Yeniden doğuş, çağlar boyu
insanlığın zihnini meşgul etmiş ve ölümün amansızlığına karşı yegâne teselli olarak
görülen evrensel bir olgudur. Her evrensel olgu gibi, yeniden doğuş da
arketipsel olma özelliği taşır, yani kolektif bilinçdışına aittir. Bundan dolayı
da sanat eserlerinde, özellikle romanlarda çeşitli biçimleriyle tezahür etmesi
söz konusudur. En bilindik biçimi reenkarnasyon olan yeniden doğuş arketipi, çoğu
zaman Carl Gustav Jung’un erkek psikesindeki tamamlayıcı dişil unsur olarak
tanımladığı anima arketipiyle iç içe geçmiş bir halde bulunur. Bu çalışmanın
amacı, Hüseyin Nihal Atsız’ın Ruh Adam
adlı eserinde, engin bir mitolojik bilgi birikimi eşliğinde oldukça çarpıcı ve özgün
bir şekilde işlenmiş bu arketiplerin tezahür biçimlerini ve etkileşim
sonuçlarını çözümlemektir.
Prepossessing and regarded as the unique consolation for the grim reality of death throughout the ages, rebirth is a universal phenomenon. Like other universal phenomena, rebirth is also an archetype, belonging to collective unconscious. Hence, it appears with different forms in works of art, especially in novels. The rebirth archetype, of which most famous form is reincarnation, often intertwines with anima archetype which Carl Gustav Jung defines as the complementary female element in men’s psyche. The aim of this study is to analyse the forms of appearance and results of interaction of these archetypes in Ruh Adam by Hüseyin Nihal Atsız, which are handled strikingly and inventively to the accompaniment of a vast knowledge about mythology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Şubat 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ek Sayı 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)