Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Veli Katılımına Yönelik Çalışmaların İncelenmesi

Yıl 2020, , 99 - 110, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.595379

Öz

Bu çalışmada 2000-2018 yılları
arasında eğitimde veli katılımı konusunda yapılmış çalışmaların incelenmesi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda 2000-2018 yılları arasında eğitimde veli
katılımı konusunda yazılmış makale, yüksek lisans ve doktora tezinden oluşan
144 çalışma incelenmiştir. Bu dokümanlara ulaşmak için Ulusal Tez Merkezi,
Google Akademik, Ulakbim, Dergipark gibi sitelerde alan yazın taraması
yapılmıştır. Bu çalışmalar amaç, yapıldığı yer, yayın yılı, yapıldığı kademe,
çalışma türü, çalışma yöntemi, çalışma deseni ve veri toplama araçları alt
problemleriyle ele alınmıştır. Bu çalışmada güvenilir bilgi elde etmek amacıyla
nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Nitel araştırma modelinden doküman
incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntem ile eğitimde veli katılımı
konusunda yapılan çalışmalardan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile
analiz edilmiştir. 144 çalışmaya ait veriler sistemli ve açık şekilde
betimlenmiş, açıklanmış, yorumlanmış ve bazı sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışmanın
sonucunda eğitimde veli katılımı konusunda daha çok nicel çalışma yapıldığı,
tarama deseni kullanıldığı, okul öncesi eğitim kademesinde yoğunlaştığı
görülmüştür. Çalışmalar daha çok Batı illerde yapılmış ve makale olarak
yazılmıştır. Son yıllarda veli katılımı konusunda yapılan çalışmalarda artış
olduğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akkabak Yıldız, T. (2018). 5-6 Yaş Grubu İçin Geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara Saygı Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Albez, C. (2016). Okul Yöneticilerinin Veli Katılım Çalışmalarını Örgütleme Becerilerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Albez, C. , Ada, Ş. (2017). Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5 (2), 1-18.
  • Binicioğlu, G. (2010). İlköğretimde Okul-Aile İletişim Etkinlikleri: Öğretmen ve Veli Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Can, B. (2009). İlköğretim Programının Uygulanması Sürecine Velilerin Katılımları ve Okula İlişkin Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Canpolat, T. (2011). Öğretmen Aile İş Birliği ile Ailelerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Cömert, D. ve Güleç, H. (2004). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen, Aile, Çocuk ve Kurum. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 132-145.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (20), 1-17.
  • Çalışkan, N., Ayık, A. (2015). Okul Aile Birliği ve Velilerle İletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile Katılımı ve Sosyal Beceri Eğitimi Programlarının Tek Başına ve Birlikte 4-5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerileri ve Anne-Çocuk İlişkileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İş Birliği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülcan, M. , Taner, N. (2011). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretimde Ev Ziyaretinin Okul Başarısına Etkisi (Kahramanmaraş İl Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 129-144.
  • Keçeli Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1) 69-83.
  • Kızıltaş, E. (2009). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Aile Katılım Çalışmalarının 5-6 Yaş Grubu Çocukların Dil Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Yüksel Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Köyceğiz, M. , Ağaçdan, M. , Akaydın, D. , Yorgun, E. , Tezel Şahin, F. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımının Dünü ve Bugünü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 619-625.
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R., P. Unutkan, Ö. (2003). Okul Öncesi Programı Uygulama Rehberi (Ne Yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım?. İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E. , Yaşar, M. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62.
  • Özdinç, T. (2014). Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımında Sosyal Medya Kullanımı: Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şaban, C. (2011). İlköğretim Okullarında Velilerin Eğitime Katılım Düzeyleri ve Tercih Ettikleri Katılım Türleri, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, T.F., Ünver, N. (2005). Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Toran, M. , Özgen, Z. (2018). Eğitimde Nitel Araştırmalar Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı: Öğretmenler Ne Düşünüyor, Ne Yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 229-245.
  • Yazar, A. , Çelik M. , Kök M. (2008). Aile Katılımının Okul Öncesi Eğitimde ve 2006 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Yıldırım, M. (2012). Kuruma Dayalı Aile Eğitim Programlarının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okul Başarılarına Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ,Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. (2017). İlkokula Devam Eden Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Çocuklarının Eğitimlerine Katılımlarının İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 2(2), 82-94.

Investigation Of Studies on Parent Involvement In Education

Yıl 2020, , 99 - 110, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.595379

Öz

The aim of this study is to analyze the studies on parental involvement in education conducted between the years 2000-2018. In line with this purpose, 144 studies including articles, master’s theses and doctoral theses applied on parental involvement between 2000-2018 were examined. To obtain these documents, a literature review on the related field was carried out with the help of websites such as National Thesis Center, Google Scholar, Ulakbim and Dergipark. These studies were examined in terms of some sub-problems such as aim, the place they were carried out, publication year, the level they were carried out, study type, research method, research design and data collection tools. The qualitative research design was used for this study to obtain reliable data. Literature review method which is a qualitative research design was used to analyze the data obtained from the studies on parental involvement in education via descriptive analysis method. The data from 144 studies were analyzed, explained and interpreted in a clear and systematical procedure. The result of the study, which is about parental participation, has revealed that there are more quantitative studies, scanning pattern is used and also the emphasis is on pre-school level. Studies were mostly conducted in Western provinces and written as an article. In recent years, there has been an increase in the studies for parental involvement.

Kaynakça

  • Akkabak Yıldız, T. (2018). 5-6 Yaş Grubu İçin Geliştirilen Aile Katılımlı Farklılıklara Saygı Programının Çocukların Farklılıklara Saygı Düzeyine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Albez, C. (2016). Okul Yöneticilerinin Veli Katılım Çalışmalarını Örgütleme Becerilerinin İncelenmesi, Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Albez, C. , Ada, Ş. (2017). Okul-Aile Ortaklığı: Güçlükler, Beklentiler, Gereksinimler, Öneriler. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 5 (2), 1-18.
  • Binicioğlu, G. (2010). İlköğretimde Okul-Aile İletişim Etkinlikleri: Öğretmen ve Veli Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Can, B. (2009). İlköğretim Programının Uygulanması Sürecine Velilerin Katılımları ve Okula İlişkin Tutumları, Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Canpolat, T. (2011). Öğretmen Aile İş Birliği ile Ailelerin Eğitim İhtiyaçlarının Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Cömert, D. ve Güleç, H. (2004). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımının Önemi: Öğretmen, Aile, Çocuk ve Kurum. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 132-145.
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Aile Katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (20), 1-17.
  • Çalışkan, N., Ayık, A. (2015). Okul Aile Birliği ve Velilerle İletişim. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), 69-82.
  • Göktaş, İ. (2015). Aile Katılımı ve Sosyal Beceri Eğitimi Programlarının Tek Başına ve Birlikte 4-5 Yaş Çocuklarının Sosyal Becerileri ve Anne-Çocuk İlişkileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gül, E. (2007). Eğitimde Çocuk Başarısı İçin Okul-Aile İş Birliği, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gülcan, M. , Taner, N. (2011). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretimde Ev Ziyaretinin Okul Başarısına Etkisi (Kahramanmaraş İl Örneği). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(22), 129-144.
  • Keçeli Kaysılı, B. (2008). Akademik Başarının Arttırılmasında Aile Katılımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (1) 69-83.
  • Kızıltaş, E. (2009). Okul Öncesi Eğitimde Uygulanan Aile Katılım Çalışmalarının 5-6 Yaş Grubu Çocukların Dil Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Yüksel Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Köyceğiz, M. , Ağaçdan, M. , Akaydın, D. , Yorgun, E. , Tezel Şahin, F. (2016). Milli Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımının Dünü ve Bugünü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(45), 619-625.
  • Oktay, A., Gürkan, T., Zembat, R., P. Unutkan, Ö. (2003). Okul Öncesi Programı Uygulama Rehberi (Ne Yapıyorum? Neden Yapıyorum? Nasıl Yapmalıyım?. İstanbul: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Ömeroğlu, E. , Yaşar, M. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62.
  • Özdinç, T. (2014). Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımında Sosyal Medya Kullanımı: Bir Durum Çalışması, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şaban, C. (2011). İlköğretim Okullarında Velilerin Eğitime Katılım Düzeyleri ve Tercih Ettikleri Katılım Türleri, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Şahin, T.F., Ünver, N. (2005). Okul Öncesi Eğitim Programlarında Aile Katılımı, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 23-30.
  • Toran, M. , Özgen, Z. (2018). Eğitimde Nitel Araştırmalar Okul Öncesi Eğitimde Aile Katılımı: Öğretmenler Ne Düşünüyor, Ne Yapıyor?. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 229-245.
  • Yazar, A. , Çelik M. , Kök M. (2008). Aile Katılımının Okul Öncesi Eğitimde ve 2006 Okul Öncesi Eğitim Programındaki Yeri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2).
  • Yıldırım, M. (2012). Kuruma Dayalı Aile Eğitim Programlarının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Okul Başarılarına Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ,Şimşek, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. (2017). İlkokula Devam Eden Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Çocuklarının Eğitimlerine Katılımlarının İncelenmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 2(2), 82-94.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Makaleler
Yazarlar

Recep Kahramanoglu 0000-0001-6670-8165

Gözde Yücetaş Artan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kahramanoglu, R., & Yücetaş Artan, G. (2020). Eğitimde Veli Katılımına Yönelik Çalışmaların İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 99-110. https://doi.org/10.21666/muefd.595379