Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Cinsel Mitlere İnanma Durumu ve İlişkili Faktörler

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 464 - 471, 25.12.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.945816

Öz

Amaç: Bu araştırma tıp fakültesi öğrencilerinin cinsel mitlere inanma düzeylerini ve bunu etkileyen
faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi soru formu ile cinsel
mitlerin değerlendirilmesi formunu içeren bir anket internet ortamında katılımcılara ulaştırılması ile elde
edilmiştir. Veriler IBM SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Ankete katılan öğrencilerin (n=333) %66,4’ü kadın, %33,6’sı erkekti. Öğrencilerin %50’den
fazlasının inandığı/kararsız kaldığı 6 tane mit saptanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin cinsellikle
ilgili bilgi edinmede kaynak olarak en sık interneti kullandığı ve ailelerinin “cinsellikle ilgili konuşmadığı”
bulunmuştur. Cinsel mitlere inanma oranlarının cinsiyetlere, anne ve baba eğitim düzeylerine göre
farklılık gösterdiği saptanmıştır. Öğrenciler arasında 18 mitte cinsiyetler arasında fark bulunmazken,
12 mit için istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmuştur. Cinsiyetler açısından eşcinsellikle ilgili mitlere
katılma durumu değerlendirildiğinde kadınların 4 mite erkeklere göre daha yüksek oranda katılmadığı
görülmüştür.
Sonuç: Tıp fakültesi öğrencilerinin oluşturduğu bir grupta 30 tane mitin yarıya yakınında cinsiyetler
arasında fark görülmesi dikkat çekicidir. Öğrencilerin içinde yetiştirildikleri toplumun cinsiyet ve cinsel
rollerin etkisi altında kaldıklarını düşündürmektedir. Çocukluk çağından itibaren yapılandırılmış bir cinsel
eğitim programı sağlıklı cinsel davranışı teşvik etmede önem taşımaktadır. Gelecekte sağlık hizmeti
sağlayıcısı olarak sektörde yerini alacak olan tıp fakültesi öğrencilerinin cinsel mitlere inanma durumu ve
etkileyen faktörlerin belirlenmesi, hastaların cinsel sorunları ve bilgilendirilmesine ilişkin yaklaşımlarına
katkı sağlayabilir.

Destekleyen Kurum

yok

Proje Numarası

yok

Teşekkür

Çalışmamızın istatistik kısmına katkılarından ötürü BEÜ Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi’nde görevli Psikolog Samet Çelik’e teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • 1. Kukulu K, Gürsoy E, Sözer GA. Turkish university students’ beliefs in sexual myths. Sexuality and Disability. 2009;27(1):49-59.
  • 2. Sungur MZ. Cultural factors in sex therapy: the Turkish experience. Sexual and Marital Therapy. 1999;14(2):165-71.
  • 3. Bilgin R. Geleneksel ve Modern Toplumda Kadın Bedeni ve Cinselliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;26(1):219-43.
  • 4. Yüksel Ş, Cindoğlu D. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bilgilendirme Dosyası-5. Kadın Cinselliği. 2007.
  • 5. Nyanzi S, Nyanzi B, Kalina B. Contemporary myths, sexuality misconceptions, information sources, and risk perceptions of Bodabodamen in southwest Uganda. Sex Roles. 2005;52(1/2):111-9.
  • 6. Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik Yılmaz A. Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androl Bul. 2017;19(2):44-9.
  • 7. Ejder Apay S, Nagorska M, Akpınar RB, Sis Celik A, Binkowska-Bury M. Student comparison of sexual myths: two-country case. Sexuality and Disability. 2013;31(3):249-62.
  • 8. Yasan A, Gürgen F, editors. Comparison of prevalence of sexual myths and methods of acquiring sexual information in a group of nurses with and without sexual partners. New Symp; 2004.
  • 9. Nobre P, Gouveia JP, Gomes FA. Sexual dysfunctional beliefs questionnaire: An instrument to assess sexual dysfunctional beliefs as vulnerability factors to sexual problems. Sexual and Relationship Therapy. 2003;18(2):171-204.
  • 10. Sungur MZ, Tarcan T. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bilgilendirme Dosyası-5. Erkek Cinselliği. 2007.
  • 11. Zilbergeld B. The new male sexuality: Bantam; 1999.
  • 12. Kora K, Kayır A. Cinsel roller ve cinsel mitler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 1996;9:55-8.
  • 13. Gölbaşı Z, Evcili F, Eroğlu K, Bircan H. Sexual myths scale (SMS): development, validity and reliability in Turkey. Sexuality and Disability. 2016;34:75-87.
  • 14. Vefikulucay Yilmaz D, Guner Emul T, Uzel A, Değirmenci F, Buldum A, Aksu A, et al. Determination of nursing students' sexual myths. Arch Health Sci Res. 2020;7(1):8-14.
  • 15. Collins KM, Onwuegbuzie AJ, Jiao QG. Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education. 2006;19(2):83-101.
  • 16. Avcıbay B. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Mitlere İlişkin İnanç ve Tutumları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10(3):392-403.
  • 17. Yılmaz M, Karataş B. Opinions of student nurses on sexual myths; a phenomenological study. Sexuality and Disability. 2018;36(3):277-89.
  • 18. Tuğut N, Gölbaşı Z. Cinselliğin Değerlendirilmesi: Hemşireler İçin Öneriler ve Klinik Stratejiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2014;11(2):59-64.
  • 19. Ejder Apay S, Balcı Akpınar R, Arslan S. Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;16(2):96-102.
  • 20. Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5-13.
  • 21. Saraç L, Rahim ZE. Sporda Homofobi: Erkek ve Kadın Üniversite Öğrencilerinin Eşcinsel Sporculara Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Journal of Sport Sciences. 2009;20(3):104-16.
  • 22. Çabuk D. Tıp öğrencileri ve hekimlerin eşcinsellik hakkındaki tutumları ve gey ve lezbiyenlerin sağlık hizmeti deneyimleri. Uzmanlık tezi Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Ana Bilim Dalı, Ankara. 2010.
  • 23. Sakallı N. Pictures of male homosexuals in the heads of Turkish college students: the effects of sex difference and social contact on stereotyping. Journal of homosexuality. 2002;43(2):111-26.
  • 24. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği. Cinsel sağlık ve üreme sağlığı araştırması. İstanbul; 2006.
  • 25. Torun F, Torun SD, Özaydın AN. Erkeklerde Cinsel Mitlere İnanma Oranları ve Mitlere İnanmayı Etkileyen Faktörler. Dusunen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences. 2011;24(1).
  • 26. Wang X, Ho SY. “Female virginity complex” untied: Young Chinese women's experience of virginity loss and sexual coercion. Smith College Studies in Social Work. 2011;81(2-3):184-200.
  • 27. Özdemir Ö, Yılmaz M. Sağlık Profesyonellerinin Cinsel Mitlere İnanma Durumlarının Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;4(3):221-32.
  • 28. Aydın D. Sağlık çalışanı evli kadınlarda cinsel mitlere inanma durumu ve cinsel işlev bozuklukları. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2012.
  • 29. Dutt S, Manjula M. Sexual knowledge, attitude, behaviors and sources of influences in Urban college youth: A study from India. Indian J Soc Psychiatry. 2017;33(4):319-26.
  • 30. Rix B. Addressing male sexuality: a perspective from Denmark. Planned parenthood challenges. 1996(2):41-4.

Sexual Myths and Affecting Factors among Medical Students

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 464 - 471, 25.12.2021
https://doi.org/10.29058/mjwbs.945816

Öz

Aim: This study aimed to determine the beliefs of medical faculty students in sexual myths and the
related factors affecting this belief
Material and Methods: Data was obtained through personal information forms and questionnaires including the assessment form of sexual
myths which were all prepared by the researchers, and the participants answered these forms and questionnaires online. SPSS Software
was used to analyze the obtained data.
Results: Of the participants (n=333), 66.4% were females, and 33.6% were males. A total of 6 myths was reported to be believed/doubted
by more than 50% of students. The participants were found to consult mostly the internet when they needed to obtain sexual information,
and their families were found not to “talk about sexuality”. The rate of believing sexual myths was reported to differ regarding the educational
status of the parents. No difference was found between the genders regarding the 18 myths, and a statistical difference was found between
the genders in terms of the 12 myths. The rate of the females was higher than males in believing 4 myths about homosexuality.
Conclusion: Remarkably, there are differences between males and females on almost half of the 30 myths in a group of medical students.
We believe students are affected by gender and sex roles in society. Implementing a structured sexuality education from childhood is critical
in promoting healthy sexual behavior. Medical students are going to become a part of the sector as health care providers in the future. Hence,
our determining their state of beliefs in sexual myths and the affecting factors may positively contribute to their competence in approaching
their patients’ sexual problems and in informing them.

Proje Numarası

yok

Kaynakça

  • 1. Kukulu K, Gürsoy E, Sözer GA. Turkish university students’ beliefs in sexual myths. Sexuality and Disability. 2009;27(1):49-59.
  • 2. Sungur MZ. Cultural factors in sex therapy: the Turkish experience. Sexual and Marital Therapy. 1999;14(2):165-71.
  • 3. Bilgin R. Geleneksel ve Modern Toplumda Kadın Bedeni ve Cinselliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;26(1):219-43.
  • 4. Yüksel Ş, Cindoğlu D. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bilgilendirme Dosyası-5. Kadın Cinselliği. 2007.
  • 5. Nyanzi S, Nyanzi B, Kalina B. Contemporary myths, sexuality misconceptions, information sources, and risk perceptions of Bodabodamen in southwest Uganda. Sex Roles. 2005;52(1/2):111-9.
  • 6. Aygin D, Açıl H, Yaman Ö, Çelik Yılmaz A. Üniversitede okuyan kadın öğrencilerin cinsel mitler ile ilgili görüşleri. Androl Bul. 2017;19(2):44-9.
  • 7. Ejder Apay S, Nagorska M, Akpınar RB, Sis Celik A, Binkowska-Bury M. Student comparison of sexual myths: two-country case. Sexuality and Disability. 2013;31(3):249-62.
  • 8. Yasan A, Gürgen F, editors. Comparison of prevalence of sexual myths and methods of acquiring sexual information in a group of nurses with and without sexual partners. New Symp; 2004.
  • 9. Nobre P, Gouveia JP, Gomes FA. Sexual dysfunctional beliefs questionnaire: An instrument to assess sexual dysfunctional beliefs as vulnerability factors to sexual problems. Sexual and Relationship Therapy. 2003;18(2):171-204.
  • 10. Sungur MZ, Tarcan T. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği Bilgilendirme Dosyası-5. Erkek Cinselliği. 2007.
  • 11. Zilbergeld B. The new male sexuality: Bantam; 1999.
  • 12. Kora K, Kayır A. Cinsel roller ve cinsel mitler. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi. 1996;9:55-8.
  • 13. Gölbaşı Z, Evcili F, Eroğlu K, Bircan H. Sexual myths scale (SMS): development, validity and reliability in Turkey. Sexuality and Disability. 2016;34:75-87.
  • 14. Vefikulucay Yilmaz D, Guner Emul T, Uzel A, Değirmenci F, Buldum A, Aksu A, et al. Determination of nursing students' sexual myths. Arch Health Sci Res. 2020;7(1):8-14.
  • 15. Collins KM, Onwuegbuzie AJ, Jiao QG. Prevalence of mixed-methods sampling designs in social science research. Evaluation & Research in Education. 2006;19(2):83-101.
  • 16. Avcıbay B. Üniversite Öğrencilerinin Cinsel Mitlere İlişkin İnanç ve Tutumları. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020;10(3):392-403.
  • 17. Yılmaz M, Karataş B. Opinions of student nurses on sexual myths; a phenomenological study. Sexuality and Disability. 2018;36(3):277-89.
  • 18. Tuğut N, Gölbaşı Z. Cinselliğin Değerlendirilmesi: Hemşireler İçin Öneriler ve Klinik Stratejiler. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma. 2014;11(2):59-64.
  • 19. Ejder Apay S, Balcı Akpınar R, Arslan S. Öğrencilerin cinsel mitlerinin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;16(2):96-102.
  • 20. Sadıç E, Beydağ KD. Hemşirelik öğrencilerinin lezbiyen ve geylere yönelik tutumları ve etkileyen faktörler. Hemşirelik Bilimi Dergisi. 2018;1(2):5-13.
  • 21. Saraç L, Rahim ZE. Sporda Homofobi: Erkek ve Kadın Üniversite Öğrencilerinin Eşcinsel Sporculara Karşı Tutumlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Journal of Sport Sciences. 2009;20(3):104-16.
  • 22. Çabuk D. Tıp öğrencileri ve hekimlerin eşcinsellik hakkındaki tutumları ve gey ve lezbiyenlerin sağlık hizmeti deneyimleri. Uzmanlık tezi Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Psikiyatri Ana Bilim Dalı, Ankara. 2010.
  • 23. Sakallı N. Pictures of male homosexuals in the heads of Turkish college students: the effects of sex difference and social contact on stereotyping. Journal of homosexuality. 2002;43(2):111-26.
  • 24. Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği. Cinsel sağlık ve üreme sağlığı araştırması. İstanbul; 2006.
  • 25. Torun F, Torun SD, Özaydın AN. Erkeklerde Cinsel Mitlere İnanma Oranları ve Mitlere İnanmayı Etkileyen Faktörler. Dusunen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences. 2011;24(1).
  • 26. Wang X, Ho SY. “Female virginity complex” untied: Young Chinese women's experience of virginity loss and sexual coercion. Smith College Studies in Social Work. 2011;81(2-3):184-200.
  • 27. Özdemir Ö, Yılmaz M. Sağlık Profesyonellerinin Cinsel Mitlere İnanma Durumlarının Belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;4(3):221-32.
  • 28. Aydın D. Sağlık çalışanı evli kadınlarda cinsel mitlere inanma durumu ve cinsel işlev bozuklukları. Yüksek Lisans Tezi, Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 2012.
  • 29. Dutt S, Manjula M. Sexual knowledge, attitude, behaviors and sources of influences in Urban college youth: A study from India. Indian J Soc Psychiatry. 2017;33(4):319-26.
  • 30. Rix B. Addressing male sexuality: a perspective from Denmark. Planned parenthood challenges. 1996(2):41-4.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Vildan Çakır Kardeş 0000-0002-6417-972X

Serkan Bostancı Bu kişi benim 0000-0002-0531-2543

Ceren Aktaş Bu kişi benim 0000-0001-9718-6507

Bahadır Ay Bu kişi benim 0000-0003-2376-417X

Mehmet Ali Gürcan Bu kişi benim 0000-0003-3601-4482

Dilara Yiğit Bu kişi benim 0000-0002-7284-1955

Yasemin Özdemir Bu kişi benim 0000-0003-0643-1963

Halil Ensar Çetin Bu kişi benim 0000-0001-9012-7387

Mustafa Ozan Avşar Bu kişi benim 0000-0002-7578-7296

Emre Enes Bekteş Bu kişi benim 0000-0003-3521-7907

Berkay Öz Bu kişi benim 0000-0003-4938-1759

Burak Karasu Bu kişi benim 0000-0002-0223-8632

Ahmet Uzun Bu kişi benim 0000-0003-3878-2020

Proje Numarası yok
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2021
Kabul Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Çakır Kardeş V, Bostancı S, Aktaş C, Ay B, Gürcan MA, Yiğit D, Özdemir Y, Çetin HE, Avşar MO, Bekteş EE, Öz B, Karasu B, Uzun A. Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Cinsel Mitlere İnanma Durumu ve İlişkili Faktörler. Med J West Black Sea. 2021;5(3):464-71.

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Tıp Fakültesi’nin bilimsel yayım organıdır.

Ulusal ve uluslararası tüm kurum ve kişilere elektronik olarak ücretsiz ulaşmayı hedefleyen hakemli bir dergidir.

Dergi yılda üç kez olmak üzere Nisan, Ağustos ve Aralık aylarında yayımlanır.

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizcedir.