Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRENMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 4, 1 - 8, 31.12.2019

Öz

Teknolojik ürünlerin eğitim-öğretimde materyal veya öğretim teknolojisi olarak kullanılmaya başlamasıyla beraber bilgisayarların eğitim-öğretimdeki önemi de hızla artmıştır. Ülkemizde bilgisayarlar ilk olarak 1960’lı yıllarda Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından kullanılmaya başlanmış daha sonraları ancak aradan 25 yıl geçtikten sonra 1984’lü yıllarda ilk defa Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretimde Bilgisayar Komisyonu Eğitimi İhtisas Komisyonu tarafından eğitim alanında kullanılmaya başlanmıştır. 1985 yılında ise 1100 adet bilgisayar Milli Eğitim Bakanlığı tarafından eğitim-öğretimde kullanılması amacıyla çeşitli liselere dağıtılmıştır. Eğitimde önceleri sunum yapma veya canlandırma gibi etkinliklerde kullanılan bilgisayarlar daha sonraları zamanla eğitim-öğretimin birçok alanında kullanılmaya başlanmıştır. Bilgisayarın eğitim-öğretim ortamlarına aktarılmasıyla beraber önceleri Bilgisayar Destekli Eğitim yöntem olarak ortaya atılmış daha sonraları zamanla Bilgisayar Destekli Öğretim ve Bilgisayar Destekli Öğrenme gibi yöntemler de geliştirilmiştir. Bilgisayar Destekli Eğitim, eğitim-öğretim alanında bilgisayar, tablet, internet vb. bilişim araçlarının kullanıldığı, öğrencilerin bilgiye zaman ve mekan sınırlılığı olmadan, kendi öğrenme hızları ve ilkeleri doğrultusunda birden fazla duyu organının etkileşimde bulunarak daha kalıcı bir öğrenme gerçekleştirebilecekleri; öğretmenlerin ise, görsel, işitsel, güncel materyallere zamanında ulaşabilmesi, canlandırma, problem çözme, soru sorma,alıştırma yapma, tekrar etme gibi yöntemleri daha etkili bir şekilde kullanabilmesi ve öğrencilerin bireysel öğrenmelerine rehberlik edebilmesi amacıyla üniversitelerde ders olarak verilen bir teknolojik öğrenme-öğretme yöntemi olarak tanımlanmaktadır. Bilgisayar Destekli Öğrenme ise bilgisayarın, öğrenme-öğretme ortamlarında öğretim teknolojisi olarak kullanılması, öğrenme-öğretme etkinliklerini daha etkili ve verimli hale getirilmesi ayrıca eğitimde bilgiyi üretme, yayma, paylaşma, yönetme ve iletişim aracı olarak kullanılması olarak da ifade edilmektedir. Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinde öğrenim gören öğretmen adaylarının bilgisayar destekli öğrenme hakkındaki tutumlarını bazı demografik değişkenleri de göz önünde bulundurarak belirlemektir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Öğretmen adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarında, demografik değişkenler bakımından öğretmen adayları arasında cinsiyet değişkenine bağlı olarak kadın öğretmen adayları ile erkek öğretmen adayları arasında istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde bir görüş farkının olmadığı, Anadolu liselerinden mezun olan öğretmen adaylarının Fen liselerinden mezun olan öğretmen adaylarına göre bilgisayar destekli öğrenme hakkında daha hassas düşündükleri, bilgisayarın eğitimde mutlaka kullanılması gerektiği, bilgisayar ile eğitimin her zaman iç içe olduğu, ayrıca araştırmada öğretmen adaylarının bilgisayarı beklenen düzeyde öğrenme-öğretme amaçlı olarak kullanmadıkları şeklinde sonuçlara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2006). Bilgisayar destekli eğitim yapmaya ilişkin tutum ölçeği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 24-33.
  • Baş, M. & Sarıgöz, O. (2018). An examination of teacher candidates’ attitudes towards teaching profession. Educational Administration and Policy Studies, 10(4), 25-32.
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Duman, A. (1998). İnternet, öğrenim ve eğitim üzerine bir deneme. Bilim ve Ütopya,62-64.
  • Ertürk, S. (1979). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Gürbüz, O. & Birgin, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 173-179.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Odabaşı, F. (1998). Bilgisayar (Bölüm 8: Bilgisayar destekli eğitim), Açık Öğretim Fakültesi Yayınları. No: 582.
  • Sarıgöz, O. (2016). Anthropological attitudes and views of the teachers towards lifelong learning. The Anthropologist, 24(2), 598-610.
  • Temur, S. (2001). Bilgisayar teknolojisi ve kullanım. Konya: Çizgi Yayıncılık.
  • Teo, T. (2008). Pre-service teachers’ attitudes towards computeruse: A Singapore survey. Australasian Journal of Educational Technology, 24(4), 413-424.
  • Tuna, F. (2005). Orta öğretim kurumlarında coğrafya anlatım becerisinin bilgisayar destekli anlatımla geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Yalın, H.İ. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leyla Öztürk

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Öztürk, L. (2019). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRENMEYE YÖNELİK TUTUMLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(4), 1-8.

14951                     19255                   21232                    19256                     20381                       20535   

   21505                           22473                        22506                        22655           22742                              22870