Merhamet, başkasının derdine ve çeşitli
sıkıntılarına ilgi gösterip bu durumlarına ortak olma, şefkat gösterme ve
onunla beraber olma şeklinde tanımlanmaktadır. Aynı zamanda diğerlerinin
kendinden apayrı biri olduğunu bilerek, ona eşduyum gösterip hemhal olma
düzeyidir. Bu çalışmada, merhamet eğitimi programının, üniversite
öğrencilerinin merhametli olma düzeylerini etkileyip etkilemediğinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, ön-test son-test deney ve kontrol gruplu
model kullanılmıştır. Çalışmanın bağımsız değişkeni, merhamet eğitimi programı,
bağımlı değişkeni ise merhametli olma düzeyidir. Merhamet eğitimi programı,
deney grubuna haftada bir defa 75 dakikalık grup oturumları şeklinde, 8 hafta
boyunca uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise ön-test ve son-test ölçümlerinden
başka herhangi bir işlem yapılmamıştır. Çalışma, 2017-2018 eğitim öğretim
yılında Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi öğrencileri ile
gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin Ön-test, son-test merhamet puanlarının
belirlenmesi için Akdeniz ve Deniz (2016) tarafından Türkçeye uyarlaması
yapılan “Merhamet Ölçeği” kullanılmıştır. Merhamet Ölçeği, likert formunda 24
ifadeden ve altı alt boyuttan oluşmaktadır. Elde edilen puanlara göre gruplama
işlemi yapılmış ve 10 öğrenci deney, 10 öğrenci de kontrol grubuna seçilmiştir.
Verilerinin analizinde, Mann-Whitney U Testi ile Wilcoxon İşaretli Sıralar
Testi kullanılmıştır. Sonuçların yorumlanmasında ise .05 anlamlılık düzeyi
temel alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre deney ve kontrol
grubunun ön-test puan ortalamaları benzerlik göstermesine rağmen son-test puan
ortalamalarında deney grubu lehine anlamlı düzeyde yükseldiği görülmüştür. Deney
grubu son-test puan puanlarının, ön-test puanlarına göre anlamlı düzeyde
yükseldiği bulunmuştur. Kalıcılık testi açısından ise deney grubu izleme test
puanlarının son-test puanları ile benzerlik taşıdığı ve merhamet eğitimi
programının, öğrenciler üzerinde oldukça kalıcı olduğu anlaşılmıştır. Araştırma
bulgularına göre merhametli olma tutumunun, öğrenme ile ilişkili olduğu,
çeşitli etkinliklerle geliştirildiği ve kalıcı hale gelebildiği gözlenmiştir.
Araştırmanın bu bulguları ışığında, okullarda psikolojik danışma ve rehberlik
hizmetleri bünyesinde merhamet tutumlarını geliştirici etkinliklerin
yapılmasının önemli olduğu söylenebilir.
Compassion
is defined as sharing and showing interest to others’ troubles and problems, as
well as feeling sorry and showing mercy. At the same time it is a level of
sharing one and the same problem by showing empathy no matter the fact that he
is different. The aim of this research is to test the impact of the compassion
training program on the level of compassion of university students. This
research was conducted by pre-test and post-test based experimental model. The
independent variable of the study is the program of compassion education and
the dependent variable is the level of compassion. The Compassion Training
Program was administered to the experimental group once a week for 75 minutes
as group sessions and lasted 8 weeks. No action has been taken on the control
group except pre-test and post-test measurements. The study was conducted on
the students of Kyrgyz Turkish Manas University in 2017-2018 academic year. A
compassion scale, adapted to Turkish by Akdeniz and Deniz (2016) were used to
determine pre-test and post-test scores of the students. Compassion Scale
consists of 24 expressions and six sub-dimensions in the likert form. Grouping
was performed according to the obtained scores and 10 students were selected
for the control and experimental groups each. Mann-Whitney U Test and Wilcoxon
Signed Ranks Test were used in the analysis of the data. 0.05 significance
level was taken into consideration in the interpretation of the results.
According to the findings obtained in the study, although the pre-test mean
scores of the experiment and control groups were similar, it was seen that the
post-test mean scores increased significantly in favor of the experimental
group. Experimental group post-test scores were found to be significantly
increased compared to pre-test scores. In terms of retention test, it was found
that experimental group test scores were similar to post-test scores and compassion
training program was quite effective on students. According to the results of
the study, it was observed that the attitude of compassion was related to
learning, developed with various activities and became effective. According to
these results, it can be said that it is important to conduct activities to
improve the attitude of compassion in psychological counseling and guidance
services in schools.
Compassion Compassionate Compassion Program Kindliness University Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)