Bu çalışmada popüler iş hayatı
yazarlarının Türkiye’de 1928 yılı öncesinde Osmanlıca olarak yayımlanan
kitapları incelenmektedir. Çalışma, Türkiye’deki işletmecilik ve
yönetim-organizasyon tarihi alanına katkı sağlama amacındadır. Türkiye’de, 19.
ve 20. yüzyıl işletmecilik bilgisine yönelik zeminin hazırlanmasında iktisadi
neşriyatın rolü büyüktür. Bu nedenle, öncelikle Osmanlı’da Batı odaklı iktisadi
neşriyatın gelişim sürecinden bahsedilmektedir. Bundan maksat işletmecilik
bilgisi içerikli eserlerin Türkiye’de hangi koşullarda ortaya çıktıklarını
tespit edebilmektir. Çalışma, iş hayatı ile ilgili Türkiye’de 1912 ve 1928
yıllarında yayımlanan iki eserin içeriklerine odaklanmaktadır. Bunlardan birisi
Andrew Carnegie tarafından yazılan “İş
İmparatorluğu-Gençlere Tarik-i Muvaffakiyet”, diğeri ise Herbert N. Casson
tarafından yazılan “İş-Ticaret Âleminin
16 Düsturu” adlı kitaplardır. Yapılan inceleme soncunda her iki kitabın,
“iş kurma”, “servet edinme” ve “imkanları değerlendirme” ve “ticaretle meşgul
olma” konularını destekleyici bir yaklaşım içerisinde oldukları görülmektedir.
This study investigates the books of popular business life authors that were published in Ottoman Turkish in Turkey before 1928. It aims to contribute to the field of business management and history of management-organization in Turkey. The literature on economics had a significant role in the preparation of a basis for knowledge on business management in the 19th and 20th centuries in Turkey. Therefore, firstly the development process of Westernoriented economics literature in the Ottoman Empire is discussed. The reason for this is to determine the types of conditions under which works with business management content emerged in Turkey. The study focuses on the contents of two works that were published in Turkey in 1912 and 1928 on business life. One of these is the book “İş İmparatorluğu-Gençlere Tarîk-i Muvaffakiyet” (original: The Empire of Business) by Andrew Carnegie, while the other is the book “İş-Ticaret Âleminin 16 Düsturu” (original: The Axioms of Business) by Herbert N. Casson. As a result of the analysis, it is seen that both books have approaches that are supportive of concepts of “establishing a business”, “gaining a fortune”, “utilizing opportunities” and “dealing with trade”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 13 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ek Sayı 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)