Atatürk’ün, Müdafaa-i Hukuk yolundan Millî Devlete uzanan açtığı yolda, Misak-ı Milli, Misak-ı İktisat ve Misak-ı Maarif olmak üzere üç ulusal And önemlidir. Atatürk’ün ilke ve devrimleri, düşünsel temellere dayalı bir devlet felsefesi ışığında değerlendirilmelidir. Bu araştırmanın amacı, Atatürk’ün eğitimle ilgili temel görüşlerini incelemektir. Bu amaçla, Atatürk’ün çocukluk, gençlik, askerlikle ilgili gelişimsel süreçte birbiriyle ilişkilendirdiği Misak-ı Millî, Misak-ı İktisat ve Misak-ı Maarife dair olaylar incelenmiştir. Atatürk’ün eğitime bakışını analiz eden Mustafa Rahmi Balaban’ın “Gazi Paşa Hazretleri’nin Maarif Umdesi (İlkesi) ve Asrî Terbiye ve Maarif” (1923) adlı metinden yeni eğitim ilkelerinin nasıl olması gerektiği konusunda yararlanılmıştır. Ayrıca “Atatürk biyografik tahlil denemesi” (Karaosmanoğlu, 2021); “Çankaya” (Atay, 2021)“Atatürk Bir Milletin Yeniden Doğuşu” (Kinross, 2021) eserleri incelenmiştir. Buna ek olarak, Atatürk’ün eğitim görüşlerine yer veren kitap tez, makale, anı, telyazılarla kaynak taraması yapılmıştır. Araştırma, sistematik derlemedir. Verilerin analizinde, Atatürk’ün ve çalışma arkadaşlarının, üç ulusal Anda bağlılıkları, Türkiye Cumhuriyeti’ne, Atatürk İlke ve Devrimlerine giden yolda yaşadıkları, rolleri ve inşa ettikleri sistem alt başlıklarla sunulmuştur. Atatürk’ün Misakı Maarif eğitim görüşü; “yaşama hazırlama” ilkesine göre düzenlenmiş ve birleştirici güç laik kuşakların yetiştirilmesini sağlayacak eğitim programlarını içermektedir. Atatürk’ün eğitim umdesinin (ilkesinin) hedefi, bütün halkı eğitimle üst seviyede eşitlemektir. Ulusu; sanat, spor, zanaat, ekonomi, sanayi, gelir düzeyi, görgü, toplumsal kurallar, ahlak ve yaşam tarzında yüksek kültüre eriştirmektir. Atatürk’ün Türk Ulusuna armağan ettiği büyük inkılâp hareketinde en çok emek harcadığı konu “Türk çocuğunun ve Türk milletinin ulusal eğitim meselesi”dir.
Atatürk’ün Eğitim Görüşleri Eğitim Andı (Misak-ı Maarif) Eğitimin Sosyal ve Tarihsel Boyutu
On the path opened by Atatürk from the path of Müdafaa-i Hukuk (The first organizational structure established in the different cities and towns for the National Struggle) to the National State, three national Oaths are very important, in other words National Pact, National Economy and National Education. Atatürk’s principles and revolutions should be evaluated in the light of a state philosophy based on intellectual foundations. The aim of this research is to examine the basic views of Atatürk related to education. For this purpose, the events related to the understanding of National Pact, National Economy and National Education, which Atatürk associated them to each other in the developmental process related to his childhood, youth, military service and education, have been examined. The text of Mustafa Rahmi Balaban’s “Gazi Pasha’s Education Principles and Modern Training and Education” (1923), which analysed Atatürk’s view of education, was used on how the new educational principles should be. In addition, “Atatürk biographical analysis essay” (Karaosmanoğlu, 2021); “Çankaya” (Atay, 2021) “Atatürk A Nation’s Rebirth” (Kinross, 2021) have been examined. In addition to this, resource search has been made through books, theses, articles, biographies, memoirs, telegrams and documents containing Atatürk’s educational views. Research is therefore a systematic review. In the analysis of data, the commitments of Atatürk and his friends to the three national oaths, their lives, roles and the system they built on the way to the Republic of Turkey, Atatürk’s Principles and Revolutions have been presented in the form subtitles. Atatürk’s National educational opinion has been issued according to the principle of “preparation for life” and it contains the educational targets that will ensure the raising of secular generations as a unifying force. Atatürk’s educational principle aims to equalize the whole people with education at the highest level. The goal is to bring the nation to high culture in art, sports, craft, economy, industry, income level, manners, social rules, morals and lifestyle. In the great revolution movement that Atatürk gifted to the Turkish Nation, the subject he spent the most effort was national education matter of Turkish Nation and Turkish Child.”
Atatürk Education Oath (Misak-ı Maarif) Dimensions of Social and History of Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güney-Batı (Oğuz) Türk Lehçeleri ve Edebiyatları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: Özel Sayı - Türkiye Cumhuriyeti'nin 100. Yılı Özel Sayısı |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)