Bu araştırmanın amacı turizm işletmelerinde çalışan ve yöneticilerin akıllı turizm teknolojilerinin kullanım düzeyinin ve deneyimlerinin keşfedilmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma desenlerinden iç içe geçmiş çoklu durum deseni kullanılmıştır. Araştırmada durum olarak belirlenen; İstanbul’da yer alan iki konaklama işletmesi, iki yiyecek ve içecek işletmesi, iki seyahat acentesi ve iki havayolu işletmesinden maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemiyle 48 çalışan ve yönetici ile yüz yüze yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerden elde edilen veriler, Maxquda 2020 nitel veri analiz programından faydalanılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Turizm işletmelerinde bulut teknolojileri, büyük veri, karekod, mobil uygulama, sanal gerçeklik, kızılötesi iletişim, elektronik uçuş teknolojisi, küresel konum belirleme sistemleri ve dijital self-service hizmet teknolojilerinin kullanıldığı belirlenmiştir. Turizm işletmelerinde çalışanların ve yöneticilerin bu akıllı turizm teknolojilerini; algılanan fayda, kullanım kolaylığı, güvenlik, refah sağlaması, çalışanların performansını arttırması, yemek tariflerinin zenginliğini sağlaması, işletmelerde kullanılan dijital yazılım sistemlerinin kalitesi ve çalışanlara bir takım örgütsel destek sağlamasından dolayı kullanmayı kabul ettikleri belirlenmiştir. Öte yandan turizm işletmelerinde akıllı turizm teknolojilerinin çalışanlara, işletmelere ve müşterilere hızlı hizmet, zaman tasarrufu, rekabet avantajı, esnek çalışma, sürdürülebilirlik, uçak kazalarının azalması, marka imajının güçlenmesi, operasyonel verimlilik artışı, doğru sipariş, yiyecek ve içecekleri tekrar sipariş etme şansının olması gibi çeşitli faydalarının yanı sıra veri güvenliği sorunu, hizmet aksaması, yemek tatlarının standartlaştırılması, pahalı hizmet, siber aylaklık, tükenmişlik sendromu ve istihdam kaybı gibi zararları da olduğu tespit edilmiştir.
Dijital Dönüşüm Akıllı Turizm Teknolojileri Turizm İşletmeleri İstanbul
“Dijital Dönüşüm Sürecinin Turizm Sektörüne Yansımaları: Akıllı Turizm Teknolojileri Kullanımına Yönelik Bir Araştırma” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Dokuz Eylül Üniversitesi İnsan Araştırmaları Etik Kurulu’nun 02.11.2021 tarih ve 25 sayılı kararı ile alınmıştır.
The purpose of this study was to explore the level of use and experiences of smart tourism technologies by employees and managers in tourism businesses. A nested multiple case design, which is one of the qualitative research designs, was used for this purpose in the study. Face-to-face semi-structured interviews were conducted with 48 employees and managers from two accommodation establishments, two food and beverage establishments, two travel agencies and two airline establishments in Istanbul, which were determined as cases in the study, using the maximum diversity sampling method. The data obtained from the interviews were subjected to content analysis using the Maxquda 2020 qualitative data analysis program. Cloud technologies, big data, QR codes, mobile applications, virtual reality, infrared communication, electronic flight technology, global positioning systems, and digital self-service technologies are used in tourism businesses. It has been determined that employees and managers in tourism enterprises welcome the use of these smart tourism technologies because of their perceived benefits, ease of use, safety, welfare, improving employee performance, enriching recipes, the quality of digital software systems used in enterprises and various organizational support provided for employees. On one hand, it has been determined that smart tourism technologies have various benefits for employees, businesses and customers such as fast service, time saving, competitive advantage, flexible working, sustainability, reduction of airplane accidents, strengthened brand image, increased operational efficiency, correct ordering and the chance to re-order food and beverages while on the other some negativities such as data security problems, service disruption, standardization of food tastes, expensive service, cyber loafing, burnout syndrome and loss of employment have also been determined.
Digital Transformation Smart Tourism Technologies Tourism Enterprises Istanbul
During the writing process of the study titled “Reflection of the Digital Transformation Process on the Tourism Sector: A Study on the Use of Smart Tourism Technology”, scientific rules, ethics and citation rules were followed; no falsification was made on the collected data and this study was not sent for evaluation to any other academic publication environment. The necessary ethics committee permissions were obtained at the meeting of Dokuz Eylül University Social and Human Sciences Scientific Research and Publication Ethics Committee dated 02.11.2021 and numbered 25.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dijital Pazarlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 4 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)