This study aims to comprehensively understand the perceptions and emotions of students who graduated from distance education programs by analyzing both general and detailed aspects of their educational experiences throughout the distance learning process. Using a phenomenological approach from qualitative research methods, data were collected through an interview form from 22 graduates who completed associate degree distance education programs at a public university. Data were collected through a structured interview form and analyzed using content analysis. The findings reveal that graduates chose distance education primarily for its accessibility, flexibility, opportunities for individualized learning, and career development prospects. Participants expressed satisfaction with their academic experiences, including access to live lectures, course materials, and student resources, as well as the benefits of studying in a distance education environment. However, they also reported challenges such as technical infrastructure issues, lack of social interaction, and financial difficulties. Furthermore, graduates generally had positive experiences during their job search processes but noted encountering societal biases. This study emphasizes the need to enhance distance education systems through curriculum updates, improvements in technological infrastructure, increased opportunities for social interaction, and efforts to raise societal awareness about the value of distance education.
Distance education graduate student graduate student opinions
Bu çalışmada, uzaktan öğretim programlarından mezun olan öğrencilerin eğitim sürecindeki deneyimleri hem genel hem de detaylı boyutlarıyla incelenmiş, öğrencilerin bu süreçteki algı ve duygularının derinlemesine anlaşılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji yaklaşımı kullanılarak, bir devlet üniversitesinin önlisans uzaktan öğretim programlarından mezun olmuş 22 öğrenci ile görüşme formu aracılığıyla veriler toplanmıştır. Veriler, yapılandırılmış bir görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, mezunların uzaktan eğitimi erişilebilirlik, esneklik, bireysel öğrenme fırsatları ve kariyer gelişimi gibi nedenlerle tercih ettiklerini göstermektedir. Katılımcılar, akademik yönden, canlı derslere ve ders materyallerine erişim ve öğrenci olanaklarından yararlanma açısından uzaktan öğretimde eğitim görmüş olmaktan memnun olduklarını belirtirken, teknik altyapı sorunları, sosyal etkileşim eksikliği ve maddi zorluklar gibi sorunlarla karşılaştıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca, mezunlar iş bulma süreçlerinde genellikle olumlu deneyimler yaşamış, ancak toplumsal önyargılarla karşılaştıklarını dile getirmişlerdir. Çalışma, uzaktan eğitim sistemlerinin müfredat ve teknolojik altyapı geliştirmeleriyle desteklenmesi, sosyal etkileşim fırsatlarının artırılması ve toplumsal farkındalığın yükseltilmesi gerektiğini önermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |