In this study, the level of teachers in schools to perform social justice aims to develop a measurement tool that allows to measure the validity and reliability. Research, 2014-2015 Academic Year in Gaziantep in the second period was conducted on a total of 218 high school teachers. The scale and scope of research have been consulted for face validity, exploratory factor analysis for construct validity (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used. EFA describing the 51.67's% of the variance in results, 19 items and obtain a structure consisting of three factors. The resulting factors; Participants size (PS), recognizer size (RS) and distributor size (DS) has been called. The findings obtained from the CFA, Scale Developmentof Social Justice in Schools showed that 19 agents and three-factor structure with adequate fit indices for. Cronbach Alba reliability coefficient were calculated for the PS, RS and DS subscales, were found as .82, .78, and 79 respectively. Based on these findings, it can say that the scale of teachers is a valid and reliable instrument that can be used to measure social justice application level in schools
Social justice in schools Scale development Social justice scale
Bu araştırmada öğretmenlerin okullarda sosyal adaleti gerçekleştirme düzeyini geçerli ve güvenilir olarak ölçmeye olanak tanıyacak bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma, 2014-2015 Eğitim Öğretim Yılı İkinci Dönemi’nde Gaziantep il merkezinde toplam 259 lise öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada ölçeğin kapsam ve görünüş geçerliği için uzman görüşüne başvurulmuş, yapı geçerliği için Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. AFA sonucunda toplam varyansın %51.67’sini açıklayan, 19 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Ortaya çıkan faktörler; katılımcı (KB), tanıyıcı (TB) ve dağıtıcı boyut (DB) olarak adlandırılmıştır. DFA’dan elde edilen bulgular, Okullarda Sosyal Adalet Ölçeğine ilişkin 19 madde ve üç faktörlü yapının yeterli uyum indekslerine sahip olduğunu göstermiştir. KB, TB, ve DB alt ölçekleri için hesaplanan Cronbach Alpa güvenirlik katsayıları sırasıyla, .82, .78, ve .79 olarak bulunmuştur Bu bulgulara dayanarak, ölçeğin öğretmenlerin okullarda sosyal adaleti uygulama düzeylerini ölçmek amacıyla kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Okullarda sosyal adalet Ölçek geliştirme Sosyal adalet ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 31 |
.