Aims:
In this study, socio-economic
structure and marketing problems of tea growing farms in Rize province were
investigated.
Methods and Results:
Study were carried out in Merkez,
Fındıklı, Ardeşen and Çayeli districts of Rize Province where the tea
cultivation is intensive in 2017 production period. The sample farms were
determined according to the Neyman method and the data were obtained by face-to-face
interviews with 90 tea-growing farmers. According to the research results it
was determined that 8.79 decares of average farm land, average of 4.31 people
per house, average farmers old of 52.31 years, 32.16 years of experience in tea
cultivation of the farmers, the majority (84.13%) tea leaf producers preferring
marketingtheir product to ÇAYKUR and the main reason for this preference was
reliability of it, and 55.56% of the producers stating marketing and quota
limitation (58.06%) problems.
Conclusions:
It has been determined that the
education level of the producers and their experience in tea cultivation were
high, they have problems in the marketing of their products and they usually
sell the tea-leaf to ÇAYKUR.
Significance and Impact of
the Study: Rize
is ranked in the first place in the tea production in Turkey. Due to the
climate and land topography of Rize province, it is suitable for tea production
and there is no other alternative crop that can be substituted for tea.
Therefore, tea farming is the most important source of income for producers.
tea growing socio-demographic characteristics marketing rize
Amaç: Bu araştırmada, Rize ilinde
çay yetiştiren işletmelerin sosyo-demografik yapısı ve pazarlama sorunları
incelenmiştir.
Yöntem ve Bulgular: Çalışma, Rize ili; Merkez, Fındıklı, Ardeşen ve Çayeli ilçelerinde çay yetiştiriciliğinin
yoğun olarak yapıldığı köylerde 2017 üretim döneminde yürütülmüştür. Örnek işletmeler
Neyman yöntemine göre belirlenmiş ve veriler 90 çay
yetiştiren işletmeden yüz yüze görüşülerek anket yöntemi ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; ortalama işletme genişliği 8.79 dekar, ortalama hane
genişliği 4.31 kişi, işletmecilerin ortalama yaşı 52.31 yıl, işletmecilerin çay
yetiştiriciliğindeki deneyim süresi 32.16 yıl, üreticiler çay yaprağı satımında
çoğunlukla (%84.13) ÇAYKUR’u tercih ettikleri ve ÇAYKUR’u tercih etmelerinin en
önemli nedeni güven ve itimat olduğu, üreticilerin %55.56’sı pazarlamada sorun
yaşadıkları ve bu sorunun temel nedeni kota sınırlamasının (%58.06) olduğu
belirlenmiştir.
Genel Yorum: Üreticilerin
eğitim düzeylerinin ve çay yetiştiriciliğindeki deneyim sürelerinin yüksek
olduğu, yaş çay yaprağı pazarlamasında problemler yaşadığı ve yaş çay
yapraklarını genellikle ÇAYKUR’a sattıkları tespit edilmiştir.
Çalışmanın Önemi ve Etkisi: Türkiye’de
çay üretiminde ilk sırada Rize ili yer almaktadır. Rize ili iklimi ve coğrafi
yapısı nedeniyle çay yetiştiriciliği için uygun olup, çaya alternatif olarak
yetiştirilebilecek başka bir ürün bulunmamaktadır. Dolayısıyla, çay
yetiştiriciliği üreticiler için en önemli gelir kaynağı durumundadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ağustos 2019 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 24 Sayı: 2 |