BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2010, Cilt: 7 Sayı: 14, 21 - 39, 17.03.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, büyük sınıfların yönetiminde karşılaşılan sorunların önem derecesinin ve bu sorunlara ilişkin öğretmen görüşlerine etki eden demografik faktörlerin belirlenmesidir. Çalışmada, eğitim-öğretim ortamında büyük sınıflarda karşılaşılan sınıf içi sorunlar, önem derecesi ve sınıf içi sorunlara öğretmen yaklaşımının çeşitli demografik değişkenlerle ilişkisi incelenmiştir. Bu amaca yönelik olarak öncelikle ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin çeşitli demografik özellikleri incelenmiş, büyük sınıflarda karşılaşılan sınıf içi sorunlar ve önem dereceleri friedman testi ile belirlenmiş ve son olarak tek yönlü MANOVA analizi ile büyük sınıflarda karşılaşılan sınıf içi sorunlara öğretmen yaklaşımına etkisi olan demografik değişkenler ortaya çıkarılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; yanındakilerle konuşmak, söz almadan konuşmak, derse hazırlıksız gelmek, dersi dinlememek, arkadaşlarının dikkatini dağıtmak, arkadaşlarıyla tartışmak, arkadaşlarıyla kavga etmek en önemli karşılaşılan sınıf içi sorunlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Diğer yandan sınıf içi sorunlara öğretmen yaklaşımı üzerinde etkili olan demografik değişkenlerin ise “öğrenci sayısı” ve “mezun olunan okul” olduğu saptanmıştır.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Akyüz, Y. (1992). “Öğretmen yetiştirme”, 12. Milli Eğitim Şurası, 18-22 07.1988, Ankara: MEB TTK Başkanlığı.
  • Aydın, A. (2000). “Sınıf Yönetimi”, Alfa Kitabevi, İstanbul.
  • Balkı, E. (2003). “Çağdaş Sınıf Yönetiminde Bilişim Teknolojileri ve Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Programı Projesi.Konya.
  • Başar, H. (2003). “Sınıf Yönetimi”, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2002). “Sınıf Yönetimi ve Disiplini”. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Charles, C.M. (1992). Building classroom discipline: from models to practice. London, Longman.
  • Demir, K. (2000). “Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar”, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). “Sınıf Yönetimi”, İstanbul: Alkım yayınevi.
  • Güçlü, N. (1998). “Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması”, Gazi Üniversitesi GEF Dergisi. Cilt:18. Sayı: 2. (61-64).
  • İlgar, L. (1996). “Sınıf Yönetimi,. İstanbul: Beta.
  • Jin, L. ve Cortazzi, M. (1998). “Dimensions of dialogue: large classes in China”, İnternational Journal of Educational Research, 29. p.739.
  • Johnson R.A.; D.Wicherrn, (1998). 'Applied Multivariate Analysis' Prentice Hall., New Jersey.
  • Karasar N.,(1998). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s:77-79.
  • Kepenekçi, K.Y.,(2000). “İnsan Hakları Eğitimi”, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Özden Y.,(1999). “Eğitimde Yeni Değerler”, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • MEB. 2001 Yılı Başında Millî Eğitim. İnternetten 08 Nisan 2010'da elde edilmiştir: http:/www.meb.gov.tr
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). “Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi.” Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 2,s:261-271.
  • Öztürk, B. (2003). “Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi, Sınıf Yöne¬timi içinde”. (Ed.) E. Karip, Ankara: Pegem,s. 138..
  • Pehlivan, İ. (2002). “Alternatif Okullar”, Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Sarp, N. (2000). “Okullarda Çocuklara Uygulanan Disiplin Yöntemleri Ne Olmalıdır?.” Çukurova ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı:18, s.116.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). “Öğretmenlerin hizmetiçi eğitiminde yeni yaklaşımlar”, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1,83-95.
  • Stevens, J.(1986). 'Applied Multivariate Statistics for Social Sciences', Lawrence, Erlbourn Associate,Inc.,New Jersey .
  • Thompson, D. ; S. Sharp, (1994). Improving schools:establishing and integrating whole school behavior policies, London, David Fulton Publishers.
  • Tezcan, M. (1998). “Toplumsal Değişme ve Eğitim”. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tutkun, Ö. F. (2003). “Sınıfta Yerleşim Düzeni”, (Ed. Z. Kaya). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A yayıncılık, s.139.
  • Uludağ, Z. ve Odacı, H. (2002). “Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan”, Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 153-154.
  • Yaman, E. (2006). “Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yö¬netimi”, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,261-274.
  • Yaman, H. (2009). “İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık Sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 329- 359.
  • Yıldırım B. (2003). “Sosyolojik Yapı ve Öğretmenlik”. (Ed. M. Karslı) Öğretmenlik Mesleğine Giriş-Alternatif Yaklaşım- Ankara: Öğreti Yayınları, s:261-274.
Yıl 2010, Cilt: 7 Sayı: 14, 21 - 39, 17.03.2014

Öz

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Akyüz, Y. (1992). “Öğretmen yetiştirme”, 12. Milli Eğitim Şurası, 18-22 07.1988, Ankara: MEB TTK Başkanlığı.
  • Aydın, A. (2000). “Sınıf Yönetimi”, Alfa Kitabevi, İstanbul.
  • Balkı, E. (2003). “Çağdaş Sınıf Yönetiminde Bilişim Teknolojileri ve Kullanımı”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yönetim ve Organizasyon Ana Bilim Dalı İnsan Kaynakları Yönetimi Programı Projesi.Konya.
  • Başar, H. (2003). “Sınıf Yönetimi”, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2002). “Sınıf Yönetimi ve Disiplini”. Ankara: Anı yayıncılık.
  • Charles, C.M. (1992). Building classroom discipline: from models to practice. London, Longman.
  • Demir, K. (2000). “Yönetimde Çağdaş Yaklaşımlar”, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Erden, M. (2005). “Sınıf Yönetimi”, İstanbul: Alkım yayınevi.
  • Güçlü, N. (1998). “Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması”, Gazi Üniversitesi GEF Dergisi. Cilt:18. Sayı: 2. (61-64).
  • İlgar, L. (1996). “Sınıf Yönetimi,. İstanbul: Beta.
  • Jin, L. ve Cortazzi, M. (1998). “Dimensions of dialogue: large classes in China”, İnternational Journal of Educational Research, 29. p.739.
  • Johnson R.A.; D.Wicherrn, (1998). 'Applied Multivariate Analysis' Prentice Hall., New Jersey.
  • Karasar N.,(1998). “Bilimsel Araştırma Yöntemi”, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, s:77-79.
  • Kepenekçi, K.Y.,(2000). “İnsan Hakları Eğitimi”, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Özden Y.,(1999). “Eğitimde Yeni Değerler”, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • MEB. 2001 Yılı Başında Millî Eğitim. İnternetten 08 Nisan 2010'da elde edilmiştir: http:/www.meb.gov.tr
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (1995). “Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi.” Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 2,s:261-271.
  • Öztürk, B. (2003). “Sınıfta istenmeyen davranışların önlenmesi ve giderilmesi, Sınıf Yöne¬timi içinde”. (Ed.) E. Karip, Ankara: Pegem,s. 138..
  • Pehlivan, İ. (2002). “Alternatif Okullar”, Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Sarp, N. (2000). “Okullarda Çocuklara Uygulanan Disiplin Yöntemleri Ne Olmalıdır?.” Çukurova ÜniversitesiEğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 2, Sayı:18, s.116.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). “Öğretmenlerin hizmetiçi eğitiminde yeni yaklaşımlar”, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,1,83-95.
  • Stevens, J.(1986). 'Applied Multivariate Statistics for Social Sciences', Lawrence, Erlbourn Associate,Inc.,New Jersey .
  • Thompson, D. ; S. Sharp, (1994). Improving schools:establishing and integrating whole school behavior policies, London, David Fulton Publishers.
  • Tezcan, M. (1998). “Toplumsal Değişme ve Eğitim”. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Tutkun, Ö. F. (2003). “Sınıfta Yerleşim Düzeni”, (Ed. Z. Kaya). Sınıf Yönetimi. Ankara: Pegem A yayıncılık, s.139.
  • Uludağ, Z. ve Odacı, H. (2002). “Eğitim Öğretim Faaliyetlerinde Fiziksel Mekan”, Millî Eğitim Dergisi, Sayı: 153-154.
  • Yaman, E. (2006). “Eğitim sistemindeki sorunlardan bir boyut: büyük sınıflar ve sınıf yö¬netimi”, Gazi Üniversitesi Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,261-274.
  • Yaman, H. (2009). “İlköğretim Türkçe dersi programının kalabalık Sınıflarda uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(1), 329- 359.
  • Yıldırım B. (2003). “Sosyolojik Yapı ve Öğretmenlik”. (Ed. M. Karslı) Öğretmenlik Mesleğine Giriş-Alternatif Yaklaşım- Ankara: Öğreti Yayınları, s:261-274.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayhan Seyfullahoğulları Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Seyfullahoğulları, A. (2014). İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(14), 21-39.
AMA Seyfullahoğulları A. İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Mart 2014;7(14):21-39.
Chicago Seyfullahoğulları, Ayhan. “İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7, sy. 14 (Mart 2014): 21-39.
EndNote Seyfullahoğulları A (01 Mart 2014) İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 14 21–39.
IEEE A. Seyfullahoğulları, “İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 14, ss. 21–39, 2014.
ISNAD Seyfullahoğulları, Ayhan. “İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/14 (Mart 2014), 21-39.
JAMA Seyfullahoğulları A. İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;7:21–39.
MLA Seyfullahoğulları, Ayhan. “İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 14, 2014, ss. 21-39.
Vancouver Seyfullahoğulları A. İLKÖĞRETİM OKULLARINDA BÜYÜK SINIFLARIN YÖNETİMİNDE KARŞILAŞILAN SINIF İÇİ SORUNLARA ÖĞRETMEN YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;7(14):21-39.

.