In
related literature, mostly research findings indicated that the effect of art
education upon creative thinking is positive. Also, prominent researchers
pointed out that critical thinking can be gained by art education. That is, it
can be expected that the effect of art education on critical thinking is also
helpful. In contrast to that, some research findings upon the creative thinking
reported that the effect of art education on creative thinking is ambiguous.
However, it was not found any research finding in the literature reported that
art education has also positive effect upon critical thinking. Hence, this
study aimed to investigate the effect of visual arts education upon creative
thinking and critical thinking disposition of Turkish university students.
Thus, this study is first to compare the Visual Arts Education students with
non-art students regarding critical thinking dispositions. As a regarding to
this interaction, it was made a prediction such that Visual Arts Education
would have a significant positive impact on art students compared to non-art
students in terms of the creative thinking and critical thinking disposition
skills. The causal comparative research
design was implemented in this study with using of the Torrance Test of
Creative Thinking and California Critical Thinking Disposition Inventory. For
that, it was compared Visual Arts Education students (N= 33) with Elementary
Teacher Education students (N= 32) to investigate whether the creative thinking
and critical thinking disposition of Visual Arts Education students were
significantly differ from Elementary Teacher Education ones as non-art
students. According to results, it was not found significant effect indicating
that Visual Arts Education students performed better than Elementary Teacher
Education students upon creative thinking and critical thinking disposition.
However, art students had high scores on creative thinking subscale of Fluency
as significant. In contrast, Elementary Teacher Education students had
significant scores on Titles as the other creative thinking subscale. This
situation is also meaningful in terms of differences between education
disciplines as much as Visual Arts Education students and Elementary Teacher
Education students. According to this result, it is suggested that future study
should be conducted the thinking styles of students in terms of the teaching
İlgili alan yazında yapılan araştırmalar
çoğunlukla, sanat eğitiminin yaratıcı düşünme üzerine etkisinin olumlu olduğu
yönünde bulgular raporlamaktadır. Ayrıca, ilgili alanda önde gelen
araştırmacılar eleştirel düşünmenin sanat eğitimi ile kazanılabileceğinin
üzerinde önemle durmaktadır. Buna karşın bazı araştırma bulguları da sanat
eğitiminin yaratıcı düşünme üzerine etkisinin belirsiz olduğunu ortaya
koymaktadır. Öte yandan, ilgili alan yazında sanat eğitiminin eleştirel düşünme
üzerine olumlu etkilerini gösteren herhangi bir araştırma bulgusuna da
rastlanılamamaktadır. Bundan dolayı, bu çalışmada yükseköğretim seviyesinde
verilen görsel sanatlar eğitiminin, öğrencilerin yaratıcı düşünme ve eleştirel
düşünme eğilimleri üzerine etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Dolayısıyla
bu çalışma, görsel sanatlar eğitimi alan üniversite öğrencileri ile görsel
sanatlar eğitimi almayan üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme
eğilimlerinin karşılaştırılması açısından ilktir. Bu çalışmada, görsel sanatlar
öğrenimi gören öğrencilerin, görsel sanatlar öğrenimi görmeyen öğrencilere göre
yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme eğilimlerinin anlamlı olarak yüksek
olacağı varsayımından hareket edilmiştir. Bu çalışma tarama yönteminde bir
karşılaştırma araştırmasıdır. Görsel
sanatlar eğitimi alan öğrenciler (N= 33) ile sınıf öğretmenliği eğitimi alan
öğrenciler (N= 32) yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme
eğilimleri açısından karşılaştırılmıştır. Torrance Yaratıcı Düşünme
Testi (TYDT) ve California eleştirel
düşünme eğilim envanteri (CCTDI) veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Bu çalışmanın sonucuna göre, görsel sanatlar
eğitimi alan öğrencilerile sınıf öğretmenliği eğitimi alan öğrenciler arasında
yaratıcı düşünme ve eleştirel düşünme eğilimleri açısından anlamlı bir fark
bulunamamıştır. Bununla birlikte, istatistik analiz sonucunda, görsel sanatlar
öğrenimi gören öğrencilerin yaratıcı düşünme Akıcılık alt boyutunda anlamlı
olarak yüksek puanlara sahip olduğu gözlemlenmiştir. Buna karşın, sınıf
öğretmenliği öğrenimi gören öğrenciler de yaratıcı düşünme diğer bir alt boyutu
olan Başlıkların soyutluluğu’nda anlamlı olarak yüksek puanlar aldıkları
bulunmuştur. Bu sonuç, sanat eğitimi alan öğrenciler ile sanat eğitimi almayan
öğrenciler arasında yaratıcı düşünme açısından farklılıkları göstermesi
bakımından kayda değerdir. Buna göre, gelecekte yapılacak çalışmalarda
öğrencilerin düşünme becerilerinin aldıkları eğitime göre incelenmesi önerilir.
Görsel sanatlar eğitimi; Yaratıcı düşünme; Eleştirel düşünme eğilimi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 36 |
.