Osmanlı Devleti’nin çok uluslu
yapısı ve içerisinde barındırdığı gayrimüslim unsurları kendi vatandaşı olarak değerlendirmesi bilinen bir gerçektir. Osmanlı
Devleti içerisinde yaşayan gayrimüslimler bu topraklarda doğmuş, eğitim almış,
çalışma hayatına başlamış, hatta bir kısmı devletin çeşitli kademelerinde
önemli görevler almışlardır. Osmanlı Devleti içerisinde yaşayan gayrimüslimler
genellikle ilköğrenimlerini kendi mensup oldukları cemaatin okullarında
okumuşlardır. Böylece kendi din ve
dillerinin temel esaslarını öğrenebilmişlerdir. Osmanlı Devleti’nin
Tanzimat’tan sonraki süreçte gayrimüslimlere de dinini değiştirmeden devlet
memuru hakkı getirmesiyle birlikte bu işlerde görev almak için Osmanlı
Devleti’nin açmış olduğu okullarda da yükseköğrenimlerini sürdürmüşlerdir.
Bu
çalışmada Niğde gibi küçük bir Anadolu şehrinde doğup, yüksekokul için
İstanbul’a gelen oradan da Osmanlı Devleti’nin açtığı bir sınav sonucu başarılı
olarak yolu Amerika’ya düşen bir Rum olan Nicolas Aghnides’in biyografisi,
Amerika yolculuğu ve ardında bıraktığı eserler Osmanlı ve Amerikan arşivleri
kayıtlarında mevcut belgelerden de faydalanılarak incelenmiştir. Bu çalışma ile
bir Osmanlı olan Aghnides’in hayatı hakkında bilgi edinirken bir yandan da
O’nun üzerinden Osmanlının Müslüman olmayan bir Rum’u Amerika gibi bir ülkede
ücretsiz eğitim alması konusundaki olumlu tavrı üzerinden 20. yüzyıl azınlık politikası hakkında da bilgi
edinmek mümkün olabilecektir.
It is a known fact that Ottoman Empire had multinational structure and deemed Non-Muslim people as their own citizens. The Non-Muslims living in the Ottoman Empire were born, educated, started to work in these lands and even some of them took important duties in various levels of the state. Non-Muslims living in the Ottoman Empire usually had their primary education in the schools of the community they belong to. Thus, they learned the basic principles of their religion and languages. Ottoman Empire gave the civil service right to the Non-Muslims during the period after the Tanzimat Reform Era, they continued their higher education in order to take duty in these jobs in the schools opened by the Ottoman Empire. In this study, biography of Nicolas Aghnides, was born in one of small cities Anatolia, Niğde, and came to Istanbul for higher education and became successful as a result of exam hold by Ottoman Empire, and went to America, his travel to America and his artworks were examined in the light of records in Ottoman and American archives. While obtaining information about Aghnides who is an Ottoman along with this study, it will be possible to obtain information related to 20th century minority policy through Ottoman’s positive attitude on a Non- Muslim Greek got free training in America.
Aghnides Niğde International Education America Columbia University
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)