Ahmet Hamdi Tanpınar is one of the most popular writers of literary scholars. As a writer not only
giving works in many fields of literature but also attracts attention as a literary historian, Tanpınar’s life
and sense of art is fictionalized strikingly as a novel by Murat Koç who is a professor of Modern Turkish
Literature. Koç’s work entitled Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması - Her Şey Bana Karşı as a good
example of biographical novel which is not very common in Turkey and generally considered under the
heading of “hybrid” genres in Western scholarship is organised as a first-person narrative focusing mainly
on exploring Tanpınar’s inner world. Being very creative in terms of fiction and technically going beyond
the borders of first-person narration, this novel is also important in terms of bringing some issues related
to fiction – fact distinction. In this context, we will first evaluate the novel within the context of fiction –
fact distinction, then we will examine it in terms of biography and autobiography genres and mention some
narrative techniques used in the novel.
Biographical novel fictional biography Ahmet Hamdi Tanpınar biography autobiography
Ahmet Hamdi Tanpınar, edebiyat araştırmacılarının en çok rağbet ettiği yazarlardan biridir. Edebiyatın
birçok alanında eser vermenin yanı sıra edebiyat tarihçisi yönüyle de dikkat çeken Tanpınar’ın hayatı ve sanat
anlayışı, Yeni Türk edebiyatı araştırmacısı olan Prof. Dr. Murat Koç tarafından dikkate değer bir kurguyla
romanlaştırılmıştır. Koç’un, Türkiye’de pek yaygın olmayan ve Batı’da genellikle “hibrid” (karma/melez) türler
başlığı altında değerlendirilen biyografik roman türüne iyi bir örnek teşkil eden Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son
Savunması - Her Şey Bana Karşı başlıklı eseri daha çok Tanpınar’ın iç dünyasını keşfetmeye odaklanan, dolayısıyla
Tanpınar’ın zihniyle başbaşa kalındığı bir birinci şahıs anlatısı olarak kaleme alınmıştır. Kurgu açısından son
derece yaratıcı, teknik açıdan ise birinci şahıs anlatmanın sınırlarını aşan bir nitelik taşıyan roman, kurmaca
– gerçek ayrımıyla ilgili bazı meseleleri gündeme getirmesi açısından da önem arz etmektedir. Bu bağlamda
çalışmamızda eseri öncelikle kurmaca – gerçek ayrımı bağlamında değerlendireceğiz. Daha sonra ise biyografi ve
otobiyografi türleri açısından eseri irdeleyip, eserde kullanılan bazı anlatı tekniklerine değineceğiz.
Biyografik roman kurmaca biyografi Ahmet Hamdi Tanpınar biyografi otobiyografi
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 12 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 2 |