Bir Haber Mecrası Olarak Kırgızistan’da Instagram Haberciliği
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 1, 274 - 292, 15.01.2025
Türker Erkan
,
Erdoğan Akman
Öz
Küreselleşme birçok alanda olduğu gibi teknoloji sektöründe de dönüşümü hızlandırmıştır. Bu gelişmelerden medya sektörü de etkilenmiştir. Teknolojinin hızla gelişmesi ve kendini sürekli yenilemesi medya ve basın sektörünün her aşamasını yeniden düzenleyerek yayıncılığın boyutlarını değiştirmiştir. İnternet teknolojilerinin gelişmesi ve sosyal medya uygulamalarının hayatımıza girmesi ile haberin üretimi, dağıtımı ve paylaşımı farklı bir mecrada okuyucuya sunularak, konvansiyonel medyanın işlevleri revize olmuştur. Haberin insanlara hızlı, güncel, maliyetsiz sunulması ve kendini sürekli yenileyen bir mecra olması açısından sosyal medya uygulamaları kullanıcı sayısı artan bir alan haline gelmiştir. Tüm bu gelişmeler dünyada ve Kırgızistan’da radyo, gazete ve TV yayını yapan kurumların yayınlarını sosyal medyaya taşımalarını beraberinde getirmiştir. Instagram uygulamasının haber paylaşımında nasıl kullanıldığını ortaya koymayı amaçlayan araştırmada, Kırgızistan’da Kırgızca yayın yapan popülaritesi en yüksek olan Maalymat.kg, Azattyk.kg ve Sputnik Kyrgyzstan Instagram haber sayfalarında 1-15 Temmuz 2024 tarihleri arasında çıkan 413 paylaşım olasılıksız (amaçlı) örnekleme tekniği kullanılarak içerik analizine tabii tutulmuştur. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; örneklem haber sayfalarının Instagram uygulamasını toplumun genelini haberdar etmek için aktif şekilde kullandıkları görülmüştür. Bu kapsamda haberlerde carousel, video ve foto metin kullanımının ön plana çıktığı tespit edilmiştir.
Etik Beyan
“Bir Haber Mecrası Olarak Kırgızistan’da Instagram Haberciliği” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Makale için etik kurul izni zorunluluğu bulunmamaktadır.
Kaynakça
- Acharya, U., Pathak, T., Karki, B., K. C., B., Rajneesh, B., Shrestha, U. ve
Dahal, R. (2012). 2011 National Survey on Nepali Journalists. Nepal:
Center for Media Research.
- Alkan, B. (2023). Instagram’ın evli çiftlerin aile yaşantısına etkileri.
Journal of Communication Science Researches, 3(3), 218-235.
- Baritci, F. (2023). Üniversite öğrencilerinin instagram'da mahremiyet
algıları üzerine bir saha araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim
Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 280-304.
- Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2008). Social network sites: Definition,
history and Scholarship. Journal of Computer Mediated
Communication, 13(1), 210-230.
- Çelik Varol, M. ve Varol, E. (2019). Kavram ve kuramlarıyla Marshall
Mcluhan'a bakış: Günümüzün egemen medya araçları ekseninde bir
değerlendirme. International Jourmal Of Cultural and Social Studies
(IntJCSS), 5(1), 137-158.
- Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi gazetelerin instagram üzerinden haber
paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
- Çetinkaya, A. (2020). Magazin haberciliğinin yeni platformu: Instagram.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 104-132.
- Gökdemir, A. (2020, 3 21). Medya Akademi. Eylül 18, 2024 tarihinde
https://medyaakademi.com.tr/2020/03/21/instagramin-kurulusu-ve-
gelisimi/ adresinden alındı
- Gökler, K. ve Onay, A. (2020). Üniversitelerin kurumsal iletişim aracı
olarak instagram kullanımı: Vakıf üniversitelerinin instagram sayfaları
üzerine betimsel bir içerik analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları
Dergisi(35), 311-337.
- Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi.
İstanbul: Der Yayınevi.
- Karaman, Ö. (2021). Yapay zeka destekli kişiselleştirme algoritmalarının
tüketici zihninde filtre balonu yaratma etkisinin incelenmesi. Vizyoner
Dergisi, 12(32), 1339-1351.
- Küçükvardar, M. (2023). Tık odaklı habercilik çerçevesinde ekonomi
haberlerinin incelenmesi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(42), 145-
168.
- Lang, A. (2014, Eylül 2). Rewind&Capture. Eylül 15, 2024 tarihinde
https://www.rewindandcapture.com/why-is-it-called-instagram/
adresinden alındı
- Mayfield, A. (2009). What is social media? An e-book by Antony
Mayfield from iCrossing. 9 12, 2024 tarihinde
https://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_
Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden alındı
- Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve
sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 237-294.
- Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: Sosyal
medya gazeteciliği pratikleri. İnif E-Dergi, 5(1), 70-87.
- Poynter, R. (2010). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı (Çev:
Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.
- Recro Digital Markenting. (2021, Aralık 24). Eylül 18, 2024 tarihinde Recro
Digital: https://recrodigital.com/instagram-kaydirmali-post-carousel-
nedir-nasil-kullanilir/ adresinden alındı
- Roberts, J. (2019). Citizen journalism. The International Encyclopedia of
Media Literacy, 1(2), 1-10.
- Safko, L. ve Brake, D. K. (2009). The social media bible tactics,
tools&strategies for business success. New Jersey: Wiley.
- starngage. (2024). Eylül 12, 2024 tarihinde
https://starngage.com/app/global/influencer/ranking/kyrgyzstan
adresinden alındı
- Şamilova, A. ve Ayhan, N. (2022). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı
çerçevesinde yaşlı bireylerin sosyal medya kullanım davranışı
örüntüleri. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 7(2), 106-122.
https://doi.org/10.5281/zenodo.7472394
- Sütçü, C. S. (2014). Yeni medya ve enformasyona özgürce ulaşma
bağlamında gazetecinin bilişimciye dönüşümü. Yeni Türkiye Dergisi(56),
924-928.
- Şahin, F. ve Bahar, R. (2022). Instagram pazarlama faaliyetlerinde “mavi
tik etkisi”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
12(24), 64-94.
- Şimşek, A. (2018). Evren ve Örneklem. A. Şimşek içinde, Sosyal Bilimlerde
Araştırma Yöntemleri (s. 108-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Temel, M., Somuncu, B. ve Bünyamin, G. (2021). Sosyal Medya
Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(45), 290-305.
- Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni Medya ile Yeni Gazetecilik Anlayışı: Haber
Ajanslarının Sosyal Medya Gazeteciliği Açısından İncelenmesi. Erciyes
İletişim Dergisi, 7(2), 1011-1031.
- Tutgun-Ünal, A. ve Kurt, A. S. (2021). Türkiye'deki gazetecilerin ınstagram
hesaplarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Uluslararası Toplum
Araştırmaları Dergisi, 17(33), 252-277.
- We Are Social. (2024, Şubat 23). Datareportal. Eylül 28, 2024 tarihinde
https://datareportal.com/reports/digital-2024-kyrgyzstan adresinden
alındı
- We Are Social. (2024, Nisan 24). Datareportal. 09 17, 2024 tarihinde
https://datareportal.com/reports/digital-2024-april-global-statshot
adresinden alındı
- Yaşar, İ. H. (2020). İletişim Tarihine Kısa Bir Bakış: Analogdan Dijitale
İletişim Araçlarının Gelişimi ve Bireye Yansıması. Ufkun Ötesi Bilim
Dergisi, 20(1), 173-207.
- Yeniceler Kortak, İ. (2024). Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal
Medyadaki Etkinliğinin "Instagram" Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi.
Etkileşim(13), 314-338.
- Yıldız, E. ve Özmen, Ş. Y. (2023). Sosyal Medya Platformlarıyla Birlikte
Habercilik Pratiklerinin Dönüşümü. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler
Dergisi, 5(1), 1-30.
- https://www.instagram.com/azattyk.kg/
- https://www.instagram.com/maalymat.kg/
- https://www.instagram.com/sputnik_kyrgyzstan/
Instagram Journalism in Kyrgyzstan as a News Media
Yıl 2025,
Cilt: 14 Sayı: 1, 274 - 292, 15.01.2025
Türker Erkan
,
Erdoğan Akman
Öz
Globalisation has accelerated the transformation in the technology sector as in many areas. The media sector has also been affected by these developments. The rapid development and continuous renewal of technology has reorganised every stage of the media and press sector and changed the dimensions of publishing. With the development of internet technologies and the introduction of social media applications into our lives, the functions of conventional media have been revised by presenting the production, distribution and sharing of news to the reader in a different medium. İn terms of providing news to people quickly, up-to-date, cost-free and being a constantly renewing medium social media applications have become an area with an increasing number of users. All these developments have led to the fact that radio, newspaper and TV broadcasting institutions in the world and Kyrgyzstan have moved their publications to social media. The research aimed to reveal how the Instagram application is used in news sharing, 413 posts published between 1-15 July 2024 on the Instagram news pages of Maalymat.kg, Azattyk.kg and Sputnik Kyrgyzstan, which are the most popular Kyrgyz-language broadcasting sites in Kyrgyzstan, were subjected to content analysis using non-probability (purposive) sampling technique. When the findings obtained were evaluated, it was seen that sample news pages actively used the Instagram application to inform the general society. In this context, it has been determined that the use of carousel, video and photo text come to the fore in the news.
Etik Beyan
“Bir Haber Mecrası Olarak Kırgızistan’da Instagram Haberciliği” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Makale için etik kurul izni zorunluluğu bulunmamaktadır.
Kaynakça
- Acharya, U., Pathak, T., Karki, B., K. C., B., Rajneesh, B., Shrestha, U. ve
Dahal, R. (2012). 2011 National Survey on Nepali Journalists. Nepal:
Center for Media Research.
- Alkan, B. (2023). Instagram’ın evli çiftlerin aile yaşantısına etkileri.
Journal of Communication Science Researches, 3(3), 218-235.
- Baritci, F. (2023). Üniversite öğrencilerinin instagram'da mahremiyet
algıları üzerine bir saha araştırması. Gümüşhane Üniversitesi İletişim
Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 280-304.
- Boyd, D. M. ve Ellison, N. B. (2008). Social network sites: Definition,
history and Scholarship. Journal of Computer Mediated
Communication, 13(1), 210-230.
- Çelik Varol, M. ve Varol, E. (2019). Kavram ve kuramlarıyla Marshall
Mcluhan'a bakış: Günümüzün egemen medya araçları ekseninde bir
değerlendirme. International Jourmal Of Cultural and Social Studies
(IntJCSS), 5(1), 137-158.
- Çetinkaya, A. (2019). Çevrimiçi gazetelerin instagram üzerinden haber
paylaşımı. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 1-28.
- Çetinkaya, A. (2020). Magazin haberciliğinin yeni platformu: Instagram.
Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(1), 104-132.
- Gökdemir, A. (2020, 3 21). Medya Akademi. Eylül 18, 2024 tarihinde
https://medyaakademi.com.tr/2020/03/21/instagramin-kurulusu-ve-
gelisimi/ adresinden alındı
- Gökler, K. ve Onay, A. (2020). Üniversitelerin kurumsal iletişim aracı
olarak instagram kullanımı: Vakıf üniversitelerinin instagram sayfaları
üzerine betimsel bir içerik analizi. Türkiye İletişim Araştırmaları
Dergisi(35), 311-337.
- Güçdemir, Y. (2015). Sanal ortamda iletişim bir halkla ilişkiler perspektifi.
İstanbul: Der Yayınevi.
- Karaman, Ö. (2021). Yapay zeka destekli kişiselleştirme algoritmalarının
tüketici zihninde filtre balonu yaratma etkisinin incelenmesi. Vizyoner
Dergisi, 12(32), 1339-1351.
- Küçükvardar, M. (2023). Tık odaklı habercilik çerçevesinde ekonomi
haberlerinin incelenmesi. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi(42), 145-
168.
- Lang, A. (2014, Eylül 2). Rewind&Capture. Eylül 15, 2024 tarihinde
https://www.rewindandcapture.com/why-is-it-called-instagram/
adresinden alındı
- Mayfield, A. (2009). What is social media? An e-book by Antony
Mayfield from iCrossing. 9 12, 2024 tarihinde
https://crmxchange.com/uploadedFiles/White_Papers/PDF/What_is_
Social_Media_iCrossing_ebook.pdf adresinden alındı
- Metin, O. ve Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve
sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal
Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 237-294.
- Pınarbaşı, T. E. ve Astam, F. K. (2020). Haberin dönü(şü)mü: Sosyal
medya gazeteciliği pratikleri. İnif E-Dergi, 5(1), 70-87.
- Poynter, R. (2010). İnternet ve sosyal medya araştırmaları el kitabı (Çev:
Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist Yayınları.
- Recro Digital Markenting. (2021, Aralık 24). Eylül 18, 2024 tarihinde Recro
Digital: https://recrodigital.com/instagram-kaydirmali-post-carousel-
nedir-nasil-kullanilir/ adresinden alındı
- Roberts, J. (2019). Citizen journalism. The International Encyclopedia of
Media Literacy, 1(2), 1-10.
- Safko, L. ve Brake, D. K. (2009). The social media bible tactics,
tools&strategies for business success. New Jersey: Wiley.
- starngage. (2024). Eylül 12, 2024 tarihinde
https://starngage.com/app/global/influencer/ranking/kyrgyzstan
adresinden alındı
- Şamilova, A. ve Ayhan, N. (2022). Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı
çerçevesinde yaşlı bireylerin sosyal medya kullanım davranışı
örüntüleri. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 7(2), 106-122.
https://doi.org/10.5281/zenodo.7472394
- Sütçü, C. S. (2014). Yeni medya ve enformasyona özgürce ulaşma
bağlamında gazetecinin bilişimciye dönüşümü. Yeni Türkiye Dergisi(56),
924-928.
- Şahin, F. ve Bahar, R. (2022). Instagram pazarlama faaliyetlerinde “mavi
tik etkisi”. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
12(24), 64-94.
- Şimşek, A. (2018). Evren ve Örneklem. A. Şimşek içinde, Sosyal Bilimlerde
Araştırma Yöntemleri (s. 108-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
- Temel, M., Somuncu, B. ve Bünyamin, G. (2021). Sosyal Medya
Haberciliğinde Etik: Instagram Hesapları Üzerine Bir İnceleme. Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(45), 290-305.
- Tutgun-Ünal, A. (2020). Yeni Medya ile Yeni Gazetecilik Anlayışı: Haber
Ajanslarının Sosyal Medya Gazeteciliği Açısından İncelenmesi. Erciyes
İletişim Dergisi, 7(2), 1011-1031.
- Tutgun-Ünal, A. ve Kurt, A. S. (2021). Türkiye'deki gazetecilerin ınstagram
hesaplarının içerik analizi yöntemiyle incelenmesi. Uluslararası Toplum
Araştırmaları Dergisi, 17(33), 252-277.
- We Are Social. (2024, Şubat 23). Datareportal. Eylül 28, 2024 tarihinde
https://datareportal.com/reports/digital-2024-kyrgyzstan adresinden
alındı
- We Are Social. (2024, Nisan 24). Datareportal. 09 17, 2024 tarihinde
https://datareportal.com/reports/digital-2024-april-global-statshot
adresinden alındı
- Yaşar, İ. H. (2020). İletişim Tarihine Kısa Bir Bakış: Analogdan Dijitale
İletişim Araçlarının Gelişimi ve Bireye Yansıması. Ufkun Ötesi Bilim
Dergisi, 20(1), 173-207.
- Yeniceler Kortak, İ. (2024). Yurttaş ve Ana Akım Gazeteciliğin Sosyal
Medyadaki Etkinliğinin "Instagram" Üzerinden Karşılıklı Değerlendirilmesi.
Etkileşim(13), 314-338.
- Yıldız, E. ve Özmen, Ş. Y. (2023). Sosyal Medya Platformlarıyla Birlikte
Habercilik Pratiklerinin Dönüşümü. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler
Dergisi, 5(1), 1-30.
- https://www.instagram.com/azattyk.kg/
- https://www.instagram.com/maalymat.kg/
- https://www.instagram.com/sputnik_kyrgyzstan/