Bu çalışma, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerindeki
sözvarlığı ve sözcük sıklığı dağılımını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır.
Böylelikle, öğrencilerin hem temel sözcük dağarcıkları ortaya çıkartılabilir
hem de bu sözvarlığı ögelerinin yazılı anlatım becerilerine yansıma durumu
belirlenebilir. Bu durum, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerinde
sözvarlığının gelişmesine katkı sağlayabilir. Betimsel bir yöntemle gerçekleştirilen
bu çalışmaya, 6, 7 ve 8. sınıf düzeylerinde olmak üzere 60 öğrenci katılmıştır.
Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen açık uçlu bir
soruyla öğrencilerin yazdıkları kompozisyonlardan elde edilmiştir. Öğrencilerden
elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise, içerik çözümlemesi kullanılmıştır.
Bu çözümleme, Cibakaya 2.3 dizin programı aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Sonuç olarak, bu
çalışmada, 6, 7 ve 8. sınıf düzeylerindeki öğrencilerin yazılan anlatımlarındaki
sözvarlığı ve sözcük sıklıkları incelendiğinde, onların çeşit ve soyut
sözvarlığı bakımından yeterli düzeyde olmadığı belirlenmiştir. Bu durum,
öğrencilerin anlama ve anlatma becerilerinin niteliğinin olumsuz etkilenmesine, onların duygu ve düşüncelerini etkili bir biçimde
dile getirememelerine, iletişim ve etkileşim süreçlerinde olumsuzluklar
yaşamalarına yol açabilir. Bu bakımdan, hem farklı yaş ve
gelişim düzeylerinde bulunan öğrencilerden hem de alan uzmanları tarafından
belirlenmiş nitelikli yapıt, gazete, dergi ve ilgili kaynaklardan oluşturulacak
havuzdan en sık kullanılan sözcükler belirlenerek yaş gruplarına uygun bir
biçimde kazandırılması gereken sözcük listeleri belirlenebilir ve öğrencilerin
ilgi alanları ve alışkanlıkları da göz önüne alınarak elde edilen veriler
doğrultusunda öğretim programları ve ders araç gereçleri hazırlanabilir.
Öğrenci Yazılı Anlatım Sözvarlığı Sözcük Sıklığı Sözcük Dağarcığı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 36 |
.