Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı; 6528 sayılı Millî Eğitim Temel
Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun gereğince temel eğitim kurumlarında göreve yeni başlayan ve görev
süresi uzatılan yöneticilerin liderlik becerilerini gösterme düzeylerinin
öğretmen algılarına dayalı olarak farklı değişkenler açısından incelenmesidir.
Araştırmaya, Gaziantep ili Şahinbey ilçesindeki 32 ilkokul ve 8 ortaokuldan 807
öğretmen katılmıştır. Veriler, Turan tarafından 2010 yılında geliştirilen,
Etkili Liderlik Nitelikleri Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Yapılan çalışma
tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Verilerin analizi aşamasında,
normallik testleri yapılmıştır. Yapılan parametrik ve parametrik olmayan
analizler sonucunda, ölçek geneline bakıldığında öğretmenler, okul müdürlerinin
liderlik rollerini “sık sık” sergilediklerini düşünmektedirler. Cinsiyet, yaş,
mezuniyet, kıdem, aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine ilişkin sonuçlara
bakıldığında ölçek geneli ve alt boyutlarında anlamlı fark görülürken branş
değişkeninde anlamlı farklılık görülmemiştir. Yöneticiyle çalışma süresi
değişkeni bakımından göreve yeni başlayan okul müdürlerine ilişkin öğretmen
algılarının görev süresi uzatılan okul müdürlerine ilişkin öğretmen algılarına
göre daha olumsuz olduğu bulgusuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2015). Okullarda etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Adair, J. (2002). Learning from great leaders, inspiring leadership. London: Thorogood.
  • Akkaş, S., ve Akkaş, F. (2015). İzmir Buca ilçesindeki eski ve yeni okul müdürlerinin yönetici yeterliklerinin öğretmenlerin bakış açısından karşılaştırılması. 7. Uluslararası Eğitim Denetimi Kongresi, (20-22 Mayıs 2015) İzmir.
  • Arlı, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim biçimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Aybek, B. ve Titiz, H. Gümüşay T. (2014). İlkokul müdürlerinin etkili liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 342-355.
  • Azarkan, E. (2003). İbn Haldun'un devlet görüşü yönetimler döngüsü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 4.
  • Baloğlu, N. (2014). Eğitim kurumlarına yönetici seçmede bir karar destek sistemi: analitik hiyerarşi süreci, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2) 297-313
  • Bozbayındır F. ve Kalman, M. (2014). 6528 sayılı kanunla okul yöneticisinin görevlendirmesinde yapılan değişikliğe ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. 9. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi. (8-10 Mayıs 2014) Siirt.
  • Bredeson, P. V. (2000). The school principal's role in teacher professional development. Journal of in-Service Education, 26(2), 385-401. Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A.
  • Bush, T. & Glover, D. (2014). School leadership models: what do we know? School leadership and management 34(5),553-571.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Dönüşümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 37, 0 - 0, 01.03.2017

Öz

Kaynakça

  • Açıkalın, A. ve Turan, S. (2015). Okullarda etkili iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Adair, J. (2002). Learning from great leaders, inspiring leadership. London: Thorogood.
  • Akkaş, S., ve Akkaş, F. (2015). İzmir Buca ilçesindeki eski ve yeni okul müdürlerinin yönetici yeterliklerinin öğretmenlerin bakış açısından karşılaştırılması. 7. Uluslararası Eğitim Denetimi Kongresi, (20-22 Mayıs 2015) İzmir.
  • Arlı, D. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin yönetim biçimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Aybek, B. ve Titiz, H. Gümüşay T. (2014). İlkokul müdürlerinin etkili liderlik düzeylerine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 342-355.
  • Azarkan, E. (2003). İbn Haldun'un devlet görüşü yönetimler döngüsü. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 4.
  • Baloğlu, N. (2014). Eğitim kurumlarına yönetici seçmede bir karar destek sistemi: analitik hiyerarşi süreci, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2) 297-313
  • Bozbayındır F. ve Kalman, M. (2014). 6528 sayılı kanunla okul yöneticisinin görevlendirmesinde yapılan değişikliğe ilişkin okul yöneticilerinin görüşleri. 9. Ulusal Eğitim Yönetimi Kongresi. (8-10 Mayıs 2014) Siirt.
  • Bredeson, P. V. (2000). The school principal's role in teacher professional development. Journal of in-Service Education, 26(2), 385-401. Bursalıoğlu, Z. (2010). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem A.
  • Bush, T. & Glover, D. (2014). School leadership models: what do we know? School leadership and management 34(5),553-571.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Dönüşümsel liderlik. Ankara: Anı Yayıncılık.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zehra Keser Özmantar

Yunus Emre Çetin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Keser Özmantar, Z., & Çetin, Y. E. (2017). TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37).
AMA Keser Özmantar Z, Çetin YE. TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Mart 2017;14(37).
Chicago Keser Özmantar, Zehra, ve Yunus Emre Çetin. “TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14, sy. 37 (Mart 2017).
EndNote Keser Özmantar Z, Çetin YE (01 Mart 2017) TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 37
IEEE Z. Keser Özmantar ve Y. E. Çetin, “TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
ISNAD Keser Özmantar, Zehra - Çetin, Yunus Emre. “TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14/37 (Mart 2017).
JAMA Keser Özmantar Z, Çetin YE. TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14.
MLA Keser Özmantar, Zehra ve Yunus Emre Çetin. “TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ”. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 14, sy. 37, 2017.
Vancouver Keser Özmantar Z, Çetin YE. TEMEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖREV YAPAN OKUL MÜDÜRLERİNİN LİDERLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2017;14(37).

.