The purpose of this study is to evaluate the current status of social studies education in Turkey according to the report of the Social Studies Committee of 1916. With such a study, it is aimed to create a new discussion environment in the academic community regarding the current and future status of social studies education. The research was conducted through document analysis, one of the qualitative research methods. The documents examined in detail in the research are the 1916 Report of the Social Studies Committee and the 1918 Turkish Social Studies Curriculum. The status of social studies education in Turkey was analyzed descriptively on the basis of (1) the courses offered within the framework of social studies education, (2) the selection of appropriate content for the courses, and (3) the method of teaching the courses. According to the results of the study, social studies education in Turkey differs from the 1916 report in all three criteria. In order to find out whether the situation in Turkey is unique, comparisons were made with social studies education in some countries of the world and it was understood that the problems identified in the research on social studies education are not unique to Turkey. In accordance with the findings, recommendations were made, including the provision of social studies courses at the high school level, giving teachers more freedom in selecting course content, and giving more space to current events and problems.
Social studies education Social studies curriculum 1916 social studies report Current issues and problems
Bu araştırmanın amacı Sosyal bilgiler eğitiminin Türkiye’deki mevcut durumunu 1916 Sosyal Bilgiler Komitesi raporu doğrultusunda değerlendirmektir. Böyle bir çalışmayla sosyal bilgiler eğitiminin bugünkü ve gelecekteki durumuna ilişkin akademik camiada yeni bir tartışma ortamı oluşturmak hedeflenmektedir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma kapsamında detaylı olarak incelenen belgeler 1916 Sosyal Bilgiler Komitesi Raporu ve 1918 Türkiye Sosyal Bilgiler Öğretim Programıdır. Türkiye’deki sosyal bilgiler eğitiminin durumu (1) Sosyal bilgiler eğitimi kapsamında verilen dersler, (2) Dersler için uygun içeriğin seçimi ve (3) derslerin işlenme yöntemidir temelinde betimsel analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi her üç kriterde de 1916 raporundan ayrışmaktadır. Türkiye’deki durumun kendine özgü olup olmadığını ortaya çıkarmak amacıyla bazı dünya ülkeleri sosyal bilgiler eğitimi ile de karşılaştırma yapılmış ve sosyal bilgiler eğitimi ilgili araştırma kapsamında belirlenen problemlerin sadece Türkiye’ye özgü olmadığı anlaşılmıştır. Bulgular doğrultusunda lise düzeyinde de sosyal bilgiler kapsamında dersler verilmesi de dahil olmak üzere derslerin sayısı ve seviyesi ve ders içeriğinin seçilmesinde öğretmene daha fazla özgürlük tanınması ve güncel olaylara ve problemlere daha fazla yer verilmesi gibi önerilerde bulunulmuştur.
Sosyal bilgiler eğitimi Sosyal bilgiler öğretim programı 1916 sosyal bilgiler raporu Güncel konular ve problemler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uygulamalı ve Gelişimsel Psikoloji (Diğer) |
Bölüm | Makaleler - Articles |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |