Bu çalışma Halid Ziya’nın roman anlatıcısının, okuru aforizmatik cümleler aracılığıyla metnin anlam inşasında yerleştirdiği konumu ve bu konumlandırmanın ürettiği otorite ilişkisini inceleyerek kurmaca metinlerde okurun etik ve bilişsel özerkliğinin ne ölçüde korunabildiğine ilişkin yeni bir tartışma alanı açmayı hedefler. Okur konumunu tespit etme girişimi, esnek ve kapsamlı bir metot ve ölçüt eksikliğine karşın başarılı olabilir. Kurmaca metinler, araştırmacıların farklı adlarla ve işlevlerle kavramlaştırdığı metne içkin hipotetik okur figürünü içerir. Bu figürler arasında bulunan Wayne C. Booth’un işaret ettiği ima edilen okur modeli, metnin anlam inşasındaki yönlendirici ve sınırlı rolüyle, metnin anlam alanında sabit bir yer kapladığı gerekçesiyle çalışmada model olarak kabul edilir. Halid Ziya’nın roman anlatıcısı, kurduğu sahnelerle okuru kendi belirlediği yorum alanına yönlendirdikten sonra onların estetik biçimdeki tekrarı ve açıklaması niteliğindeki aforizmatik ifadeleri kullanır. Okur sahne yardımıyla sezdiği izlenim ve düşünceleri mutlakçı ifade işlevindeki aforizmayla bir kez daha deneyimler. Böylece, okur konumunun işgal edildiği bölge saydamlaşarak tespit edilebilir hâle gelir.
This study aims to open up a new area of discussion regarding the extent to which the reader’s ethical and cognitive autonomy can be preserved in fictional texts by examining the position that Halid Ziya’s novel narrator assigns to the reader in the construction of meaning through aphoristic sentences and the authority relationship produced by this positioning. The attempt to identify the reader’s position can be successful despite the lack of a flexible and comprehensive method and criteria. Fictional texts contain a hypothetical reader figure inherent to the text, conceptualized by researchers under different names and functions. Among these figures, the implied reader model pointed out by Wayne C. Booth is accepted as a model in the study because it occupies a fixed area in the meaning field of the text with its guiding and limited role in the construction of meaning. Halid Ziya’s novel narrator uses aphoristic expressions, which are repetitions and explanations in aesthetic form, after directing the reader to his own defined field of interpretation through the scenes he creates. The reader experiences the impressions and thoughts they perceive through the scene once more through the aphorism, which functions as an absolute expression. Thus, the region occupied by the reader’s position becomes transparent and identifiable.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 17 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 2 |