Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A COMPARISON OF THE UNIVERSITY MANAGEMENT MODELS IN TURKEY, EUROPEAN UNION AND USA

Yıl 2010, Cilt: 7 Sayı: 13, 151 - 163, 11.03.2014

Öz

Universities have an important place in social change process with their scientific, technological and social researches and projects. The election of rectors, their duties and roles, the properties of executive boards, their powers, authority sharing and the issues of university control have an important place in the process of university management. This study’s aim is to examine the university management models of USA and European Union countries that have most of the prestigious universities in the world and compare them with the current university management model in Turkey. For this reason, the qualities of rectors, the election type of rectors, university executive boards, division of labor within university, and supervision types of universities are compared and a new university management model is presented.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Bilsel, A. (2006). “Avrupa'da Üniversite Yönetimi”. Doğu Akdeniz Üniversitesi 1. Üniversite Yönetim Semineri, Kuzey Kıbrıs.
  • Chan, W. Y. (2004). “International Cooperation in Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 8, 32-45.
  • Deem, R., Hillyard, S. & Reed, M. (2007). Knowledge University Management. London: Oxford University Pres.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye'de ve Dünyada Yükseköğretim Yönetimi. Ankara: Meteksan Yayıncılık.
  • Durukan, H. (2004). “Ülkemizin Kalkınmasında Çağdaş Üniversitelerin Yeri”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 2-10.
  • Hırsch, E. E. (1997). Anılarım (Çev.:Suphi, F.). Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Kehm. B, & Teichler. U. (2007). “Research On Internationalisation İn Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 11, 260-269.
  • Kobal, Y. (1994). Üniversitelerin Gelişimi ve Alman Bilim Adamlarının Katkıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kocatürk, U. (1984). “Atatürk'ün Üniversite Reformu İle İlgili Notları”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 1 (1).
  • Korkut, H. (2003). “Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Üniversite Reformları”. Milli Eğitim Dergisi,160.
  • Kurgun, O. A. (2006). “Bilgi Yönetim Sistemlerinin Yapılandırılması”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (1).
  • Oktay, A. & Unutkan Ö., P. (2008). “Çağdaş Bir Okul veya Kurum Olma Sürecinde Öğretmenlik”. İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Psikolojisi Sempozyumu, 22-23 Mart 2008, s. 1-18.
  • Robert, S. (2002). “The Role of The University Head of Department”. Educational Management & Administration, 30 (3), 293-312.
  • Sarıtaş, M. (2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, B. (2007). Güney Kore'nin Kalkınmasında Üniversitelerin ve Araştırma Kurumların Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, (2006). Yüksek Öğretim Kurulu Raporu. Ankara: Bilkent Basımevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı. (2007). “Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi”. (http://www.yok.gov.tr/content/view/557/238/lang,tr_TR/) (Erişim Tarihi: 07.02.2009).
  • Yüksek Öğretim Kurulu Mevzuatı. (2009). www.yok.gov.tr/mevzuat. (Erişim Tarihi: 07.02.2009)
  • Türk Eğitim-Sen (2009). “Üniversite Çalışanları YÖK'ün Otoriter Yapısından Şikayetçi”.http://www.turkegitimsen.org.tr/modules.php?name=News&file=article&sid=1433. (Erişim Tarihi: 14.02.2009).

TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2010, Cilt: 7 Sayı: 13, 151 - 163, 11.03.2014

Öz

Üniversiteler, bilim, teknoloji ve sosyal alanlarda yaptıkları araştırmalar ve projeler ile toplumsal kalkınma ve sosyal değişim süreci içerisinde önemli bir yere sahiptirler. Üniversite yönetim sürecinde, rektörlerin seçimi, görev ve rolleri, yönetim kurullarının özelikleri, yetkileri, yetki paylaşımı ve üniversitelerin denetimi konuları önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmanın amacı bilim ve teknoloji alanında dünyada prestij sahibi olan üniversitelerin büyük bir kısmının bulunduğu Avrupa Birliği ve Amerika Birleşik Devletlerindeki üniversite yönetimlerini incelemek ve Türkiye'deki mevcut üniversite yönetimi ile karşılaştırmaktır. Bu amaçla rektörlerin özellikleri, rektörlerin seçilme şekli, üniversite yönetim kurulları, üniversite içerisinde iş bölümü ve üniversitelerin denetim biçimleri karşılaştırılmış ve yeni bir model önerisi sunulmuştur.

Kaynakça

  • Kaynakça
  • Bilsel, A. (2006). “Avrupa'da Üniversite Yönetimi”. Doğu Akdeniz Üniversitesi 1. Üniversite Yönetim Semineri, Kuzey Kıbrıs.
  • Chan, W. Y. (2004). “International Cooperation in Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 8, 32-45.
  • Deem, R., Hillyard, S. & Reed, M. (2007). Knowledge University Management. London: Oxford University Pres.
  • Doğramacı, İ. (2007). Türkiye'de ve Dünyada Yükseköğretim Yönetimi. Ankara: Meteksan Yayıncılık.
  • Durukan, H. (2004). “Ülkemizin Kalkınmasında Çağdaş Üniversitelerin Yeri”. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 2-10.
  • Hırsch, E. E. (1997). Anılarım (Çev.:Suphi, F.). Ankara: Tübitak Yayınları.
  • Kehm. B, & Teichler. U. (2007). “Research On Internationalisation İn Higher Education”. Journal of Studies in International Education, 11, 260-269.
  • Kobal, Y. (1994). Üniversitelerin Gelişimi ve Alman Bilim Adamlarının Katkıları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kocatürk, U. (1984). “Atatürk'ün Üniversite Reformu İle İlgili Notları”. Atatürk Araştırma Merkezi Dergisi, 1 (1).
  • Korkut, H. (2003). “Türkiye'de Cumhuriyet Döneminde Üniversite Reformları”. Milli Eğitim Dergisi,160.
  • Kurgun, O. A. (2006). “Bilgi Yönetim Sistemlerinin Yapılandırılması”. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (1).
  • Oktay, A. & Unutkan Ö., P. (2008). “Çağdaş Bir Okul veya Kurum Olma Sürecinde Öğretmenlik”. İstanbul Kültür Üniversitesi Eğitim Psikolojisi Sempozyumu, 22-23 Mart 2008, s. 1-18.
  • Robert, S. (2002). “The Role of The University Head of Department”. Educational Management & Administration, 30 (3), 293-312.
  • Sarıtaş, M. (2001). Sınıf Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yılmaz, B. (2007). Güney Kore'nin Kalkınmasında Üniversitelerin ve Araştırma Kurumların Rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı, (2006). Yüksek Öğretim Kurulu Raporu. Ankara: Bilkent Basımevi.
  • Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı. (2007). “Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi”. (http://www.yok.gov.tr/content/view/557/238/lang,tr_TR/) (Erişim Tarihi: 07.02.2009).
  • Yüksek Öğretim Kurulu Mevzuatı. (2009). www.yok.gov.tr/mevzuat. (Erişim Tarihi: 07.02.2009)
  • Türk Eğitim-Sen (2009). “Üniversite Çalışanları YÖK'ün Otoriter Yapısından Şikayetçi”.http://www.turkegitimsen.org.tr/modules.php?name=News&file=article&sid=1433. (Erişim Tarihi: 14.02.2009).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İbrahim Çankaya Bu kişi benim

Fatih Töremen Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 7 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Çankaya, İ., & Töremen, F. (2014). TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 151-163.
AMA Çankaya İ, Töremen F. TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Mart 2014;7(13):151-163.
Chicago Çankaya, İbrahim, ve Fatih Töremen. “TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7, sy. 13 (Mart 2014): 151-63.
EndNote Çankaya İ, Töremen F (01 Mart 2014) TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7 13 151–163.
IEEE İ. Çankaya ve F. Töremen, “TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 13, ss. 151–163, 2014.
ISNAD Çankaya, İbrahim - Töremen, Fatih. “TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 7/13 (Mart 2014), 151-163.
JAMA Çankaya İ, Töremen F. TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;7:151–163.
MLA Çankaya, İbrahim ve Fatih Töremen. “TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 7, sy. 13, 2014, ss. 151-63.
Vancouver Çankaya İ, Töremen F. TÜRKİYE, AVRUPA BİRLİĞİ VE AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÜNİVERSİTE YÖNETİMLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASI. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2014;7(13):151-63.

.