Bu araştırmada Türkçe Eğitimi ve Sosyal
Bilimlerde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının okuma görünümleri metin
türü ve okuma amacı bağlamında belirlenmiş ve okuma tutum profilleri
incelemiştir. Araştırma tarama yönünde nicel bir araştırma olarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma
evrenini 75 öğretmen adayı oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Ülper ve
Çeliktürk (2013) tarafından uyarlanan “Motivation to Read Profile” görüşme
formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistik
kullanılmış ve veriler IBM SPSS Statistics 21 istatistik paket programında
değerlendirilmiştir. Verilerin normalliğine Chi- Square testi ile bakılıp uygun
istatistiksel testler yapılmıştır. Araştırmada
öğretmen adaylarının %85’inin okuma güdüsünün yüksek olduğu; ancak çoğunun
sadece ödev yapmak için okuma yaptığı ve bu nedenle kütüphaneye gittiği sonucuna
ulaşılmıştır. Okuma yaparken Türkçe öğretmen adaylarının daha çok anlatı
metnini (%69,4); sosyal bilgilerdeki adayların ise bilgilendirici metin türünü
(%73,7) tercih ettiği tespit edilmiştir. Her iki bölümde de öğretmen
adaylarının okuma güdüleri yüksek olmasına rağmen yılda okunan ve edinilen
kitap sayısı, okuma saati, okuma amacı vb. ölçütlere yönelik tercihlerinde
aradaki farkın anlamlı olmadığı görülmüştür.
In this study, the reading views of the teacher
candidates studying in Turkish Education and Social Sciences were determined in
the context of the text type and reading purpose and examined reading attitude
profiles. The research was designed as a quantitative study in the direction of
screening. The study population consisted of 75 pre-service teachers. The data
collection tool formu ‘Motivation to Read Profile’ adapted by Ülper and
Çeliktürk (2013) was used. Descriptive statistics were used to analyze the data
and the data were evaluated in IBM SPSS Statistics 21 statistical package
program. Chi- Square test was used to test the normality of the data and
appropriate statistical tests were performed. In the study, 85% of the
prospective teachers were found to have high reading motivation; however, it
was concluded that most of them only read to do homework and therefore went to
the library. While reading, the more narrative texts of Turkish teacher
candidates (69.4%); It was determined that the candidates in social studies
preferred informative text type (73.7%). In both chapters, although the reading
motivation of the prospective teachers is high, the number of books read, the
time of reading, the purpose of reading, etc. are read. The difference in the
preferences for the criteria was not significant.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 16 Sayı: 44 |
.