İslam dünyasında tarih boyunca çok sayıda el yazması Kur’an, hattatlar tarafından farklı yazı tipleri ve istiflerle yazılmış ve müzehhipler tarafından tezhiplenmiştir. Kitap formunda olanlar en sık rastlananlardır. Gubari yazı ile çok küçük yazılanlar ise ayrı bir ustalık gerektirdiğinden en ender bulunanlardır. Kur’an’lar genellikle okunmak üzere çoğaltılırken, bazen kötülük ve fenalıklardan korunmak için, bazen de sanatsal değeri çok yüksek olarak estetik amaçlı olarak hazırlanmışlardır. Topkapı Sarayı Müze envanterinde yer alan on tomar formlu sancak Kur’an’larından biri olan EH120 nolu Sancak Kur’an’ı, sancak Kelam-i kadimi olarak anılmakta ve içindeki kufi, sülüs, talik ve gubari yazıların estetik ve sanatsal niteliği ile ön plana çıkmaktadır. Eserde yer alan altı ana yazı kompozisyonunun benzersizliği ve tezhip deseni formundaki yazı kompozisyonlarının eşsizliği bu eseri incelenmeyi ve gün yüzüne çıkarmayı zorunlu hale getirmektedir. Çalışmamızda öncelikle sancağın dini ve ritüel anlamı, toplumsal ve siyasi boyutu açıklanmış, sancak elemanları tariflenmiş ve sancaklara takılan Sancak Kur’anları fiziksel özelliklerine göre sınıflandırılmıştır. Tomar formlu sancak Kur’anlarının en nadide örneklerinden biri olan TSM EH120 nolu eser yazı içeriği ve tezhip desen özelliklerine göre incelenmiştir. Bu çalışma sürecinde, eserde yer alan ayet ve hadislerin okumaları yapılmış, tüm eser ve içindeki kompozisyonlar bilgisayar ortamında grafiklenmiş ve eser bu nitelikleri ile sunulmuştur.
Sancak Ku'ran'ları Tomar Formlu Ku'ran'lar Topkapı Sarayı Müzesi EH120
5
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | İslam Sanatları |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 5 |
| Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 28 |
Millî Saraylar Sanat-Tarih-Mimarlık Dergisi (MİSAD) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.