Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnanç Düzeyi

Yıl 2020, , 122 - 132, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.746092

Öz

Bilgi nedir? Nasıl oluşturulur? gibi bu tür sorularla ilgilenen felsefe dalı epistemolojidir. Ortaokul öğrencileri açısından bakıldığında ise öğrencilerin bilimsel bilgiye ilişkin görüşlerinin ne olduğu sorusu önem kazanmaktadır. Bu da bilimsel epistemolojik inançlar olarak ifade edilmektedir. Bilimsel epistemolojik inançlar, bilimin ve geçerli-güvenilir bilimsel bilginin ne olduğu, nasıl üretildiği ve nasıl paylaşıldığı gibi konularda bireylerin felsefi anlayışlarını yansıtmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançlarını belirlemektir. Muğla İl Merkezindeki iki ortaokulda öğrenim görmekte olan 285 öğrenci araştırmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak "Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 6 ve 7. sınıf öğrencilerinin hem Bilimsel Epistemolojik İnançlarının hem de Bilimsel Epistemolojik İnançları oluşturan alt boyutlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve 1. dönem fen bilimleri dersi karne notu değişkenlerine göre nasıl farklılık oluşturduğu sınanmıştır. Elde edilen bulgulara göre kız öğrencilerinin erkek öğrencilere göre, 6. sınıf öğrencilerinin ise 7. sınıf öğrencilerine göre Bilimsel Epistemolojik İnançları daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Tüken, G. & Karadağ, E. (2010). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Journal of Turkish Science Education, 7(4), 67-89. Akerson, V. L., Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Influence of a reflective explicit activity-based approach on elementary teachers’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(4), 295-317. Aydın, M. & Geçici, M. E. (2017). 6. sınıf öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 213-229. Balatekin, Y. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik epistemolojik inançları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 312-328. Başer Gülsoy, V. G., Erol, O. & Akbay, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-28. Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203-221. Conley, A. M., Pintrich, R. P., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186-204. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş., (2005). Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 57-70. Erdoğdu, Y. M. (2006). Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 61-79. Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-313. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Baskı). New York: McGraw-Hill. Hofer, B. (1994). Epistemological beliefs and first-year college students: motivation and cognition in different instructional contexts. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Los Angeles. Izgar, H. & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446. Meral, M. & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 129-146. Reiser, B., Duschl, R. A. (Ed.), Schweingruber, H. A. (Ed.), & Shouse, A. W. (Ed.) (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Committee on Science Learning, Kindergarten through 8th grade: National Research Council, Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. The National Academies Press. Oksal, A., Şenşekerci, E. & Bilgin, A. (2006). Merkezi epistemolojik inançlar ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371-381. Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What ‘ideas-about-science’ should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692–720. Roth, W. M., & Roychoudhury, A. (1994). Physics students’ epistemologies and views about knowing and learning. Journal of Research in Science Teaching, 31(1), 5-30. Rubba, P. A., & Andersen, H. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students‟ understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458. Ryan, A. G., & Aikenhead, G., S.(1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76(6), 559-580 Sandoval, W. A. (2003). The inquiry paradox: why doing science doesn't necessarily change ideas about science. Computer-Based Learning in Science Conference Proceedings of the Sixth Intl.. 825-834. Schommer-Aikins, M., Duell, K. O. & Barker, S. (2002). Epistemological belief across domains using biglan's classifıcation of academic disciplines. Research Higher Education, 44(3), 346-366. Senemoğlu, N. (2005). Kuramdan uygulamaya gelişim, öğrenme ve öğretim, Gazi Kitapevi, Ankara. Terzi, A.R., (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(2). 298-311. Tezci, E. & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 158-164. Topçu, M. S. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students' metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online, 8(3), 676-693. Yeşilyurt, E. (2013). İlköğretim okulu öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1),1587-1609. Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problemi çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul Yılmaz, A., (2007). Hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançları ile denetim odağı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.

Middle School 6th and 7th Graders’ Level of Scientific Epistemological Beliefs

Yıl 2020, , 122 - 132, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.746092

Öz

The discipline of science interested in questions such as “What is knowledge?”, “How does it occur?” is epistemology. When this concept is examined in terms of middle school students, it seems to be important to determine the opinions of these students about the scientific knowledge. These opinions are expressed as scientific epistemological beliefs. Scientific epistemological beliefs reflect individuals’ philosophical conceptions of the issues such as what is science and valid-reliable scientific knowledge, how it is produced and how it is shared. The purpose of the current study is to determine middle school 6th and 7th grade students’ Scientific Epistemological Beliefs. The sample of the study is comprised of 285 students attending two different middle schools in the city of Muğla. As the data collection tool, the “Scientific Epistemological Beliefs Scale” was used. In the current study, it was investigated whether the middle school 6th and 7th grade students’ scientific epistemological beliefs and the sub-dimensions making up the scientific epistemological beliefs vary significantly depending on gender, grade level and the science grade point average in the school report of the first term. The obtained findings have revealed that the scientific epistemological beliefs of the female students are higher than those of the male students and the scientific epistemological beliefs of the 6th grade students are higher than those of the 7th grade students.

Kaynakça

  • Acat, M. B., Tüken, G. & Karadağ, E. (2010). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeği: Türk kültürüne uyarlama, dil geçerliği ve faktör yapısının incelenmesi. Journal of Turkish Science Education, 7(4), 67-89. Akerson, V. L., Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Influence of a reflective explicit activity-based approach on elementary teachers’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(4), 295-317. Aydın, M. & Geçici, M. E. (2017). 6. sınıf öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 213-229. Balatekin, Y. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimsel bilgiye yönelik epistemolojik inançları. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 312-328. Başer Gülsoy, V. G., Erol, O. & Akbay, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarının farklı değişkenlere göre incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-28. Cano, F. (2005). Epistemological beliefs and approaches to learning: Their change through secondary school and their influence on academic performance. British Journal of Educational Psychology, 75, 203-221. Conley, A. M., Pintrich, R. P., Vekiri, I., & Harrison, D. (2004). Changes in epistemological beliefs in elementary science students. Contemporary Educational Psychology, 29, 186-204. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LISREL uygulamaları (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Deryakulu, D. & Büyüköztürk, Ş., (2005). Epistemolojik inanç ölçeği’nin faktör yapısının incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 57-70. Erdoğdu, Y. M. (2006). Yaratıcılık değerlendirme ölçeğinin türk kültürüne uyarlanması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 61-79. Eroğlu, S. E. & Güven, K. (2006). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 295-313. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E. & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8. Baskı). New York: McGraw-Hill. Hofer, B. (1994). Epistemological beliefs and first-year college students: motivation and cognition in different instructional contexts. Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association, Los Angeles. Izgar, H. & Dilmaç, B. (2008). Yönetici adayı öğretmenlerin öz-yeterlik algıları ve epistemolojik inançlarının incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 437-446. Meral, M. & Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27, 129-146. Reiser, B., Duschl, R. A. (Ed.), Schweingruber, H. A. (Ed.), & Shouse, A. W. (Ed.) (2007). Taking science to school: Learning and teaching science in grades K-8. Committee on Science Learning, Kindergarten through 8th grade: National Research Council, Board on Science Education, Division of Behavioral and Social Sciences and Education. The National Academies Press. Oksal, A., Şenşekerci, E. & Bilgin, A. (2006). Merkezi epistemolojik inançlar ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 371-381. Osborne, J., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What ‘ideas-about-science’ should be taught in school science? A Delphi study of the expert community. Journal of Research in Science Teaching, 40(7), 692–720. Roth, W. M., & Roychoudhury, A. (1994). Physics students’ epistemologies and views about knowing and learning. Journal of Research in Science Teaching, 31(1), 5-30. Rubba, P. A., & Andersen, H. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students‟ understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62(4), 449-458. Ryan, A. G., & Aikenhead, G., S.(1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76(6), 559-580 Sandoval, W. A. (2003). The inquiry paradox: why doing science doesn't necessarily change ideas about science. Computer-Based Learning in Science Conference Proceedings of the Sixth Intl.. 825-834. Schommer-Aikins, M., Duell, K. O. & Barker, S. (2002). Epistemological belief across domains using biglan's classifıcation of academic disciplines. Research Higher Education, 44(3), 346-366. Senemoğlu, N. (2005). Kuramdan uygulamaya gelişim, öğrenme ve öğretim, Gazi Kitapevi, Ankara. Terzi, A.R., (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(2). 298-311. Tezci, E. & Uysal, A. (2004). Eğitim teknolojisinin gelişimine epistemolojik yaklaşımların etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 158-164. Topçu, M. S. & Yılmaz-Tüzün, Ö. (2009). Elementary students' metacognition and epistemological beliefs considering science achievement, gender and socioeconomic status. Elementary Education Online, 8(3), 676-693. Yeşilyurt, E. (2013). İlköğretim okulu öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(1),1587-1609. Yılmaz, K. (2007). Öğrencilerin epistemolojik ve matematik problemi çözümlerine yönelik inançlarının problem çözme sürecine etkisinin araştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul Yılmaz, A., (2007). Hemşirelik öğrencilerinin epistemolojik inançları ile denetim odağı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler - Makaleler
Yazarlar

Şendil Can 0000-0001-9313-7273

Cüneyd Çelik 0000-0002-1188-6260

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Can, Ş., & Çelik, C. (2020). Ortaokul 6 ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnanç Düzeyi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 122-132. https://doi.org/10.21666/muefd.746092