizm arzına kazandırılmaktadır. Doğal ve kültürel kaynaklar bakımından zengin olan Konya’nın, bu potansiyelini turistik ürün çeşitlendirme politikalarıyla değerlendirilmesi gerekliliği sebebiyle ele alınan bu çalışmanın amacı; Konya’ya genellikle Mevlana Müzesi ziyareti amacıyla gerçekleşen turlara alternatif rotalar oluşturmaktır. 2023 Türkiye Turizm Stratejisi hedeflerinden yola çıkılarak hazırlanan bu çalışmada Konya’nın ekoturizm potansiyeli üzerine çeşitli yaklaşımlar öne sürülmeye çalışılmış ve alternatif ekoturizm rotaları önerilmiştir. Yöredeki ekoturizm arzı incelenmiş ve ekoturizm aktivitelerinin uygulanabileceği bölgeler tespit edilmiştir. Araştırmada doküman analizi yöntemi ve bölgeye yapılan keşif gezileri sonucu elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Türkiye’deki mevcut ekoturizm merkezlerindeki uygulamalardan hareketle en fazla talep gören ekoturizm aktivitelerinden olan dağ yürüyüşü temalı rotalar, ilçeler bazında çalışma kapsamına alınmıştır. Sonuç ve öneriler kısmında Konya ilinin turistik ürün çeşitlendirme politikalarının ekoturizm doğrultusunda yönlendirilmesi ve bu bağlamda hazırlanan ekoturizm rotalarının geçtiği bölgelerde güzergâh yönetimi çerçevesinde öneriler sunulmuştur
Turistik Ürün Turistik Ürün Çeşitlendirme Ekoturizm Konya Ekoturizm Rotaları
Diğer ID | JA98JF35PT |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)