Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Antalya ilinde tüketicilerin kefir tüketimi ve tüketici davranışları

Yıl 2020, , 316 - 325, 18.12.2020
https://doi.org/10.37908/mkutbd.656795

Öz

Amaç: Bu çalışmada, Antalya ili Merkez ilçelerindeki tüketicilerin kefir tüketim düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma ile tüketicilerin kefir tüketimi üzerinde etkili olabilecek faktörler Lojistik regresyon analizi ile belirlenmiştir.

Yöntem ve Bulgular: Bu araştırmada; Antalya ili Merkez ilçeleri araştırma alanı olarak seçilmiştir. Araştırmanın ana materyalini 384 tüketiciden anket yoluyla toplanan veriler oluşturmaktadır. Tüketiciler 2 gruba (kefir tüketen ve tüketmeyen) ayrılarak incelenmiştir. Çalışma verileri Kasım 2018 dönemine aittir. Öncelikle hanelerin sosyo-ekonomik göstergeleri irdelenmiştir. Tüketicilerin kefir tüketim durumu, tüketim nedenleri, tüketici davranışları, kefir tüketimi konusunda tüketici bilinçlendirilmesi için öneriler ortaya konulmuştur. Lojistik regresyon analizi ile deneklerde kefir tüketimi üzerinde etkili faktörler araştırılmıştır. Kefir tüketimi ile cinsiyet, kefir tüketimi ile eğitim ve kefir tüketimi ile yaş arasında ilişki varlığı Ki-kare bağımsızlık testi kullanılarak test edilmiştir.

Genel Yorum: Hanede kefir tüketim oranı %29.17’dir. Logistik regresyon analizi sonuçlarında eğitim, hanehalkı ortalama geliri ve doğum yeri göstergeleri ile kefir tüketimi olasılığı istatistiki olarak ilişkilidir. Bu göstergeler istatistiki olarak da anlamlıdır.

Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Kefir tüketimi, tüketicilerin tercihi, alışkanlıkları konularında çalışmalar oldukça sınırlıdır. Bu durum çalışmanın özgünlüğünü artırmaktadır. Ayrıca tüketimi üzerinde etkili faktörler Lojistik regresyon analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma kefir üretimi yapan tüm firmalar için önem arz etmektedir.

Destekleyen Kurum

TÜBİTAK

Proje Numarası

2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma projeleri

Teşekkür

Bu çalışma 2209/A numaralı proje ile TÜBİTAK tarafından desteklenmiştir. Çalışmanın gerçekleştirilmesinde maddi destek sağlayan TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.

Kaynakça

  • Anonim (2009) Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Tebliğ No: 2009/25.
  • Farnworth ER (2006) Kefir–a complex probiotic. Food Science and Technology Bulletin: Fu, 2(1), 1-17
  • Hosmer DW, Lemeshow S (1980) Goodness of fit tests for the multiple logistic regression model, Communications in Stat., A (9), 1043-1069.
  • Hosmer DW, Lemeshow S (2000) Applied Logistic Regression 2nd Ed. John Wiley and Sons, New York.
  • Karatepe P, Yalçın H (2014) Kefirli Sağlık. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 23-30.
  • Kurtuluş K (1998) Pazarlama Araştırmaları. Avcıol Basım Yayın, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul.
  • Oraman Y, Yılmaz E (2006) Tüketicilerin Süt Ürünleri Tüketim Yapıları ve Probiyotik Ürün Tercihlerini Etkilen Faktörlerin Değerlendirilmesi: Tekirdağ İli Örneği, Türkiye VII Tarım Ekonomisi Kongresi, Antalya, 1031-1037.
  • Otles S, Cagindi O (2003) Kefir: A probiotic dairy-composition, nutritional and therapeutic aspects. Pakistan journal of nutrition, 2(2), 54-59.
  • Özdamar K (2004) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Genişletilmiş 5. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özdamar K (2018) Temel İstatistik Eğitim Sağlık ve Sosyal Bilimler İçin SPSS Uygulamalı Temel İstatistik. Nisan Kitabevi, 224s, Eskişehir.
  • Tomar O, Çağlar A, Akarca, G (2017) Kefir ve Sağlık Açısından Önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 834-853.
  • Üstün Ö, Gökçe R (2013) Yurtdışında Üretilen Fermente Süt İçecekleri. Gıda Mühendisleri Dergisi, 10, 24-29.

Consumption of kefir and consumer behaviour in Antalya province

Yıl 2020, , 316 - 325, 18.12.2020
https://doi.org/10.37908/mkutbd.656795

Öz

Aims: In this study, it is aimed to determine the consumption levels of consumers in central districts of Antalya province. In addition, the factors that may have an impact on consumers' consumption of kefir were determined by logistic regression analysis.

Methods and Results: In this research, the central districts of Antalya were chosen as the research area. The main material of the research consists of data collected from 384 consumers through surveys. Consumers were divided into two groups (consuming and not consuming kefir). The data of the study belongs to November 2018 period. First of all, socio-economic indicators of households were examined. Consumers' kefir consumption status, consumption reasons, consumer behaviours were examined and recommendations have been put forward for consumer awareness about kefir consumption. Logistic regression analysis was conducted to investigate the factors affecting kefir consumption in subjects. The relationship between kefir consumption and gender, kefir consumption and education and kefir consumption and age were tested using the Chi-square independence test.

Conclusions: Kefir consumption rate in the household was 29.17%. In logistic regression analysis results, education, average household income and birth place indicators and kefir consumption probability were statistically related. These indicators were also statistically significant.

Significance and Impact of the Study: Studies on kefir consumption, consumers' preferences and habits are quite limited. This situation; increase the originality of the study. In addition, factors affecting consumption were analysed by logistic regression. The study is important for all companies producing kefir.

Proje Numarası

2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma projeleri

Kaynakça

  • Anonim (2009) Türk Gıda Kodeksi Fermente Süt Ürünleri Tebliği. Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı, Tebliğ No: 2009/25.
  • Farnworth ER (2006) Kefir–a complex probiotic. Food Science and Technology Bulletin: Fu, 2(1), 1-17
  • Hosmer DW, Lemeshow S (1980) Goodness of fit tests for the multiple logistic regression model, Communications in Stat., A (9), 1043-1069.
  • Hosmer DW, Lemeshow S (2000) Applied Logistic Regression 2nd Ed. John Wiley and Sons, New York.
  • Karatepe P, Yalçın H (2014) Kefirli Sağlık. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 23-30.
  • Kurtuluş K (1998) Pazarlama Araştırmaları. Avcıol Basım Yayın, Genişletilmiş Altıncı Baskı, İstanbul.
  • Oraman Y, Yılmaz E (2006) Tüketicilerin Süt Ürünleri Tüketim Yapıları ve Probiyotik Ürün Tercihlerini Etkilen Faktörlerin Değerlendirilmesi: Tekirdağ İli Örneği, Türkiye VII Tarım Ekonomisi Kongresi, Antalya, 1031-1037.
  • Otles S, Cagindi O (2003) Kefir: A probiotic dairy-composition, nutritional and therapeutic aspects. Pakistan journal of nutrition, 2(2), 54-59.
  • Özdamar K (2004) Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi. Genişletilmiş 5. Baskı, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
  • Özdamar K (2018) Temel İstatistik Eğitim Sağlık ve Sosyal Bilimler İçin SPSS Uygulamalı Temel İstatistik. Nisan Kitabevi, 224s, Eskişehir.
  • Tomar O, Çağlar A, Akarca, G (2017) Kefir ve Sağlık Açısından Önemi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 834-853.
  • Üstün Ö, Gökçe R (2013) Yurtdışında Üretilen Fermente Süt İçecekleri. Gıda Mühendisleri Dergisi, 10, 24-29.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ziraat Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Simge Yelce 0000-0003-0270-4573

Mevlüt Gül 0000-0002-0147-7228

Proje Numarası 2209/A Üniversite Öğrencileri Araştırma projeleri
Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Aralık 2019
Kabul Tarihi 28 Mayıs 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Yelce, S., & Gül, M. (2020). Antalya ilinde tüketicilerin kefir tüketimi ve tüketici davranışları. Mustafa Kemal Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 25(3), 316-325. https://doi.org/10.37908/mkutbd.656795

22740137731737513771 13774 15432 1813713775 14624 15016 i2or 1857924881download