Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUL SPORLARI FAALİYETLERİNE KATILIM SÜREÇLERİNDE ALGILADIKLARI DESTEK DURUMUNUN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 12, 62 - 73, 31.12.2023
https://doi.org/10.56677/mkuefder.1397532

Öz

Okul sporları; farklı okulların farklı kademelerinde öğrenim gören ve okullarını çeşitli spor dallarıyla temsil eden öğrencilerin birtakım sınıflandırmalar dâhilinde mücadele etmelerine dayalı, ekip olabilme, paylaşma, fair-play ve başarı duygusu benzeri kavramların yaşanması ile öğrenmeye katkı sağlayan, yalnızca öğrenci kimliğiyle katılım sağlanan organizasyonlar olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı; beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin okul sporları faaliyetlerine katılımları, meslektaşlarından algıladıkları destek ve iş doyum durum süreçleri kapsamında öğretmenlik, beden eğitimi ve spor öğretmenliği, iş doyumu, yönetim ve yönetici, eğitim ve okul yönetimi ve okul sporları kavramlarının açıklanmasıdır. Bu bağlamda araştırmada tarama modeli, verilerin toplanmasında ise doküman analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak; alan yazında konu özelinde birçok çalışmanın gerçekleştirildiği, okul sporlarının genç bireyler üzerinde olumlu etkiler bıraktığı ve çalışma ortamlarında alınan her türden desteğin beden eğitimi öğretmenlerinin işlerini daha tatminkar bir şekilde gerçekleştirmelerine neden olduğu söylene bilir.

Kaynakça

  • Aslan, M., ve Sağın, A.E. (2021). Türkiye’deki okul sporları organizasyonlarının bu organizasyonlara katılan beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 26-50.
  • Aydemir, İ. (2014). Spor Genel Müdürlüğünün yürüttüğü okul sporları faaliyetlerinin değerlendirilmesi Bolu örneği. Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Basım, N., ve Argan, M. (2009). Spor yönetimi. Ankara: Detay Kitabevi.
  • Başaran, İ.E. ve Çınkır, Ş. (2013). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (4. Basım). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Bursalıoğlu, Z. (2019). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (20. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çelikten, M., Şanal, M., ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(19), 207- 237.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş Üçüncü Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çivik, A. (2019). Van ilinde görev yapmakta olan beden eğitimi öğretmenleri ve antrenörlerinin iş doyumu ve mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Çolakoğlu, T. (2004). Sporun topluma yaygınlaştırılması açısından okul sporları. Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Çolakoğlu, T., ve Karaküçük, S. (2006). Beden eğitimi öğretmenlerinin okullarda uygulamada karşılaştıkları sorunlar üzerine bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), 6(3), 35-48.
  • Doğu, G. (2014). Spor yönetimi ve organizasyon temelleri. (Mirzaoğlu, n. ed.). Spor bilimlerine giriş. Ankara: Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Dönger, A., Özkartal, Z., & Sarıgöz, O. (2016). An investigation into variables that affect self efficacy beliefs of people working in educational institutions. International Refereed Academic Social Sciences Journal, 24, 1–17. Doi: 10.17364/IIB.20162423324.
  • Durna, Ş. (2019). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin karşılaştıkları yıldırıcı davranışlar ile iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Erdoğan, İ. (1999). İşletmelerde davranış. İstanbul: İşletme Fakültesi Yayını. Eser, Ş., ve Bede, E.F. (2017). İş doyumu, meslektaş ilişkileri ve okul idaresi desteği: Okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. MJER/AEAD, 21, 72-79.
  • Güler, M. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin zaman yönetimi becerileri ile iş doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kocaeli ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Hacıcaferoğlu, S., & Öztürk, H. (2020). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda eğitim almak isteyen aday öğrencilerin fiziksel aktivite içeren oyunları oynamaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7(57), 2200-2206.
  • Hacıcaferoğlu, S. (2018). Meslektaş ilişkileri ile okul idaresi desteğinin beden eğitimi ve spor öğretmenleri üzerine olan etkisi. Journal of International Social Research, 11(61), 681-685.
  • Hacıcaferoğlu S., & Kulaber, E. (2019). Spor etkinliklerinin sporcu öğrencilerin özgüvenlerine yönelik olan katkısını bazı değişkenlere göre incelenmesi. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 6(43), 3020-3027.
  • Hacıcaferoğlu S., & Sumer H. (2019). Okul spor faaliyetlerinin sporcu öğrencilerin sosyalleşmelerine yönelik katkısını bazı değişkenlere göre incelenmesi. International Journal of Cultural and Social Studies, 5(2), 704-716.
  • Hatipoğlu, Z. (1993). Temel yönetim ve organizasyon. İstanbul: Beta Basım Yayım.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış, eğitimde yansımalar. VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi yayınları.
  • Karaküçük, S. (1991). Beden eğitimi öğretmenlerinin faaliyet alanları. Ankara: Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Yayını.
  • Karakaya, Y.E. (2017). Sporda yeni yaklaşımlar. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karaaslan, İ., Uslu, T., ve Esen, S. (2020). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik, iş doyumu ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Journal of Health and Sport Sciences, 3(1), 7-18.
  • Kaya, H. (2019). Beden eğitimi öğretmenleri ile antrenörlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Keten, M. (1993). Türkiye’de spor. Ankara: Polat Ofset.
  • Laminack, L.L., & Long, B.M. (1985). What Makes a Teacher Effective: Inside from Preservice Teachers. Clearing House.
  • Okutan, R. (2022). Okul Sporları Faaliyetlerine Katılan Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenlerinin İş Doyumları, Meslektaş İlişkileri İle Okul Yöneticileri Desteğinin İncelenmesi (Rize İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi.
  • Öter, F., Atlı, M., ve Güllü, M. (2018). Okul sporu personelinin okul sporları ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Beden Eğitimi, Spor, Rekreasyon ve Dans Kongresi, Kongre Kitapçığı, Bodrum.
  • Öztürk, H., Hacıcaferoğlu, S., ve Öztürk, Z.Y. (2018). Examination of Constant Anxiety Statuses of Prisoners Who Attend Recreational Activities. International Journal of Science Culture and Sport, 6(4), 434-442.
  • Polat, Ş., ve Özdemir, M. (2018). Öğretmenlik mesleği iş özellikleri ölçeğinin (ÖMİÖÖ) geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 428-446.
  • Resmi Gazete. (2023). <https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/06/20230609-1.pdf> (Erişim Tarihi: 10.08.2023).
  • Sağın, A.E., Güllü, M., ve Uğras, S. (2020). Beden eğitimi zümre öğretmenlerinin iş birliği düzeyinin belirlenmesi: Bir karma yöntem araştırması. Mediterranean Journal of Educational Research, 14(32), 369- 388.
  • Sarıgöz, O. (2013). Sınıfla ve grupla tartışma yöntemlerinin meslek yüksekokulu öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi. Electronic Journal of Vocational Colleges, 3(3), 100-106.
  • Şimşek, Ş., Akgemci, T., ve Çelik, A. (1998). Davranış bilimlerine giriş ve örgütlerde davranış. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Şişman, M. (2015). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi (9. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık. Tan, E.M. (2019). Okulsuz toplum. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 16(2), 45-59.
  • Taymaz, H. (2019). İlköğretim ve ortaöğretim okul müdürleri için okul yönetimi (11. Basım). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Temiz, C.N., ve Sivrikaya, A.H. (2021). Beden eğitimi ve spor dersinde karşılaşılan sorunların incelenmesi (Yurt içi ve yurt dışı değerlendirmesi). Avrasya Spor Bilimleri ve Eğitim Dergisi, 3(1), 12-39.
  • Terzi, A.R., ve Çelik, H. (2016). Okul yöneticilerinin liderlik stilleri ve algılanan örgütsel destek ilişkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 87-98.
  • TOSF. (2021). <http://tosf.gov.tr/tarihce> (Erişim tarihi: 15.05.2021)
  • Töremen, F., ve Kolay, Y. (2003). İlköğretim okulu yöneticilerinin sahip olması gereken yeterlikler. Milli Eğitim Dergisi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Türkçapar, Ü. (2012). Beden eğitimi öğretmenlerinin farklı değişkenler açısından iş doyumu düzeylerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(2), 331-346.
  • Usuflu, O. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel destek algıları ile örgütsel bağlılık ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Kayseri ili örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Yavaş, M., ve Atilla, İ. (1997). Beden eğitimi ve sporda özel öğretim yöntemleri. Bursa: Melisa Matbaa.
  • Yelboğa, A. (2012). Değerlendirme merkezi uygulamalarının türkiye'deki organizasyonlarda kullanımına ilişkin bir araştırma. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 23(72), 8-24.
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Rehber öğretmenlerin iş doyumunun yordanması. Eurasian Journal of Educational Research, 3(4),139-143.
  • Yeşilyurt, E. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinin genel yeterliklerine yönelik yeterlik algıları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 71-100.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, B., ve Bayraktar, O. (2021). Öğretmenlerde meslektaş ilişkilerinin tükenmişlik duygusuna etkisi. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 4(4), 295-308.
  • Yılman, M., ve Bayrak, C. (2001). Öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Yılmaz, K. (2012). Etik dışı davranış olarak haksız yazarlık. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 2(1),45-58.
  • Yılmaz, A., Esentürk, O., ve İlhan, E. (2018). Beden eğitimi öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik durumları ve öğretim sürecinde bu duruma yol açan nedenler: karma araştırma yaklaşımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2091-2103.
  • Wach, E. (2013). Learning about qualitative document analysis. IDS IDS Practice Paper In Brief, 13, Brighton: IDS.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kütüphane ve Bilgi Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Resat Okutan 0000-0003-0589-0922

Serkan Hacıcafereoğlu 0000-0001-8301-304X

Burhanettin Hacicaferoglu 0000-0002-6278-2728

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2023
Kabul Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Okutan, R., Hacıcafereoğlu, S., & Hacicaferoglu, B. (2023). BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN OKUL SPORLARI FAALİYETLERİNE KATILIM SÜREÇLERİNDE ALGILADIKLARI DESTEK DURUMUNUN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 62-73. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1397532

         14951                  27371                    19255                     21232                    19256                   .                20381                       20535                    21505                             22473                        22506                        22655                        22742                       22870                    

          31487                 31486