Türk Eğitim Tarihi
dersi, öğretmen adaylarına eğitimde program geliştirmenin tarihi temelleri,
Türk toplumuna eğitsel ve düşünsel süreçlerde damga vuran şahsiyetler,
kurumlar, yapıtlar ve kanunlar hakkında bilgiler vermektedir. Sınıf öğretmeni,
temel akademik eğitimin önemli bir parçası olarak kendi toplumun eğitim ve
öğretim birikimlerini bilmesi ve onlara hâkim olması gerekmektedir. Bu gereklilik
Türk Eğitim Tarihi dersinin lisans düzeyinde öğretimini zorunlu kılmaktadır. Bu
öneme sahip Türk Eğitim Tarihi dersini öğretmen adaylarının algılama biçimleri,
dersin hedeflerine ulaşması bakımından araştırılmaya değer bir konudur.
Metaforlar eğitim alanlarında sıkça kullanılmakta ve katılımcıların araştırılan
konuya ilişkin düşüncelerini yansıtmaktadır. Sınıf öğretmeni adaylarının
katıldığı bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının Türk Eğitim Tarihi
dersine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Mustafa Kemal Üniversitesi’nde 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında öğrenim gören ve bu dersi almakta olan 108 sınıf öğretmeni adayı
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
araştırmacı tarafından hazırlanan “Türk Eğitim Tarihi dersi…………….
gibidir/benzer, çünkü……...” ibaresini içeren formlar vasıtası ile toplanmıştır.
Nitel bir araştırma olan bu çalışmada katılımcı cevaplarından elde edilen
veriler metafor analizine göre değerlendirilmiştir. Yapılan analizine göre
sınıf öğretmeni adaylarının geliştirdikleri 66 farklı metafor tespit
edilmiştir. Bu metaforlar bilgi, değer, eğitim, bireysel fayda, yapı ve aktarım
olmak üzere 6 farklı kategori meydana getirmiştir. Bu kategorilerden bilgi
kategorisi metaforların en fazla bulunduğu kategori olurken, ağaç metaforu
katılımcıların en fazla kullandığı metafor olmuştur.
The Turkish History Education course provides information about the
historical backgrounds of the program development, the personalities,
institutions, works and laws that are stamped on educational and intellectual
processes in the Turkish society to the prospective teachers. Classroom teacher
needs to be aware of their own education and training as an important part of
basic academic education. This requirement entails teaching Turkish Education
History course at the undergraduate level. These forms of perception of teacher
education candidates to Turkish Education History course is a matter worth
investigating in terms of reaching the goals of the course. Metaphors are
frequently used in educational areas and reflect participants' thought on the
subject. The purpose of this study which class teacher candidates participated
in is to determine the perceptions of classroom teacher candidates regarding
Turkish Education History course through metaphors. The study group of research
includes 108 class teacher candidates who are taking this course and studying
at Mustafa Kemal University in 2016-2017 academic years. The data of research
was collected through forms which include inscription like “Turkish Education
History course is like/similar to…………because……..” In this qualitative study,
the data obtained from the participant responses were evaluated according to
the metaphor analysis. According to the analysis made, 66 different metaphors
developed by the classroom teacher candidates have been identified. These
metaphors have brought six different categories: knowledge, value, education,
individual utility, structure and transfer. While information category is the
category with the greatest number of metaphors, the tree metaphor is the
metaphor most frequently used by participants.
Turkish Education History Metaphor Classroom Teacher Candidates
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 38 |
.