Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIFINDA GEÇİCİ KORUMA ALTINDA ÖĞRENCİ BULUNAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİMİN NİTELİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPTIĞI ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 2, 203 - 218, 19.07.2022

Öz

2011 yılından itibaren Arap ülkelerinde meydana gelen iç savaş sonucunda ülkemiz fazla sayıda göç almıştır. Ülkemize yapılan göç nedeniyle birçok alan değişime uğramak zorunda kalmıştır. Bu değişimden en çok etkilenen alan eğitimdir. Yapılan çalışmada sınıfında geçici koruma altında öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin öğretimin niteliğini artırmak için yaptığı çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşım kullanılmıştır. Sınıfında Suriyeli öğrenci bulunan 13 kadın ve 4 erkek öğretmen olmak üzere toplam 17 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Veriler analiz edilirken MAXQDA programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgular tematik analiz yapılarak öğretmenlerin görüşleri belli temalar altında toplanmıştır. Çalışma sonuca göre öğretmenlerin öğretimin niteliğini artırmak için yaptığı çalışmaların ‘somut materyal kullanma, aktif öğrenme yöntemleri kullanma, animasyon ve videolardan yararlanma, öğrencilerin motivasyonlarını artırıcı etkinlikler yapma ve akran eğitimi uygulama şeklinde olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aytaç, T. (2021). Türkiye’de ki Suriyeli çocukların eğitim sorunlarına bir bakış: bir meta-analiz çalışması. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye’de ve Dünyada Göçmen Eğitimi, 173-193 . DOI: 10.37669/milliegitim.930387 AFAD,(2020). “Türkiye’deki Suriyelilerin demografik görünümü, yaşam koşulları ve gelecek beklentilerine yönelik saha araştırması” https://www.afad.gov.tr/kurumlar/afad.gov.tr/25337/xfiles/17a Türkiye’deki Suriyelilerin Demografik Görünümü Yasam Koşulları ve Gelecek Beklentilerine Yönelik Saha Araştırası 2017.pdf (Erişim04.12.2020 ).
  • Başar, M, Akan, D ve Çiftçi, M. (2018). Mülteci öğrencilerin bulunduğu sınıflarda öğrenme sürecinde karşılaşılan sorunlar. Kastamonu Dergisi, 26(5), 1571-1578.
  • Braun, V.,Clarke, V. (2019). Psikolojide tematik analizin kullanımı. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 873-898.
  • Bulut, S, Gülçiçek, D ve Kanat Soysal, Ö. ( 2018). Suriyeli öğrencilerin Türkçe öğretmeni olmak: Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlar. Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Bozan, İ.,(2014) .Türkiye’de iç göç hareketleri ve göçün eğitim üzerindeki etkisi: bir durum çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi).Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Öğretmenliği Yüksek Lisans Programı , Antalya.
  • Bozkaya, H., (2020). 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi etkin vatandaşlık ünitesinin göçmen çocukların vatandaşlık bilinç düzeyleri üzerine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi ) Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı, Erzurum.
  • Cin, G.(2018). Suriyeli öğrencilere eğitim veren sınıf öğretmenlerinin yaşadıkları sorunlar ve psikolojik sağlamlılık düzeyi: Adana ili örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çağ Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. ve Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz (Çev. Edt: Ahmet Aypay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çatalbaş, G, Sarıtaş, E ve Şahin, Ü. (2016). İlkokullarda yabancı uyruklu öğrencilerle karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(1), 208-229.
  • Çerçi, A. & Canalıcı, M. (2019). Geçici koruma kapsamındaki Suriyeli öğrencilerin Türk eğitim sistemine entegrasyon sürecinde yaşadığı iletişim sorunları. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3 (1) , 57-66. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/guebd/issue/48255/593786
  • Ereş F (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (2): 17-30.
  • Ergen, H ve Şahin, E. (2019). Sınıf Öğretmenlerinin Suriyeli Öğrencilerin Eğitimi İle İlgili Yaşadıkları Problemler. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(44), 377-405.
  • İlkyaz, E.,(2020). Göçmenlere yönelik uygulanan eğitim, politikalarının ve sorunlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Özçellik, T. (2021) Zorunlu göç kapsamında Hatay’da bulunan Suriyeli öğrencilere yönelik Türkçe öğretimi, toplumsal uyum ve eğitim-öğretim faaliyetlerinin öğretmen görüşlerinden hareketle incelenmesi, Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Göç Araştırmaları Ana Bilim Dalı, Hatay.
  • Kiremit, R.F, Akpınar, Ü ve Tüfekçi Akcan, A. (2018). Suriyeli öğrencilerin okula uyumları hakkında öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(6), 2139-2149.
  • Külekçi, A. E., Gezeroğlu, E. ve Toma, Ş. G. (2020). Suriyeli öğrencilerin eğitiminde karşılaşılan sorunlarla ilgili okul yöneticilerinin görüşleri. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 3/1. 1-15.
  • Polat, A.(2019). Yabancılara (suriyeli göçmen çocuklara) Okuma yazma öğretimi sürecine ilişkin Sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı,,Konya.
  • Sağlam, H. İ ve İlksen Kanbur, N. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Mülteci Öğrencilere Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 7(2), 310-323.
  • Seçgin, N.,(2019). Türkiye’nin göçmen eğitim politikası analizi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) METU, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Bölümü, Ankara.
  • Sezi̇k, M. & Ağır, O. (2016). Suriye’den Türkiye’ye yaşanan göç dalgasından kaynaklanan güvenlik sorunları. Birey ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 5/1. 95-124
  • Şahin, H. (2020). Göç olgusu, mülteci çocukların eğitimi ve Suriyeli mülteci çocukların Türk eğitim sistemine entegrasyonu süreci. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9 (1) , 377-394. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/53329/710385
  • Şensin, C. (2016). Sınıf öğretmenlerinin Suriye’den göçle gelen öğrencilerin eğitimlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Tosun, A., Yorulmaz, A., ve Yıldız, K. (2018). Mülteci öğrencilerin eğitim sorunları, eğitim ve din eğitiminden beklentileri: Eskişehir örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 107-133.
  • Utaş, İ. (2019) Suriyeli sığınmacı 7. Sınıf öğrencilerinin göç konusuna ilişkin görüşlerinin incelenmesi.(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Türkçe Ve Sosyal Bilimler Ana Bilim Dalı Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı, Niğde.
  • Uzun, E.M ve Bütün, E. (2016). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki Suriyeli sığınmacı çocukların karşılaştıkları sorunlar hakkında öğretmen görüşleri. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitim Dergisi, 1(1), 25-30.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen Yıldırım 0000-0003-3880-3979

Şevval Uyanıker

İrem Gül Uyanıker

Yayımlanma Tarihi 19 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2022
Kabul Tarihi 29 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F., Uyanıker, Ş., & Uyanıker, İ. G. (2022). SINIFINDA GEÇİCİ KORUMA ALTINDA ÖĞRENCİ BULUNAN SINIF ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETİMİN NİTELİĞİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPTIĞI ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 203-218.