The purpose of this research is to assess the views of Turkish student teachers on elements related to the acquisition and development of writing skills that are effective. In this study, interviewing method within the framework of qualitative research was used. The research was carried out working group consisting of 125 Turkish student teachers in Faculty of Education Erciyes University. The working group established through the First and second education students taking the course Comprehension Techniques II: Writing Education in 2012-2013 Spring Semester. The working group was created having a specified goal and cluster sampling method. Descriptive statistical method was used in the data analysis about personal information of student teachers. The data obtained from the interviewing forms were analyzed through content analysis. As a result of this study, the student teachers in the study group referred to the positive and negative factors affecting the development of the acquisition of writing skills. The first three positive factors mentioned are as follows: ‘Reading Habits (read Products), %18.67’, ‘Family and Environment [2], %14.67’ and ‘Observation, image and imagination %8.8’. The first three negative factors mentioned are as follows: ‘Training of teachers cannot give necessary and sufficient for the development of writing skills, %1.33’; ‘Ignoring individual differences in the development of writing skills, %1.33; ‘Negative attitude towards writing; The belief that it cannot express thoughts in writing, %1.07.
Turkish education narration skills writing skills student teacher.
Özet
Bu araştırmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerisinin edinimi ve gelişiminde etkili olan unsurlarla ilgili ortaya koydukları görüşleri değerlendirmektir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nde öğrenimlerini sürdüren 125 Türkçe öğretmeni adayından oluşan çalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. Çalışma grubu, 2012-2013 Bahar döneminde Anlama Teknikleri II: Yazma Eğitimi dersini alan I. ve II. öğretim öğrencilerinin arasından amaçlı örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Katılımcıların kişisel bilgilerinin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntem; görüşme soruları ile elde edilen verilerin analizinde ise, nitel araştırma veri analiz tekniklerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, çalışma grubundaki öğretmen adayları yazma becerisinin edinimi ve gelişiminde etkili olan pozitif ve negatif yönlü unsurlara değinmişlerdir. Belirtilen pozitif yönlü unsurların sıralanmasında ilk üç sırada şunlar yer almıştır: 'Okuma Alışkanlığı (Okunan Ürünler), %18.67'; 'Aile ve Çevre, %14.67'; 'Gözlem, imgeleme ve hayal gücü, %8.8'. Negatif yönlü unsurların sıralanmasında ilk sıralarda ise şunlar yer almıştır: 'Öğretmenlerin yazma becerisinin geliştirilmesine yönelik gerekli ve yeterli eğitimi verememeleri, %1.33'; 'Yazma becerisinin geliştirilmesi sürecinde bireysel farklılıkların göz ardı edilmesi, %1.33; 'Yazmaya karşı sahip olunan olumsuz algı veya tutum; düşündüklerini yazıya dökemeyeceğine yönelik inanç, %1.07; 'Ailelerin yazma becerisinin gelişiminde gerekli yönlendirme ve desteği vermemeleri veya bunun bilincinde olmamaları' %1.07 ve 'Öğretmenin hoşgörüsüz tavrı, öğrenci hatalarına karşı tavizsiz tutumu ve iyi bir model olamayışı, %0.8'. Araştırma ile elde edilen sonuçlar doğrultusunda bireylerin yazma becerisi kazanma ve geliştirmeleri için özellikle ailelere ve eğitimcilere yönelik birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelimeler: Türkçe eğitimi, anlatma becerisi, yazma yeteneği, aday öğretmeni.
Abstract
The purpose of this research is to assess the views of Turkish student teachers on elements related to the acquisition and development of writing skills that are effective. In this study, interviewing method within the framework of qualitative research was used. The research was carried out working group consisting of 125 Turkish student teachers in Faculty of Education Erciyes University. The working group established through the First and second education students taking the course Comprehension Techniques II: Writing Education in 2012-2013 Spring Semester. The working group was created having a specified goal and cluster sampling method. Descriptive statistical method was used in the data analysis about personal information of student teachers. The data obtained from the interviewing forms were analyzed through content analysis. As a result of this study, the student teachers in the study group referred to the positive and negative factors affecting the development of the acquisition of writing skills. The first three positive factors mentioned are as follows: 'Reading Habits (read Products), %18.67', 'Family and Environment [2], %14.67' and 'Observation, image and imagination %8.8'. The first three negative factors mentioned are as follows:: 'Training of teachers cannot give necessary and sufficient for the development of writing skills, %1.33'; 'Ignoring individual differences in the development of writing skills, %1.33; 'Negative attitude towards writing; The belief that it cannot express thoughts in writing, %1.07; 'Families do not necessary guide and support in or are not aware of the fact that the development of writing skills, %1.07; and 'Intolerant attitude of the teacher, the student uncompromising attitude against defects and are not a good model, %0.8'. From the results of the research some suggestions have been made especially for families and educators to acquire and develop writing skills of individuals.
Key Words: Turkish education, narration skills, writing skills, student teacher.Türkçe eğitimi anlatma becerisi yazma yeteneği aday öğretmeni.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 24 |
.