Bu makale, kişisel gelişim türü içinde anlamlandırılabilecek bir çok-satan kitabı (Allah De Ötesini Bırak) ele alarak, bunun hâkim sosyo-kültürel anlatı tarzı ile bağlantısı üzerine düşünüyor. Bu anlatı tarzının nasıl bir düzende geçerlik ve yaygınlık kazandığına ilişkin değerlendirmeden hareketle, metindeki evren tasarımını ve bu tasarımın aktarıldığı duygulanımların kaynaklarını inceliyor. Makale bu doğrultuda iki iddia üzerinden şekilleniyor: ilki, metinde birbiriyle çatışan/yarışan öznellik kurgularının neoliberalizmin birey kurgusundaki çelişkilerle benzerliğidir. İkincisi ise, yazarın duygulanımsal bir bilgelik olarak kurduğu otoritesinin, sağduyu ve anlam boşluklarına dayandığıdır. Bunun yanı sıra, metinde belli kavramlara atfedilen nitelikler ve kurulan dikotomiler, genel olarak muhafazakârlığın toplumsal cinsiyet rejimiyle de ilişkileniyor ve tecrübeyi değerli gören bir tavır alış olarak muhafazakârlıkla benzeşiyor.
manevi kişisel gelişim öznellik neoliberalizm retorik duygulanımsal bilgelik
This article focuses on a best-seller that can be identified as a self-help book (Allah De Ötesini Bırak/ Say Allah Leave the Rest) and it considers its relationship with the dominant socio-cultural narrative style. Through analyzing in which milieu this narrative style is getting valid and popular, it analyses the universe design embedded to the text and the sources of the affect shaping this design. Accordingly, this article suggests two claims: first, conflicting/competing subjectivities in the text resembles the individuality design of neoliberalism. Second, author’s authority which is constituted as affective wisdom relies on commonsense and bullshit. In addition, qualities attached to certain concepts and dichotomies in the text engages with gender regime of conservatism and resembles the conservatism as attitude that sees experience valuable.
spiritual self-help subjectivity neoliberalism rhetoric affective wisdom
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler (Tema) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Kabul Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 1 - Pop İslam |