The introduction of the new program in the academic year of 2005-2006 places a great emphasis on the new procedures in measurement and assessment. The measurement and assessment techniques used in the new program for elementary education are process and resultfocused. It is known that the activities for a number of measurement and assessment techniques and methods which are already used or asked to be used in schools are, to a considerable extent, incomplete and insufficient. It is a necessity to determine whether or not measurement and assessment procedures are satisfactorily considered during the assessment process of students’ knowledge and skills. The purpose of this study is to determine mathematics teachers’ literacy
level of measurement and assessment. The study, in which was used qualitative research method, was conducted in the academic year of 2008-2009 on twenty mathematics teachers employed in elementary-schools in the Province of Giresun. In the research was used a semi-structured interview form as a tool of data collection. The results indicated most of the mathematics teachers were satisfactorily acquainted with the concepts of measurement and assessment and that most of them were not knowledgeable enough about the concepts of validity and reliability. It was also found in the study that they didn’t scientifically know how to ensure the validity and reliability of measurement instruments. Mathematics teachers establish their students’ entry performance of mathematics through such particular procedures as question-answer, problem-solving, and questions from daily-life.
2005-2006 Eğitim-Öğretim yılında yeni programa geçilmesi ile ölçme ve değerlendirmede yeni yaklaşımları ön plana çıkarmıştır. Yeni ilköğretim programında kullanılan ölçme değerlendirme metotları süreç ve sonuç odaklıdır. Okullarda uygulanan ve uygulanmak istenen birçok ölçme-değerlendirme yöntem ve tekniklerine yönelik etkinliklerin önemli ölçüde eksik ve yetersiz olduğu bilinmektedir. Öğrencilerin sahip oldukları bilgi ve becerileri değerlendirme sürecinde öğretmenler tarafından yeterince dikkate alınıp alınmadığının belirlenmesine ihtiyaç vardır. Bu çalışmanın amacı, matematik öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme konusundaki okur-yazarlık düzeylerini tespit etmektir. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve çalışma 2008-2009 öğretim yılında, Giresun ili ilköğretim okullarında görev yapan 20 matematik öğretmeni üzerinde uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmada yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. Sonuçlar, matematik öğretmenlerinin çoğunun genel olarak ölçme ve değerlendirme kavramlarını tanıdıklarını ve ancak geçerlilik ve güvenirlilik kavramları hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıklarını göstermiştir. Ayrıca, bu öğretmenlerin, ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğinin nasıl sağlanacağı konusunda da yeterli bilgiye sahip olmadıkları bulunmuştur. Matematik öğretmenleri öğrencilerin matematik ile ilgili önbilgilerini daha çok soru-cevap, problem çözdürme, günlük hayatla ilgili sorular tekniklerini kullanarak tespit etmektedirler.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Kasım 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 9 Sayı: 17 |
.