This study aims to analyze The Turin Horse (2011) which is one of the pieces of Bela Tarr filmography, in the light of movement image and time image concepts of Deleuze. According to the claim that this study relies on, the cinematographic language of Bela Tarr have parallels with Deleuzian sense of cinema. In Deleuzian point of view, cinema is the creative exploration of the world. In this vain, Tarr completed a half finished story creatively by making the film of The Turin Horse. The term of movement, plays a cental role both in the perception of Tarr and Deleuze. This study attempts to understand this similarity. In accordance with this purpose, the cinematographic elements of the film are examined within the framework of movement image and time image concepts which Deleuze developed. Cinematographic elements of the film are evaluated due to time image and movement image concepts. Moreover, there are several discussions related to cinematographic language of the director. The discussions are visually enriched. In other words, cinematographic elements are expounded in Deleuzian terms. In this process, the political side of the film is also discussed. The study also includes the effort of examination related to elements which make the film political.
Bela Tarr cinema The Turin Horse Deleuze time image movement image
Bu çalışmada Bela Tarr filmografisinde yer alan Torino Atı (The Turin Horse, 2011) filmi, Deleuze’ün hareket-imge ve zaman-imge kavramları ışığında incelenmektedir. Bu çalışmanın yaslandığı iddiaya göre Tarr’ın kullandığı sinemasal dil, Deleuze’ün sinema anlayışıyla paralellik göstermektedir. Deleuze’e göre sinema dünyayla kurulan bağın yaratıcı bir keşfidir. Tarr bu bağlamda, Torino Atı filmini çekerek yarım kalan bir hikâyeyi yaratıcı bir şekilde sonlandırmıştır. Tarr’ın ve Deleuze’ün düşüncesinde hareket kavramı, merkezi bir rol oynamaktadır. Çalışma bu ortaklığı anlamlandırma çabası içindedir. Bu amaç doğrultusunda filmin sinematografik öğeleri, Deleuze’ün geliştirdiği hareket-imge ve zaman-imge kavramları çerçevesinde değerlendirilmektedir. Bununla birlikte yönetmenin sinema diline dair çeşitli tartışmalar yapılmaktadır. Söz konusu tartışmalar görsel öğelerle desteklenmektedir. Başka bir deyişle, filmde kullanılan sinematografik öğeler üzerinden Deleuzeyen bir okuma yapılmaktadır. Bu okuma süreci aynı zamanda içinde Torino Atı filmini politik kılan kurucu öğeleri irdeleme çabasını da kapsamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler (Tema) |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2 - Sinema ve Politika |