Empathy is a part of the social skills. It is important for medical
doctors to have an advanced ability for empathy. The purpose of this
project is to identify the ability for empathy of the term I and IV
students of the Faculty of Medicine and the Faculty of Political
Sciences at Ankara University (AU) and to compare them in
accordance with the level of social skills, profession types, the year,
the level of individual socialization and their gender.
Our study is descriptive and conducted at the Faculty of Medicine
and Political Sciences in Ankara University in March. Out of 1770
students from the term I and IV, 300 students were recruited. The
data was collected by a questionnaire which contains 5 questions
about demographic information and socialisation, Tromso Social
Intelligence and empathy scales. The data was analyzed using
Student's t-test, Pearson / Spearman correlation coefficients and twoway
analysis of variance in the SPSS 15.0 package program. The p
<0.05 was considered statistically significant.
There was not a statistically significant difference in the Empathy
Scale scores on the basis of comparing the faculty, term and gender.
According to the Tromso Social Intelligence Scale scores, there was
no statistically significant difference when compared in terms of the
term and gender, however, the average of the Faculty of Political
Sciences was statistically significantly higher than the Faculty of
Medicine (p = 0,035).
The effect of gender and the term on the score of empathy was
examined separately for each faculty by using two-way analysis of
variance. The term, gender and interaction of term*gender were not
found statistically significant in medicine students (for all
comparisons p > 0,05). In the Faculty of Political Sciences, the
gender and the interaction of gender*term were not found
significant, however, the empathy scale score was significantly
decreased in the term IV compared to the term I (p = 0,020). When
all students were evaluated, The TSIS and EO scores were
statistically in weak-medium level and have a positive directional
relationship (r = 0,394 p < 0,001). Statistically weak level positive
directional relationship has been detected between Empathy Scale
score and the allotted time for social activities (r = 0,125 p = 0,032). Statistically significant differences were not found between the
remaining variables.
The results indicate that Faculty of Political Sciences students are
more equipped with social intelligence and/or skills.
Positive-way correlation between the score of social intelligence and
empathy score in this study suggests that the ability of empathy can
increase with the development of social intelligence. From this point
of view and considering that the medical profession requires us to
understand the person as a whole, we think that programs that
develop social skills in medical education will also contribute
significantly to understanding of the illnesses and patients. It also
concluded that increasing the time allotted to social activities could
contribute to the development of social intelligence and empathy.
Empathy Social Intelligence Empathy Scale (ES) Tromso Social Intelligence Scale (TSIS) Medical Student Political Sciences Student
Empati, sosyal becerinin bir parçasıdır. Tıp doktorlarında empati
yeteneğinin gelişmiş olması önemlidir. Bu projenin amacı; Ankara
Üniversitesi (A.Ü.) Tıp ve Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde öğrenim
gören Dönem I ve IV öğrencilerinin empati yeteneklerinin
belirlenerek sosyal beceri düzeylerine, mesleki eğitimin türüne,
yılına, bireysel sosyalleşme düzeylerine ve cinsiyete göre
farklılıklarını karşılaştırmaktır.
Çalışmamız tanımlayıcı tipte olup A.Ü. Tıp ve Siyasal Bilgiler
Fakültesi’nde Mart ayında yapıldı. Çalışmaya 1770 kişilik Dönem I
ve IV öğrencilerinden 300 kişi alındı. Veriler demografik bilgileri ve
sosyalleşmeyi sorgulayan toplam 5 sorudan oluşan bir anket, Tromso
Sosyal Zekâ ve Empati Ölçekleri ile elde edilmiştir. Veriler SPSS
15.0 paket programında Student’s t testi, Pearson/ Spearman
korelasyon katsayıları ve iki yönlü varyans analizi kullanılarak
değerlendirilmiştir. p<0,05 istatistiksel anlamlı düzey alınmıştır.
Empati Ölçeği puanları Fakülte, Dönem ve Cinsiyete göre
karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamıştır.
Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği puanları Dönem ve Cinsiyete göre
karşılaştırıldığında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken;
Siyasal Bilgiler Fakültesi’nin ortalaması Tıp Fakültesi’ne göre
istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur (p=0,035).
Empati puanı üzerine cinsiyet ve dönemin etkisi her bir fakülte için
ayrı ayrı iki yönlü varyans analizi kullanılarak incelendi. Tıp
Fakültesi öğrencilerinde Dönem, Cinsiyet ve Dönem*Cinsiyet
etkileşimi istatistiksel olarak anlamlı bulunmadı (Tüm
karşılaştırmalar için p>0,05). Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde Cinsiyet
ve Cinsiyet*Dönem etkileşimi anlamlı bulunmazken; Empati Ölçeği
puanı Dönem IV’te Dönem I’e göre istatistiksel olarak anlamlı
düzeyde düşmüştür (p=0,020). Tüm öğrenciler değerlendirildiğinde
TSZÖ ve EÖ puanları istatistiksel olarak zayıf-orta düzeyde pozitif
yönlü ilişkiye sahiptir (r=0,394 p<0,001). Empati Ölçeği puanı ile
sosyal aktiviteye ayrılan zaman arasında istatistiksel olarak zayıf
düzeyde pozitif yönlü bir ilişki saptanmıştır (r=0,125 p=0,032). Geri
kalan değişkenler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
bulunamamıştır.
Sonuçlar SBF öğrencilerinin sosyal zekâ ve/veya becerilerle ilgili
olarak daha donanımlı olduklarına işaret etmektedir. Bu çalışmada saptanan sosyal zekâ puanları ile empati puanları
arasındaki pozitif yönlü korelasyon sosyal zekânın gelişimiyle
empati becerisinin de artabileceğini göstermektedir. Bu noktadan
hareketle ve hekimlik mesleğinin insanı bir bütün olarak anlamamızı
gerektirdiğini de dikkate alırsak, tıp eğitiminde sosyal becerileri
geliştiren programların hastalıkları ve hastaları anlamada da önemli
bir katkı sağlayacağını düşünmekteyiz. Aynı zamanda sosyal
aktivitelere ayrılan zamanın arttırılmasının da sosyal zekâ ve
empatinin gelişimine katkı sağlayabileceği sonucuna varıldı.
Empati Sosyal Zekâ Empati Ölçeği(EÖ) Tromso Sosyal Zekâ Ölçeği(TSZÖ) Tıp Öğrencisi Siyasal Bilgiler Öğrencisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 1 Sayı: 3 |
Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin bilimsel yayım organıdır.
Ulusal ve uluslararası tüm kurum ve kişilere elektronik olarak ücretsiz ulaşmayı hedefleyen hakemli bir dergidir.
Dergi yılda üç kez olmak üzere Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında yayımlanır.
Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizcedir.