Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Yaşar Kemal ve Gabriel Garcia Marquez'i Anmak

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1 - Göç, 363 - 382, 15.06.2015

Öz

Bu makale, Yaşar Kemal ve Gabriel Garcia Marquez’in birer romanından yola çıkarak iki usta yazarı birlikte anmayı amaçlar. Araştırmacı, önce her yazardan bir kitabı ele almış; ardından yazarlara odaklanmıştır. Ortadirek ve Yüzyıllık Yalnızlık roman kişilerinin uzam ya da zamanda göçü, yazarların “sessiz” sömürü düzeni eleştirileri ve dillerinin zenginliği bakımından benzerlik gösterirler. Sanatçılar toplumsal gerçekleri fantastik öğelere başvurarak ele almıştırlar. Kemal’in romanı tek bir toplumsal olguya odaklanırken, Marquez’in eseri Kolombiya’nın tarihinde belirleyici olmuş birçok olayı kapsar.

Kaynakça

  • Andaç, F. (2012). Yaşar Kemal: Sözün Büyücüsü. İstanbul: Kavis.
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) Realism: The New Critical Idiom. Oxon: Routledge.
  • Garcia Marquez, G. (2014a). Anlatmak için Yaşamak. P. Savaş, (Çev.) İstanbul: Can.
  • Garcia Marquez, G. (2014b). Yüzyıllık Yalnızlık. S. Selvi, (Çev.). İstanbul: Can.
  • Kemal, Y. (2000). Ağacın Çürüğü. İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2014). Ortadirek – Dağın Öte Yüzü 1. İstanbul: YKY.
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Naci, F. (2009). Yüz Yılın 100 Türk Romanı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Reeds, K. S. (2013). What is Magical Realism?: An Explanation of a Literary Style. New York: The Edwin Mellen Press.
  • Rushdie, S. (2002). Step Across This Line. New Haven: Yale University Press.

To Celebrate Yaşar Kemal and Gabriel Garcia Marquez

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1 - Göç, 363 - 382, 15.06.2015

Öz

This article commemorates two late authors taking one novel by each as its subject matter. The first author is Yaşar Kemal, whose Ortadirek relates the seasonal migration of peasants towards Çukurova. The second author is Gabriel Garcia Marquez. Colombian Nobel laureate’s A Hundred Years of Solitude narrates the tale of a Latin American village from its inception to its definitive drift in time and space. Kemal criticizes the joint exploitation of peasants’ labour by their feudal village leader and landed gentry through a family’s miserable story. Similarly, Marquez bases his criticism of the colonial abuse of his country on a family’s tragic tale. Both authors resort to fantastic elements to denounce social and economic corruption. Ortadirek’s chronologic map covers the 1950s while the other novel’s reference to time is indeterminate. This makes the Marquez’s book a challenging read.

Kaynakça

  • Andaç, F. (2012). Yaşar Kemal: Sözün Büyücüsü. İstanbul: Kavis.
  • Bowers, M. A. (2004). Magic(al) Realism: The New Critical Idiom. Oxon: Routledge.
  • Garcia Marquez, G. (2014a). Anlatmak için Yaşamak. P. Savaş, (Çev.) İstanbul: Can.
  • Garcia Marquez, G. (2014b). Yüzyıllık Yalnızlık. S. Selvi, (Çev.). İstanbul: Can.
  • Kemal, Y. (2000). Ağacın Çürüğü. İstanbul: Adam.
  • Kemal, Y. (2014). Ortadirek – Dağın Öte Yüzü 1. İstanbul: YKY.
  • Moran, B. (1994). Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 2. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Naci, F. (2009). Yüz Yılın 100 Türk Romanı. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Reeds, K. S. (2013). What is Magical Realism?: An Explanation of a Literary Style. New York: The Edwin Mellen Press.
  • Rushdie, S. (2002). Step Across This Line. New Haven: Yale University Press.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Tarihten Geçenler
Yazarlar

Özlem Atar

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2015
Kabul Tarihi 1 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1 - Göç

Kaynak Göster

APA Atar, Ö. (2015). Yaşar Kemal ve Gabriel Garcia Marquez’i Anmak. Moment Dergi, 2(1), 363-382. https://doi.org/10.17572/moment.409473