In our country and the world, political parties carry out various political campaigns to influence electorates’ preferences to vote for and support the political parties themselves in national and local elections. The politicians aim to convince electorates to vote for them through these campaigns. Political campaigns encompass efforts of political parties and politicians to enable them to communicate with voters, introduce themselves and garner votes. Canvassing, one of the political campaign implementations, is a face-to-face vote garnering technique that is becoming increasingly widespread and can enable campaigners to convince more electorates to vote for themselves. In our study, a randomly selected electorates of 400 living in the city centre of Karaman were face-to-face surveyed. Analysis of the data reveals that face-to-face vote garnering technique, namely canvassing implementation increases, by gender, male and female electorates’ political sympathy; electorates aged 61 or more are highly influenced by the technique of garnering votes face-to-face and are politically convinced; we can say that electorates with low levels of education and income, by a varying extent, are more affected by face-to-face vote garnering technique. As far as politicians are concerned, in the model study face-to-face vote garnering technique, namely canvassing implementation in election campaigns appears to affect the electorates in the city of Karaman, and it can be said that canvassing is instrumental for political parties and politicians to determine their target electorates.
Canvassing Electorate Face-to-Face Communication Election Campaigns.
Ülkemizde ve dünyada siyasi partiler, genel ve
yerel seçimlerde seçmenleri tercihlerini etkileyerek kendilerine oy vermelerini
ve desteklemeleri için birçok siyasal kampanyalar yürütmektedirler. Bu
kampanyalarda esas olan seçmeni ikna edip oy vermelerini sağlamaktır. Bu
kampanyalarla siyasiler, seçmenle iletişim kurmakta, kendilerini tanıtmakta ve
daha fazla oy almaya yönelik çalışmaları yürütmektedirler. Bu kampanyalardan en
etkili olanı ise yüz yüze iletişim tekniği olan canvassing uygulaması giderek
yaygınlaşmakta ve seçmeni daha fazla ikna edebilmektedir. Bu çalışmamızda Karaman
ili merkezinde yaşayan, rastlantısal olarak seçilen 400 seçmenle yapılan yüz
yüze anket uygulaması yapıldı. Bu çalışmada canvanssing uygulamasının kadın ve
erkek seçmenlerde siyasal sempatizanlığı artırdığı, 61 yaş ve üstü seçmenleri,
eğitim ve gelir düzeyi düşük seçmenleri daha fazla etkilediğini ve demografik
değişkenlerde farklılaşmanın ortaya çıktığı, siyasilerin seçim kampanyalarında canvanssing
uygulamasında ikna çabaları Karaman ili seçmenini etkilediğini ortaya
koymaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ek Sayı 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)