BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 24, 87 - 112, 30.01.2014

Öz

The aim of this study is to analyze principals and teachers’ levels of consciousness in strategic planning in educational institutions and the problems they experienced in strategic management. The sample of the study consisted of 3349 participants (principals and teachers) working in 150 schools-100 compulsory schools, 40 high schools and 10 special education- in the city of Denizli. The Questionnaire of Consciousness in Strategic Planning and The Questionnaire of Problems Experienced in Strategic Management were developed and delivered by the researcher. As a result of the findings, there were significant differences among compulsory school teachers, high school teachers and principals in terms of the levels of strategic consciousness. The level of consciousness in strategic planning of the principals educated and trained on strategic planning were higher than those who were not educated and trained on strategic planning and their attitudes towards strategic planning were positive. The problems experienced in strategic management were found as the dominance of classical management, insufficient performance of school development and management teams, lack of rewards to hardworking and successful teachers by principals and the intensity of workload in schools.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y. (2010). Milli Eğitim Müdürlüğü Çalışanları ve Okul Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya İlişkin Tutumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 1927-1968.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi MÖ 1000-MS 2010, 18. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Çalık, T.,(2003), “Eğitimde Stratejik Planlama ve Okulların Stratejik Plan Açısından Nitel Değerlendirilmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, vol:11, No:2, s251-258.
  • Demirkaya, D., (2007), “İlköğretim Okullarında Stratejik Planlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, s36.
  • Drucker, P. (1999). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. (Çev: İ.Bahçıvangil) İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güçlü,N.(2003) Stratejik Yönetim.. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 23, Sayı 2 (2003) 61-85.
  • Karaman, H., (2007), “İlk ve Orta Öğretim Okulu Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya Karşı Tutumları: İstanbul İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocatepe Ş., (2010), “Eğitimde Stratejik Planlama Ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticileri Tarafından Algılanması”, Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2004). İlköğretim okullarında stratejik planlama çalışması (Bursa ili Canaydın İlköğretim Okulu örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Mirze K., Ülgen H., (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Pamuk, G., Erkut, H. ve Ülegin, F. (1997). Stratejik Yönetim ve Senaryo Tekniği. İstanbul: İrfan Yayıncılık
  • Resmi Gazete (2003). Kamu Malî Yönetimi Ve Kontrol Kanunu. 5018, 24/12/2003 sayı :25326
  • Şahin, S., Aslan, N., (2008), “İlköğretim Okul Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya İlişkin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Çalışma”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 172-189.
  • Şener, T., (2009), “Eğitimde Stratejik Planlama”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, , İstanbul
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (2001), Using Multivariate Statistics, 4th ed., Boston, Allyn and Bacon.
  • Thomson, J. & Martin, F. (2005). Strategic Management Awernees and Change. South Western A Division of Cengage Learning Institution, Hong Kong.
  • Türk, E, Ünsal, N. , “Milli Eğitim Bakanlığı Üst Düzey Yöneticilerinin Stratejik Planlama Konusundaki Görüşleri”, Milli Eğitim Dergisi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Sayı:181, s.222-239, 2009.

EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2013, Cilt: 10 Sayı: 24, 87 - 112, 30.01.2014

Öz

Bu çalışmanın amacı, eğitim kurumlarında çalışan yönetici ve öğretmenlerin stratejik
planlama bilinç düzeylerini ve stratejik yönetimde karşılaştıkları sorunları ortaya koymaktır.
Çalışmanın örneklemini, Denizli il merkezinde bulunan 100 ilköğretim okulu, 40 lise ve 10 özel
eğitim kurumunun içinde bulunduğu 150 eğitim kurumunda çalışan toplam 3349 öğretmen
ve yönetici oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Stratejik Planlama Bilinç Düzeyi
Tutum Ölçeği” ve “Stratejik Yönetimde Karşılaşılan Sorunlar Ölçeği” yazar tarafından
geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre ilköğretim öğretmenleri,
ortaöğretim öğretmenleri ve yöneticiler arasında stratejik planlama bilinç düzeyleri açısından
farklılıklar görülmüştür. Stratejik planlama hakkında gerekli eğitimleri almış yöneticiler
eğitim almamış öğretmenlere göre stratejik planlama bilinç düzeylerinin yüksek ve stratejik
planlama ile ilgili tutumlarının olumlu olduğu tespit edilmiştir. Stratejik yönetimde
karşılaşılan sorunların daha çok geleneksel yönetim anlayışının hâkim olma, okul gelişim ve
yönetim ekibinin etkin olarak çalışmaması, yöneticilerin başarılı olan personeli onore
etmemesi ve okullarda iş yükünün fazla olması gibi maddelerle ilişkili olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Altınkurt, Y. (2010). Milli Eğitim Müdürlüğü Çalışanları ve Okul Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya İlişkin Tutumları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 1927-1968.
  • Akyüz, Y. (2010). Türk Eğitim Tarihi MÖ 1000-MS 2010, 18. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Çalık, T.,(2003), “Eğitimde Stratejik Planlama ve Okulların Stratejik Plan Açısından Nitel Değerlendirilmesi”, Kastamonu Eğitim Dergisi, vol:11, No:2, s251-258.
  • Demirkaya, D., (2007), “İlköğretim Okullarında Stratejik Planlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, s36.
  • Drucker, P. (1999). 21. Yüzyıl İçin Yönetim Tartışmaları. (Çev: İ.Bahçıvangil) İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Güçlü,N.(2003) Stratejik Yönetim.. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt 23, Sayı 2 (2003) 61-85.
  • Karaman, H., (2007), “İlk ve Orta Öğretim Okulu Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya Karşı Tutumları: İstanbul İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kocatepe Ş., (2010), “Eğitimde Stratejik Planlama Ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulamalarının Okul Yöneticileri Tarafından Algılanması”, Doktora Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Küçüksüleymanoğlu, R. (2004). İlköğretim okullarında stratejik planlama çalışması (Bursa ili Canaydın İlköğretim Okulu örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Mirze K., Ülgen H., (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Pamuk, G., Erkut, H. ve Ülegin, F. (1997). Stratejik Yönetim ve Senaryo Tekniği. İstanbul: İrfan Yayıncılık
  • Resmi Gazete (2003). Kamu Malî Yönetimi Ve Kontrol Kanunu. 5018, 24/12/2003 sayı :25326
  • Şahin, S., Aslan, N., (2008), “İlköğretim Okul Yöneticilerinin Stratejik Planlamaya İlişkin Görüşleri Üzerine Nitel Bir Çalışma”, Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 172-189.
  • Şener, T., (2009), “Eğitimde Stratejik Planlama”, Yüksek Lisans Tezi, Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, , İstanbul
  • Tabachnick, B.G., Fidell, L.S., (2001), Using Multivariate Statistics, 4th ed., Boston, Allyn and Bacon.
  • Thomson, J. & Martin, F. (2005). Strategic Management Awernees and Change. South Western A Division of Cengage Learning Institution, Hong Kong.
  • Türk, E, Ünsal, N. , “Milli Eğitim Bakanlığı Üst Düzey Yöneticilerinin Stratejik Planlama Konusundaki Görüşleri”, Milli Eğitim Dergisi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Sayı:181, s.222-239, 2009.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Çetin

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 10 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Çetin, H. (2014). EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(24), 87-112.
AMA Çetin H. EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Ocak 2014;10(24):87-112.
Chicago Çetin, Hakan. “EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10, sy. 24 (Ocak 2014): 87-112.
EndNote Çetin H (01 Ocak 2014) EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10 24 87–112.
IEEE H. Çetin, “EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 24, ss. 87–112, 2014.
ISNAD Çetin, Hakan. “EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 10/24 (Ocak 2014), 87-112.
JAMA Çetin H. EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;10:87–112.
MLA Çetin, Hakan. “EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 10, sy. 24, 2014, ss. 87-112.
Vancouver Çetin H. EĞİTİM KURUMLARINDA STRATEJİK PLANLAMA BİLİNÇ DÜZEYİ VE STRATEJİK YÖNETİMDE KARŞILAŞILAN SORUNLAR: DENİZLİ İLİ ÖRNEĞİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;10(24):87-112.

.