Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilimleri
Yıl 2021,
, 503 - 519, 01.11.2021
Cüneyd Çelik
,
Büşra Çelik
,
Muhammet Mustafa Alpaslan
Öz
Bu çalışma, fen bilimleri öğretmeni adaylarının derste teknoloji kullanımına yönelik eğilimlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma, karma yöntem desenlerinden yakınsak karma desen ile yürütülmüştür. Nicel verilerin toplandığı çalışma grubunu fen bilgisi öğretmenliği programında okuyan 88 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak Derste Teknoloji Kullanımına Yönelik Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek, 2 boyutlu 16 maddeden oluşan bir ölçme aracıdır. Nitel verilerin toplandığı çalışma grubunu ise nicel araştırmaya katılmayan öğretmen adayları arasından seçilen 11 kişi (1. sınıf 6 kişi; 4. sınıf 5 kişi) oluşturmaktadır. Nitel verilerin toplanması, öğretmen adaylarının teknolojiyi derste kullanmaya yönelik görüşlerini ortaya çıkartmayı amaçlayan yarı-yapılandırılmış görüşme ile yapılmıştır. Elde edilen nicel bulgulara göre öğretmen adaylarının derste teknoloji kullanmaya yönelik duyuşsal eğilimleri davranışsal eğilimlere göre daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Yine hem nicel bulgular hem de nitel bulgular, 4. sınıf öğretmen adaylarının derste teknoloji kullanmaya yönelik eğilimlerinin 1. sınıflara göre daha yüksek olduğunu göstermektedir.
Kaynakça
- Akçay, H., Feyzioğlu, & B., Tüysüz, C. (2003). The effect of computer simulations on students’ success and attitudes in teaching chemistry. Educational Sciences: Theory & Practice, 3(1), 7-26.
- Asan, A., & Haliloğlu, Z. (2005). Implementing project based learning in computer classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 68-81.
- Aslan Efe, H., Oral, B., Efe, R. & Öner Sünkür, M. (2011). The effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 313-329.
- Buchanan, T., Sainter, P., & Saunders, G. (2013). Factors affecting faculty use of learning technologies: Implications for models of technology adoption. Journal of Computing in Higher Education, 25(1), 1-11.
- Cabi, E. & Ergün, E. (2016). The Impact of Instructional Technologies and Material Development Course on the Teacher Candidates‟ Concern about Using Educational Technologies, Başkent University Journal of Education, 3(1), 37-43.
- Ceylan, R. ve Akçay, B. (2018). Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) okuryazarlığı. (Ed. Öğretir Özçelik, A., D. & Tuğluk, M. N.). Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl becerileri. Pegem akademi yayıncılık.
- Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C. C. (2010). Facilitating preservice teachers' development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Journal of Educational Technology & Society, 13(4), 63-73.
- Creswell, J.W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çelik, H. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Science Prospective Teachers' Self-efficacy and Views on the Use of Information Technologies in the Teaching of Physics Concepts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1),182-208.
- Çetin, C. & Karalar, S. (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL uygulamaları, 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
- Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., & Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımı öz yeterlik inançlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000- 1015.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kenar, İ. & Balcı, M. (2013). Öğrencilerin derslerde teknoloji ürünü kullanımına yönelik tutumu: bir ölçek geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 249-262.
- Kenar, İ. (2010). “Mikro BTDFDS Bilgisayar Teknolojileri Fen Deney Setinin Okullarımızda Uygulanabilirliği Ve Öğreticilik Performansının İncelenmesi”. Türk Fizik Derneği 27. Uluslararası Fizik Kongresi, İstanbul-TÜRKİYE.
- Koç, Y., Şimşek, Ü. & Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156.
- Kolikant, Y. B. D. (2010). Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Computers in Human Behavior, 26, 1384-1391.
- Mccrindle Research, 2012 Https://2qean3b1jjd1s87812ool5ji-Wpengine.Netdna-Ssl.Com/Wp-Content/Uploads/2018/03/Generations-Defined-Sociologically.Pdf
- Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018a). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. Ankara: MEB. Retrieved from http://2023vizyonu. Meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018b). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
- Ozan, C. ve Taşgın, A. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 236-253.
- Öğretir Özçelik, A., D. (2018). İnovasyon, Yaratıcılık ve Yenilenme. (Ed. Öğretir Özçelik, A., D. & Tuğluk, M. N.). Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl becerileri. Pegem akademi yayıncılık.
- Özarslan, M., Çetin, G. & Sarıtaş, T. (2013). Biyoloji, fizik ve kimya öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Journal of Turkish Science Education, 10(2), 85-100.
- Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı Öğretimin Çözeltiler Konusundaki Öğrenci Başarısına Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 57-68.
- Pedró, F. (2006). The new millennium learners: Challenging our views on ICT and learning. Paris: OECD-CERI.
Pekdağ, B. (2010). Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya ile Öğrenme. Journal of Turkısh Science Education, 7(2), 79-110.
- Teo, T., & Noyes, J. (2014). Explaining the intention to use technology among pre-service teachers: A multi-group analysis of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Interactive Learning Environments, 22( 1), 51–66.
- Wojciechowski, R. & Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585.
- Yazzie-Mintz, E. (2010). Charting the path from engage-ment to achievement: A report on the 2009 High School Survey of Student Engagement. Bloomington, IN: Center for Evaluation & Education Policy.
- Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi ögretiminin ögrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 2(4), 79-85.
- Yenilmez, K., Turgut, M., Anapa, P. & Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuştur. Elazığ, Fırat Üniversitesi.
- Yılmaz, Z. A. & Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 273-289.
PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS’ TENDENCIES TOWARDS USING TECHNOLOGY IN CLASS
Yıl 2021,
, 503 - 519, 01.11.2021
Cüneyd Çelik
,
Büşra Çelik
,
Muhammet Mustafa Alpaslan
Öz
The current study aimed to reveal the pre-service science teachers’ tendencies towards using technology in class. The study employed the convergent mixed design, one of the mixed method designs. A total of 88 preservice teachers participated in the quantitative part of the study. As the data collection tool, the Scale of Tendency Towards Using Technology in Class was used. It consists of 16 items in two dimensions. A total of non-participant eleven preservice teachers volunteered to participate in the qualitative data collection part of the study (6 first-year students and 5 fourth-year students). The qualitative data were collected with a semi-structured interview form constructed to elicit the participants’ opinions about the use of technology in class. The quantitative findings revealed that preservice teachers' emotional tendency to use technology during lessons is higher than their behavioral tendencies. However, both quantitative and qualitative findings show that senior year preservice teachers’ tendencies to use technology during lessons are higher than that of freshman year preservice teachers.
Kaynakça
- Akçay, H., Feyzioğlu, & B., Tüysüz, C. (2003). The effect of computer simulations on students’ success and attitudes in teaching chemistry. Educational Sciences: Theory & Practice, 3(1), 7-26.
- Asan, A., & Haliloğlu, Z. (2005). Implementing project based learning in computer classroom. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(3), 68-81.
- Aslan Efe, H., Oral, B., Efe, R. & Öner Sünkür, M. (2011). The effects of teaching photosynthesis unit with computer simulation supported co-operative learning on retention and student attitude to biology. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 5(1), 313-329.
- Buchanan, T., Sainter, P., & Saunders, G. (2013). Factors affecting faculty use of learning technologies: Implications for models of technology adoption. Journal of Computing in Higher Education, 25(1), 1-11.
- Cabi, E. & Ergün, E. (2016). The Impact of Instructional Technologies and Material Development Course on the Teacher Candidates‟ Concern about Using Educational Technologies, Başkent University Journal of Education, 3(1), 37-43.
- Ceylan, R. ve Akçay, B. (2018). Bilgi ve İletişim Teknolojileri (BİT) okuryazarlığı. (Ed. Öğretir Özçelik, A., D. & Tuğluk, M. N.). Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl becerileri. Pegem akademi yayıncılık.
- Chai, C. S., Koh, J. H. L., & Tsai, C. C. (2010). Facilitating preservice teachers' development of technological, pedagogical, and content knowledge (TPACK). Journal of Educational Technology & Society, 13(4), 63-73.
- Creswell, J.W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Thousand Oaks, CA: Sage.
- Çelik, H. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Science Prospective Teachers' Self-efficacy and Views on the Use of Information Technologies in the Teaching of Physics Concepts. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 10(1),182-208.
- Çetin, C. & Karalar, S. (2016). “X, Y ve Z Kuşağı Öğrencilerin Çok Yönlü ve Sınırsız Kariyer Algıları Üzerine Bir Araştırma”, Yönetim Bilimleri Dergisi, 14(28), 157-197.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL uygulamaları, 2. Baskı, Pegem Akademi, Ankara.
- Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M., & Altun Yalçın, S. (2013). Öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımı öz yeterlik inançlarının incelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1000- 1015.
- Kalaycı, Ş. (2006). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Kenar, İ. & Balcı, M. (2013). Öğrencilerin derslerde teknoloji ürünü kullanımına yönelik tutumu: bir ölçek geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(22), 249-262.
- Kenar, İ. (2010). “Mikro BTDFDS Bilgisayar Teknolojileri Fen Deney Setinin Okullarımızda Uygulanabilirliği Ve Öğreticilik Performansının İncelenmesi”. Türk Fizik Derneği 27. Uluslararası Fizik Kongresi, İstanbul-TÜRKİYE.
- Koç, Y., Şimşek, Ü. & Has, C. (2013). Işık ünitesinin öğretiminde bilgisayar animasyonlarının etkisi. Muş Alparslan Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 1(2), 145-156.
- Kolikant, Y. B. D. (2010). Digital natives, better learners? Students’ beliefs about how the Internet influenced their ability to learn. Computers in Human Behavior, 26, 1384-1391.
- Mccrindle Research, 2012 Https://2qean3b1jjd1s87812ool5ji-Wpengine.Netdna-Ssl.Com/Wp-Content/Uploads/2018/03/Generations-Defined-Sociologically.Pdf
- Millî Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018a). Güçlü yarınlar için 2023 eğitim vizyonu. Ankara: MEB. Retrieved from http://2023vizyonu. Meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_VIZYONU.pdf
- Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2018b). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
- Ozan, C. ve Taşgın, A. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi standartlarına yönelik öz yeterliklerinin incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 236-253.
- Öğretir Özçelik, A., D. (2018). İnovasyon, Yaratıcılık ve Yenilenme. (Ed. Öğretir Özçelik, A., D. & Tuğluk, M. N.). Eğitimde ve Endüstride 21. Yüzyıl becerileri. Pegem akademi yayıncılık.
- Özarslan, M., Çetin, G. & Sarıtaş, T. (2013). Biyoloji, fizik ve kimya öğretmen adaylarının bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik tutumları. Journal of Turkish Science Education, 10(2), 85-100.
- Özmen, H. & Kolomuç, A. (2004). Bilgisayarlı Öğretimin Çözeltiler Konusundaki Öğrenci Başarısına Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 57-68.
- Pedró, F. (2006). The new millennium learners: Challenging our views on ICT and learning. Paris: OECD-CERI.
Pekdağ, B. (2010). Kimya Öğreniminde Alternatif Yollar: Animasyon, Simülasyon, Video ve Multimedya ile Öğrenme. Journal of Turkısh Science Education, 7(2), 79-110.
- Teo, T., & Noyes, J. (2014). Explaining the intention to use technology among pre-service teachers: A multi-group analysis of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. Interactive Learning Environments, 22( 1), 51–66.
- Wojciechowski, R. & Cellary, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585.
- Yazzie-Mintz, E. (2010). Charting the path from engage-ment to achievement: A report on the 2009 High School Survey of Student Engagement. Bloomington, IN: Center for Evaluation & Education Policy.
- Yenice, N. (2003). Bilgisayar destekli fen bilgisi ögretiminin ögrencilerin fen ve bilgisayar tutumlarına etkisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, 2(4), 79-85.
- Yenilmez, K., Turgut, M., Anapa, P. & Ersoy, M. (2011). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik öz-yeterlik inançları. 5. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumunda sunulmuştur. Elazığ, Fırat Üniversitesi.
- Yılmaz, Z. A. & Batdı, V. (2016). Artırılmış gerçeklik uygulamalarının eğitimle bütünleştirilmesinin meta-analitik ve tematik karşılaştırmalı analizi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 273-289.